Χωρίς κατηγορία

Καλπάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο!

 

Με ταχύτατους ρυθμούς ανεβαίνουν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, αλλάζοντας τα δεδομένα στον τρόπο που οι επιχειρήσεις καταρτίζουν τη στρατηγική τους, μιας και στο μείγμα ενισχύoνται ολοένα και περισσότερο τα κανάλια στόχευσης στον καταναλωτή του διαδικτύου.

Αυτό που ίσως σας ξαφνιάσει είναι ότι οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης στον κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου εντοπίστηκαν στην Ελλάδα (77%) σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2021. O Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerceEurope και το EuroCommerce δημοσίευσαν από κοινού έκθεση στην οποία αναφέρεται ότι το 2020, το συνολικό ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 10% σε 757 δισεκατομμύρια ευρώ, από 690 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019.

Κανείς δεν αμφισβητεί πως το 2020 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά, που σημαδεύτηκε από την πανδημία, η οποία μέσω της επιβολής των lockdown ενίσχυσε τον ρόλο του ηλεκτρονικού εμπορίου, διαταράσσοντας την ισορροπία σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στα στοιχεία για την ανάπτυξη, τα οποία παρέμειναν σημαντικά (10%), αλλά μειώθηκαν ελαφρώς σε σύγκριση με το 2019 (14%). Βέβαια, ο COVID-19 μπορεί να έδωσε σημαντική ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά η απότομη πτώση των διαδικτυακών πωλήσεων στον τομέα του τουρισμού και των υπηρεσιών (εκδηλώσεις, εισιτήρια κ.λπ.) συνέβαλε στην συγκράτηση της συνολικής ανάπτυξης.

Στο λιανικό εμπόριο το lockdown επιτάχυνε την υπάρχουσα τάση προς την ψηφιακή και “πράσινη”  μετάβαση των καταστημάτων. Οι επενδύσεις των επιχειρήσεων στα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων, οι οποίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί να υλοποιηθούν σε βάθος χρόνου, ως δια μαγείας, πραγματοποιήθηκαν μέσα σε μόλις λίγους μήνες. Το ηλεκτρονικό εμπόριο λογίστηκε ως σανίδα σωτηρίας για τους καταναλωτές, αλλά και η μόνη δυνατή επιλογή, μιας και βρέθηκαν αντιμέτωποι με την απαγόρευση  εισόδου στα φυσικά καταστήματα, το οποία παρέμειναν για μεγάλο χρονικό διάστημα κλειστά.

Στην Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2021 επισημαίνεται πως, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν έχει αντισταθμίσει πλήρως τις απώλειες που υπέστησαν πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις με φυσικά καταστήματα, εντούτοις έχει απορροφήσει μεγάλο μέρος του οικονομικού σοκ. Ωστόσο, απαιτούνται, όπως εύστοχα υπογραμμίζεται, περαιτέρω εργασίες για να διασφαλιστεί ότι ο ευρύτερος τομέας του λιανικού εμπορίου μπορεί να επωφεληθεί βέλτιστα από τις λύσεις που προσφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός.

Η Δυτική Ευρώπη παρουσιάζεται ως η ισχυρότερη περιοχή όσον αφορά τον κύκλο εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C, διακρατώντας το 64% του συνολικού κύκλου εργασιών για το 2020. Ακολουθεί η Νότια Ευρώπη στη δεύτερη θέση με μόλις 16% του συνολικού κύκλου εργασιών, όπως επίσης η Κεντρική Ευρώπη (8%), η Βόρεια και η Ανατολική Ευρώπη (και οι δύο 6%)

Ποιοι κρατούν τα ηνία

Ηγέτες στον κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου B2C παραμένουν το Ηνωμένο Βασίλειο (236 δις ευρώ), η Γαλλία (112 δις ευρώ), η Γερμανία (93,6 δις ευρώ) και η Ισπανία (68,4 δις ευρώ). Ωστόσο, οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης στον κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου εντοπίστηκαν στην Ελλάδα (77%), τη Μολδαβία (49%), τη Ρωσία (41%), την Ελβετία, τη Βόρεια Μακεδονία (37%), και τη Σουηδία (36%).

Άλλα βασικά ευρήματα δείχνουν ότι η χρήση του διαδικτύου στην Ευρώπη αυξήθηκε σε 89% το 2020, από 87% το 2019 και 85% το 2018, με τη Δυτική Ευρώπη (95%) Ο αριθμός των διαδικτυακών αγοραστών αυξήθηκε ταχύτερα κατά τη διάρκεια του 2020 σε σχέση με τα τελευταία 4 χρόνια, με το 71% του πληθυσμού να έχει αγοράσει από ηλεκτρονικό κατάστημα (από 66% το 2019 και 64% το 2018).

Να σημειωθεί επίσης ότι η Δυτική Ευρώπη διαθέτει το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρονικών αγοραστών (86%), ακολουθούμενο από τους καταναλωτές της Βόρειας Ευρώπης (82%). Το Ηνωμένο Βασίλειο είχε το υψηλότερο ποσοστό διαδικτυακών αγοραστών (92%), ακολουθούμενο από τις Κάτω Χώρες (91%), τη Δανία και την Ελβετία (90%), τη Γερμανία και τη Νορβηγία (87%), και τη Σουηδία (86%). Στον αντίποδα βρέθηκαν η  Μολδαβία (34%), η Αλβανία (37%), η Ουκρανία και η Βόρεια Μακεδονία (40%), η Βουλγαρία (42%), και η Ρωσία (43%).