Της Μαρίας Ακριβού
Ένα πολύ δυνατό εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν που θεωρείται από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας είναι το μάρμαρο. Σχεδόν το 80% της συνολικής παραγωγής του ελληνικού μαρμάρου, εξάγεται σε περισσότερες από 120 χώρες διεθνώς, τοποθετώντας την χώρα μας στην 4η θέση παγκοσμίως στον χάρτη των εξαγωγών μαρμάρου.
Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους παραγωγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας με συνεισφορά στο ΑΕΠ που αγγίζει τα 1,27 δισ. ευρώ στους κόλπους του οποίου απασχολούνται, άμεσα και έμμεσα, συνολικά 18.000 εργαζόμενοι. Μάλιστα για κάθε 1 ευρώ προϊόντος μαρμάρου το πολλαπλασιαστικό όφελος είναι 2,19 ευρώ! Επιπρόσθετα, η ελληνική μαρμαροβιομηχανία αντιπροσωπεύει το 30% του ΑΕΠ του νομού Δράμας, ενώ επανεπενδύει κάθε χρόνο το 10% του τζίρου του στην απόκτηση τεχνολογικού εξοπλισμού τελευταίας γενιάς.
Με επικεφαλής την Αντιπρόεδρο της Ικτίνος Ελλάς, Τζούλη Χαϊδά, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (ΣΕΜΜΘ) καταβάλει προσπάθεια ώστε το ελληνικό μάρμαρο να λάβει διεθνώς της αναγνώρισης που του αξίζει και να αποκτήσει το δικό του brand name. Η Πρόεδρος του ΣΕΜΜΘ σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης που παραχώρησε στο Export Greece, μιλά για τις προοπτικές ανάπτυξης ενός ισχυρό χαρτιού που διαθέτει η Ελλάδα στα χέρια της.
Κυρία Χαϊδά, ποια η εικόνα που επικρατεί στον ελληνικό κλάδο μαρμάρου; Ποιες οι νέες τάσεις που βλέπετε να αναδύονται τα επόμενα χρόνια ως προς τη χρήση, αλλά και την επεξεργασία του εν λόγω προϊόντος;
Το 2020 οι εξαγωγές κατεργασμένων και ακατέργαστων μαρμάρων μειώθηκαν 25% σε σχέση με το 2019 , αλλά τα στοιχεία για τους πρώτους 6 μήνες του 2021 φαίνεται να δείχνουν μια ενθαρρυντική ανατροπή της τάσης περιορίζοντας την ύφεση σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020 -όταν η πανδημία δεν είχε επηρεάσει ακόμη τις διεθνείς αγορές.
Ελπίζουμε ότι η τάση αυτή τους επόμενους μήνες θα μεταφραστεί σε ισχυρή ανάκτηση των εξαγωγών μας, κάτι που σας υπενθυμίζω αντιπροσωπεύουν περίπου το 76% του συνόλου των εσόδων του κλάδου. Καλά σημάδια έρχονται επίσης από την εγχώρια αγορά, τους τελευταίους μήνες που δείχνουν αύξηση στις πωλήσεις υλικών και τεχνολογιών.
Αν και μιλάμε για ένα διαχρονικό προϊόν με τεράστια ιστορική σημασία, πόσο της «μόδας» θεωρείται το μάρμαρο στην σύγχρονη αρχιτεκτονική;
Διαχρονικά το μάρμαρο κοσμεί τα σημαντικότερα κτίρια της ιστορικής κληρονομιάς μας αλλά και κτίρια άλλων πολιτισμών, δημιουργίες υπέροχης δεξιοτεχνίας. Στην σύγχρονη εποχή η τεχνολογική πρόοδος έκανε την χρήση του μαρμάρου πιο εύκολη και ανέπτυξε την ένταξή του σε νέες εφαρμογές και χρήσεις. Η χρήση του μαρμάρου έχει ενταχθεί στην καθημερινότητα μας με εφαρμογές του σε δάπεδα, επενδύσεις τοίχων, πάγκους κουζίνας, μπάνια αλλά και σε έπιπλα.
Τζούλη Χαϊδά, Πρόεδρος ΣΕΜΜΘ & Αντιπρόεδρος της ΙΚΤΙΝΟΣ
Κάνοντας έναν απολογισμό στον 1,5 χρόνο προεδρίας του ΣΕΜΜΘ ποιες θα λέγατε ότι είναι οι σημαντικότερες αλλαγές που έχετε πετύχει;
Η αλήθεια είναι ότι παρά το γεγονός ότι η εκλογή του νέου ΔΣ του ΣΕΜΜΘ συνέπεσε με την έναρξη της πανδημίας τον Φεβρουάριο του 2020, αφήνοντας πολύ μικρά περιθώρια δράσεων αλλά ταυτόχρονα και την δημιουργία πολλών νέων προκλήσεων, μπορώ να πω ότι θα έκρινα θετική την πορεία μας ως σήμερα.
Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι εκτός από κάποιες θετικές ρυθμίσεις για τον κλάδο μας λόγω COVID-19 , πετύχαμε ευνοϊκές ρυθμίσεις για τις εγγυητικές επιστολές και βρισκόμαστε σε άμεση διαβούλευση με το ΥΠΕΝ για μια σειρά από νομοθετικές τροποποιήσεις και αναμορφώσεις της λατομικής νομοθεσίας. Ταυτόχρονα, χρηματοδοτήσαμε μια έρευνα της icap για να καταγράψουμε τις επιπτώσεις της πανδημίας στον κλάδο μας αλλά και την υλοποίηση της ανάπτυξης στρατηγικού σχεδίου δράσεων για την προβολή και προώθηση του ελληνικού μαρμάρου στο εξωτερικό, με τριετή χρονικό ορίζοντα, σε συνεργασία με την εταιρία ICAP και την DK Marketing. Το σχέδιο μας αυτό το παρουσιάσαμε τόσο στον Υπουργό Ανάπτυξης κ.Αδωνι Γεωργιάδη στις 6 Οκτωβρίου σε προγραμματισμένη συνάντηση μας αλλά και στους φορείς εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών και στο ENTERPRISE GREECE.
Επίσης, με βασικό στόχο τους άξονες βελτίωσης της ασφάλειας των εργαζομένων κάναμε ένα ακόμη σημαντικό βήμα και προχωρήσαμε σε σύναψη συνεργασίας με τον Όμιλο Όραμα – Αναπτυξιακή που δραστηριοποιείται σε όλη την Ελλάδα, στον χώρο των συμβουλευτικών επιχειρήσεων και της επικοινωνίας . Έχουμε υποβάλει στην περιφέρεια Αν. Μακεδονίας -Θράκης μια πρόταση για χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά, Εθνικά και Περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ για την Εκπαίδευση, κατάρτιση και πιστοποίηση των εργαζομένων στο κλάδο της εξόρυξης και επεξεργασίας Μαρμάρου.
Ποιες ξένες αγορές θεωρούνται οι βασικότεροι πελάτες του ελληνικού μαρμάρου και σε ποιες νέες διαφαίνεται προοπτική;
Το 60% των εξαγωγών ακατέργαστων μαρμάρων κατευθύνεται στην αγορά της Κίνας η οποία αποτελεί και τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ακατέργαστων μαρμάρων παγκοσμίως. Δυστυχώς , η αγορά της Κίνας λόγω της πανδημίας από το 2020 βρίσκεται σε ύφεση χωρίς να καταφέρει να ανακάμψει παρά τα κάποιες θετικές ενδείξεις στις αρχές του 2021. Επίσης , ο κινεζικός κλάδος ακινήτων έχει ιδιαίτερα επηρεαστεί από την κατάρρευση της κινεζικής Evergrande που σημαίνει ότι ουσιαστικά σκάει και στην Κίνα η φούσκα των ακινήτων με δυσμενείς επιρροές για τον κατασκευαστικό κλάδο και κατά συνέπεια και το δικό μας.
Όμως, σημαντικό μερίδιο στις πωλήσεις μας κατέχουν οι ΗΠΑ , οι οποίες αποτελούν στρατηγικό συνεργάτη καθώς τo 15% των εξαγωγών μας σε κατεργασμένα μάρμαρα κατευθύνεται εκεί, καθιστώντας τις ΗΠΑ τον Νο 1 εισαγωγέα κατεργασμένων μαρμάρων για την Ελλάδα. Επίσης οι χώρες του Αραβικού Κόλπου, της Νότιας Αμερικής αλλά και της Ευρώπης αποτελούν σταθερούς πελάτες του ελληνικού μαρμάρου. Ωστόσο , αυτές οι χώρες βρίσκονται κάτω από την δύνη της πανδημίας ακόμη χωρίς να γνωρίζουμε ακόμη πότε ακριβώς θα επανέλθουν στην κανονικότητα. Παρόλα αυτά διαφαίνεται ότι θα υπάρξει άμεση βελτίωση παγκοσμίως καθώς τα μεγάλα έργα του εξωτερικού που τηρούσαν στάση αναμονής λόγω της πανδημίας φαίνονται να επανέρχονται σιγά σιγά στο προσκήνιο και να υπάρχει μια κινητικότητα που μας κάνει να ευελπιστούμε για το μέλλον.
Πώς κατάφερε ο κλάδος να διατηρήσει την εξαγωγική του δυναμική κάτω από αντίξοες συνθήκες, όταν άλλοι κλάδοι έχασαν μερίδιο; (κρίση, πανδημία)
Σίγουρα, το ελληνικό μάρμαρο διαθέτει ένα πολύ δυνατό “brand name” και τον Παρθενώνα ως καλύτερο πρεσβευτή του. Έχει επίσης σημαντικά πλεονεκτήματα όπως την εξαιρετική του ποιότητα, την ποικιλία χρωμάτων του, ενώ εκείνο που το καθιστά μοναδικό παγκοσμίως είναι η λευκότητα του που δεν υπάρχει σε οποιοδήποτε άλλο μάρμαρο στον κόσμο.
Βεβαίως, αν και πολύ σημαντικά, τα συγκεκριμένα στοιχεία είναι απαραίτητο να πλαισιώνονται και με νέες εμπορικές προσεγγίσεις. Βλέπουμε όλοι μας πόσο ραγδαία εξελίσσονται τα πάντα γύρω μας. Χρειάζεται λοιπόν και ο δικός μας κλάδος, όπως όλοι, να αφουγκράζεται τα σημεία των καιρών και να χρησιμοποιεί τα μέσα και τις τεχνολογίες της εποχής του για την προώθηση του μαρμάρου, αναζητώντας τους πελάτες του στις γενιές που έρχονται. Η προσαρμοστικότητα, η ευελιξία και η καινοτομία είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που βοήθησαν αποφασιστικά στην έξοδο της ελληνικής βιομηχανίας μαρμάρου στις διεθνείς αγορές και της έδωσαν τη θέση που κατέχει σήμερα. Κατανοούμε πλήρως την ανάγκη να επιχειρούμε δυναμικά και να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές που έρχονται.
Εκτός από Πρόεδρος του ΣΕΜΜΘ είστε και μια επιχειρηματίας που βρίσκεται στο τιμόνι της ΙΚΤΙΝΟΣ, μιας εκ των ιστορικότερων μαρμαροβιομηχανιών της χώρας. Ποιο το κλίμα και οι προσδοκίες από το άνοιγμα των διεθνών εκθέσεων ; Σε ποιες σκοπεύετε να λάβετε μέρος και ποιο το feedback από το Ντουμπάι;
Μία άλλη σοβαρή επίπτωση της COVID εποχής ήταν η αναστολή τόσο των διεθνών εκθέσεων φυσικής πέτρας όσο και των επαγγελματικών επισκέψεων των πωλητών που όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικές είναι για την εταιρεία μας. Οι δραστηριότητες αυτές συνέβαλαν όχι μόνο στην αμεσότερη προβολή των προϊόντων αλλά κυρίως στην ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων οι οποίες παίζουν βασικό ρόλο στη διαμόρφωση σχέσεων εμπιστοσύνης, εξωστρέφειας και επαγγελματισμού.
Για το 2021 είχαμε προγραμματίσει τη συμμετοχή μας σε 2 εκθέσεις, στην BIG 5 στο DUBAI και στην έκθεση MARMOMACC στη VERONA της Ιταλίας.
Είναι γεγονός ότι η έκθεση τουDubai ήταν η πρώτη έκθεση που λάβαμε μέρος μετά την πανδημία και αν και οι προβλέψεις μας δεν ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξες, τελικά είχαμε θετικά αποτελέσματα. Παρά τον περιορισμό των μετακινήσεων και τα lockdown σε πολλές χώρες ακόμη , υπήρξε επισκεψιμότητα μειωμένη φυσικά σε σχέση με τις εκθέσεις του παρελθόντος , παρόλα αυτά αναθερμάνθηκαν οι σχέσεις με τους ήδη υπάρχοντες πελάτες μας αλλά και υπήρξαν και κάποιες καινούργιες συνεργασίες.
Που σκοπεύει να επενδύσει η ΙΚΤΙΝΟΣ τα επόμενα χρόνια;
Η Ικτίνος επενδύει σε νέο τεχνολογικό εξοπλισμό, για την αναβάθμιση της παραγωγικής της διαδικασίας και όχι μόνο κάτι που θα εξακολουθήσει να κάνει και στο μέλλον. Στο πλαίσιο της καινοτομίας η εταιρεία μας εφάρμοσε την υπόγεια εξόρυξη , την πλέον φιλική μέθοδο προς το περιβάλλον. Αυτό μας επιτρέπει να έχουμε απευθείας πρόσβαση στο υλικό χωρίς να αφήνουμε περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επίσης κατέχοντας ειδική τεχνογνωσία διασώζουμε και χρησιμοποιούμε στην παραγωγή ευαίσθητα και προβληματικά μάρμαρα στο πλαίσιο της υπεύθυνης κατανάλωσης και παραγωγής. Για την Ικτίνος η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία αποτελούν κεντρικές επιδιώξεις για το μέλλον και τη βιωσιμότητα.
Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι είναι η κινητήριος δύναμη πίσω από την επιτυχημένη πορεία και την ανάπτυξη της. Κύριο μέλημα μας είναι να μεγιστοποιούμε την αξία αυτού του κεφαλαίου, διαμορφώνοντας ένα εργασιακό περιβάλλον που σέβεται την προσωπικότητα, αναγνωρίζει τη συνεισφορά και στηρίζει τη συνεχή εξέλιξη κάθε εργαζομένου. Στόχος μας είναι να δημιουργούμε διαχρονικά ένα περιβάλλον που δίνει σε κάθε εργαζόμενο την ευκαιρία για μια δημιουργική σταδιοδρομία, με μακροπρόθεσμη προοπτική.Η εταιρεία μας δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην Εκπαίδευση προς εργαζόμενους ( Διά βίου μάθηση) προκειμένου να αποκτήσουν πρόσθετες γνώσεις και δεξιότητες που θα έχουν άμεση και θετική επίπτωση στην ενίσχυση της επαγγελματικής τους ικανότητας και θα εξασφαλίσουν σε μεγάλο βαθμό την υγιεινή και ασφάλεια τους στους χώρους εργασίας.
Επίσης, είμαστε άρρηκτα συνδεδεμένοι με το κοινωνικό σύνολο μέσα στο οποίο δραστηριοποιούμαστε. Αφουγκραζόμαστε και κατανοούμε τις διαρκείς αλλαγές στο εθνικό και διεθνές περιβάλλον, αλλά και την ευθύνη που φέρουμε απέναντι στην κοινωνία, και θέλουμε να επιστρέφουμε τόσο σε αυτό και όσο και στις τοπικές κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε, αντίστοιχα οφέλη με αυτά που μας δίνουν απλόχερα.
Ποιο θεωρείτε ότι είναι το συγκριτικό σας πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού;
Η ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ ιδρύθηκε το 1974 και αποτελεί μια καθετοποιημένη μονάδα με λατομεία εκμετάλλευσης μαρμάρων στη Βόρεια Ελλάδα και μονάδες κοπής και επεξεργασίας στην Αθήνα και στη Δράμα. Είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο από το 2000 και απασχολεί 415 εργαζόμενους.
Από το ξεκίνημα της ασχολήθηκε με τις εξαγωγές μαρμάρων σε όλο τον κόσμο, όμως η έντονη στροφή στις αγορές του εξωτερικού έγινε όταν παρουσιάστηκε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Έτσι, σταδιακά αυξήθηκε το ποσοστό των εξαγωγών στο συνολικό κύκλο εργασιών καταλήγοντας σήμερα στο 95%.
Όλα αυτά τα χρόνια έχει ισχυροποιήσει ιδιαίτερα τη θέση της ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες μαρμάρου στην Ελλάδα κατέχοντας μερίδιο αγοράς άνω του 15% αλλά και παγκοσμίως διαθέτοντας ένα ιδιαίτερα αναπτυγμένο δίκτυο πωλήσεων.
Συνοψίζοντας λοιπόν το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ικτίνος είναι η μεγάλη εμπειρία της στο χώρο του μαρμάρου, η διαρκής και συνεχιζόμενη εξαγωγική της πορεία από την ίδρυση της έως σήμερα που μεταφράζεται σε σταθερές σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες της , η τεχνογνωσία σε συνδυασμό με την καινοτομία και η υψηλή ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών της.
Επίσης ένα βασικό συστατικό που την κάνει να ξεχωρίζει ,είναι η ευελιξία και προσαρμοστικότητα σε οποιαδήποτε μεταβολές λόγω και της ταχύτατης εξέλιξης της τεχνολογίας, παρακολουθώντας τις αλλαγές και εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά .