Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρων Μακεδονίας Θράκης (Σ.Ε.Μ.Μ.Θ) είναι ο μεγαλύτερος σύνδεσμος που εκπροσωπεί τον κλάδο της εξόρυξης και επεξεργασίας Ελληνικού Μαρμάρου, και αποτελείται από 65 μέλη μεταξύ των οποίων οι μεγαλύτερες και οι σημαντικότερες επιχειρήσεις μαρμάρου στην Ελλάδα. Είναι ενδεικτικό ότι αυτές οι επιχειρήσεις πραγματοποιούν περισσότερο από το 85% του κύκλου εργασιών όλων των εταιρειών του κλάδου και το 98% της κερδοφορίας, όπως αναφέρει η πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας Θράκης, Ιουλία Χαϊδά.
Σύμφωνα με πρόσφατη κλαδική μελέτη της ICAP, η συνεισφορά του κλάδου του Ελληνικού Μαρμάρου στην Εθνική Οικονομία φτάνει το 1,27 δις € ενώ για κάθε 1 € προϊόν μαρμάρου το πολλαπλασιαστικό όφελος για την Ελληνική οικονομία είναι 2,19 €. Ταυτόχρονα απασχολούνται άμεσα περίπου 6,500 εργαζόμενοι ενώ η συνολική συμβολή στην απασχόληση, έμμεσα, φτάνει τους 18.000 εργαζόμενους.
Ο κλάδος του μαρμάρου παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη βασιζόμενος στην εξωστρέφεια των επιχειρήσεων-μελών του Σ.Ε.Μ.Μ.Θ. Η ανάδειξη των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων των ελληνικών μαρμάρων έχουν προκαλέσει αυξανόμενη ζήτηση από τις αγορές του εξωτερικού και έχουν καθιερώσει διεθνώς το Ελληνικό Μάρμαρο, εξάγοντας το 76% της συνολικής παραγωγής σε 120 χώρες φέρνοντας την Ελλάδα στην 4η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Σύμφωνα πάντα με την κ.Χαϊδά, το 60% των εξαγωγών ακατέργαστων μαρμάρων κατευθύνεται στην αγορά της Κίνας η οποία αποτελεί και τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ακατέργαστων μαρμάρων παγκοσμίως , ενώ σημαντικό μερίδιο στις πωλήσεις μας κατέχουν οι ΗΠΑ , οι οποίες αποτελούν στρατηγικό συνεργάτη καθώς το 15% των εξαγωγών μας σε κατεργασμένα μάρμαρα κατευθύνεται εκεί, καθιστώντας τις ΗΠΑ τον Νο 1 εισαγωγέα κατεργασμένων μαρμάρων για την Ελλάδα. Επίσης οι χώρες του Αραβικού Κόλπου, της Νότιας Αμερικής αλλά και της Ευρώπης αποτελούν σταθερούς πελάτες του ελληνικού μαρμάρου. Ωστόσο, αυτές οι χώρες βρίσκονται κάτω από την δίνη της πανδημίας ακόμη χωρίς να γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι.
Το 2020 οι εξαγωγές κατεργασμένων και ακατέργαστων μαρμάρων μειώθηκαν 25% σε σχέση με το 2019 , αλλά τα στοιχεία για τους πρώτους 6 μήνες του 2021 φαίνεται να δείχνουν μια ενθαρρυντική ανατροπή της τάσης περιορίζοντας την ύφεση σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020 -όταν η πανδημία δεν είχε επηρεάσει ακόμη τις διεθνείς αγορές. «Ελπίζουμε ότι η τάση αυτή τους επόμενους μήνες θα μεταφραστεί σε ανάκτηση των εξαγωγών μας», προσθέτει.
«Παράλληλα, ο Σύνδεσμος μας έχει υλοποιήσει την ανάπτυξη ενός στρατηγικού σχεδίου δράσεων για την προβολή και προώθηση του ελληνικού μαρμάρου στο εξωτερικό, με τριετή χρονικό ορίζοντα, σε συνεργασία με την εταιρία ICAP και την DK Marketing. Ταυτόχρονα έχουμε έρθει σε επαφή και με τα αρμόδια Υπουργεία προκειμένου να χρηματοδοτήσουν αυτή την προσπάθεια.
Επίσης, με βασικό στόχο τους άξονες βελτίωσης της ασφάλειας των εργαζομένων έχουμε υποβάλει στην περιφέρεια Αν. Μακεδονίας -Θράκης μια πρόταση για χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά, Εθνικά και Περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ για την Εκπαίδευση, κατάρτιση και πιστοποίηση των εργαζομένων στο κλάδο της εξόρυξης και επεξεργασίας Μαρμάρου, έτσι ώστε το ανθρώπινο δυναμικό που απασχολείται στον κλάδο μας να λαμβάνει την ανάλογη εκπαίδευση και κατάρτιση», σημειώνει η κ.Χαϊδά.
Δυνατό brand name το ελληνικό μάρμαρο
Το Ελληνικό μάρμαρο είναι ένα διαχρονικό προϊόν, με το οποίο χτίστηκε και διατηρήθηκε η ιστορία της χώρας καθώς και ο Ελληνικός Πολιτισμός, και σίγουρα διαθέτει ένα πολύ δυνατό “brand name” στο εξωτερικό. Έχει επίσης σημαντικά πλεονεκτήματα όπως την εξαιρετική του ποιότητα, την ποικιλία χρωμάτων του, ενώ εκείνο που το καθιστά μοναδικό παγκοσμίως είναι η λευκότητα του που δεν υπάρχει σε οποιοδήποτε άλλο μάρμαρο στον κόσμο.
«Βεβαίως, αν και πολύ σημαντικά, τα συγκεκριμένα στοιχεία είναι απαραίτητο να πλαισιώνονται και με νέες εμπορικές προσεγγίσεις. Βλέπουμε όλοι μας πόσο ραγδαία εξελίσσονται τα πάντα γύρω μας. Χρειάζεται λοιπόν και ο δικός μας κλάδος, όπως όλοι, να αφουγκράζεται τα σημεία των καιρών και να χρησιμοποιεί τα μέσα και τις τεχνολογίες της εποχής του για την προώθηση του μαρμάρου, αναζητώντας τους πελάτες του στις γενιές που έρχονται. Η προσαρμοστικότητα, η ευελιξία και η καινοτομία είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που βοήθησαν αποφασιστικά στην έξοδο της ελληνικής βιομηχανίας μαρμάρου στις διεθνείς αγορές και της έδωσαν τη θέση που κατέχει σήμερα. Κατανοούμε πλήρως την ανάγκη να επιχειρούμε δυναμικά και να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές που έρχονται», επισημαίνει η κ.Χαϊδά.
Η ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ
«Η ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ ιδρύθηκε το 1974 από τον πατέρα μου, Ευάγγελο Χαϊδά αρχιτέκτονα-μηχανικό και αποτελεί μια καθετοποιημένη μονάδα με λατομεία εκμετάλλευσης μαρμάρων στη Βόρεια Ελλάδα και μονάδες κοπής και επεξεργασίας στην Αθήνα και στη Δράμα. Είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο από το 2000 και απασχολεί 415 εργαζόμενους», αναφέρει η κ.Χαϊδά.
Από το ξεκίνημα της ασχολήθηκε με τις εξαγωγές μαρμάρων σε όλο τον κόσμο, όμως η έντονη στροφή στις αγορές του εξωτερικού έγινε όταν παρουσιάστηκε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Έτσι, σταδιακά αυξήθηκε το ποσοστό των εξαγωγών στο συνολικό κύκλο εργασιών καταλήγοντας σήμερα στο 95%.
Η Ικτίνος έχει ισχυροποιήσει ιδιαίτερα τη θέση της ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες μαρμάρου στην Ελλάδα κατέχοντας μερίδιο αγοράς άνω του 15% αλλά και παγκοσμίως διαθέτοντας ένα ιδιαίτερα αναπτυγμένο δίκτυο πωλήσεων.
«Ως εταιρεία επενδύουμε σε νέο τεχνολογικό εξοπλισμό, για την αναβάθμιση της παραγωγικής της διαδικασίας. Στο πλαίσιο της καινοτομίας η εταιρεία μας εφάρμοσε την υπόγεια εξόρυξη , την πλέον φιλική μέθοδο προς το περιβάλλον. Αυτό μας επιτρέπει να έχουμε απευθείας πρόσβαση στο υλικό χωρίς να αφήνουμε περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επίσης κατέχοντας ειδική τεχνογνωσία διασώζουμε και χρησιμοποιούμε στην παραγωγή ευαίσθητα και προβληματικά μάρμαρα στο πλαίσιο της υπεύθυνης κατανάλωσης και παραγωγής. Για την Ικτίνος η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία αποτελούν κεντρικές επιδιώξεις για το μέλλον και τη βιωσιμότητα», εξηγεί και προσθέτει: «Η μεγάλη εμπειρία μας στο χώρο του μαρμάρου καθώς και η διαρκής και συνεχιζόμενη εξαγωγική μας πορεία από την ίδρυση της εταιρείας έως σήμερα που μεταφράζεται σε σταθερές σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας , αλλά και η τεχνογνωσία σε συνδυασμό με την καινοτομία και η υψηλή ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών μας αποτελούν το συγκριτικό μας πλεονέκτημα».