Η αγορά των βιολογικών τροφίμων ξεκίνησε δυναμικά στις αρχές της δεκαετίας του 2000, καθώς οι καταναλωτές άρχισαν να βλέπουν τη σύνδεση μεταξύ διατροφής, υγείας και περιβάλλοντος. Καθώς οι αγοραστές σήμερα στρέφονται σε «καθαρές ετικέτες» (clean labels) και απαιτούν διαφάνεια στα τρόφιμα που τρώνε και στα ποτά που πίνουν, τα βιολογικά προϊόντα βρίσκονται στην ιδανική θέση για να αντιμετωπίσουν αυτές τις ανησυχίες, ενώ παρέχουν ανάπτυξη σε έναν κλάδο που τη χρειάζεται απεγνωσμένα.
Οφέλη από τα βιολογικά προϊόντα
Η ώθηση προς τη χρήση νέων μεθόδων βιολογικής γεωργίας –λιγότερα χημικά, καλύτερη διαχείριση του εδάφους και πιο βιοδυναμικές μέθοδοι– δεν είναι κάτι το καινούργιο: ξεκίνησε τη δεκαετία του 1940. Τα βιολογικά προϊόντα αποτελούν μάλλον επιστροφή στο πώς ήταν παραδοσιακά τα πράγματα, πλην με καλύτερο εξοπλισμό, βελτιωμένες αλυσίδες εφοδιασμού και τα οφέλη που προσφέρει το σύγχρονο μάρκετινγκ και η λιανική πώληση.
Η γεύση των προϊόντων έχει συμβάλει σημαντικά στη σημερινή βιολογική τάση. Καθώς οι καταναλωτές πειραματίζονταν, συνήθως με βιολογικά φρούτα και λαχανικά στην αρχή, ορισμένοι ισχυρίζονταν ότι είχαν καλύτερη γεύση σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα. Τα θρεπτικά συστατικά είναι άλλος ένας παράγοντας που συμβάλλει στη δημοτικότητα των βιολογικών, παρόλο που υπάρχει συνεχής συζήτηση για το εάν όντως έχουν υψηλότερο διατροφικό προφίλ από τα συμβατικά τρόφιμα. Άλλοι αγοραστές προσελκύονται από τρόφιμα που παράγονται και
καλλιεργούνται χωρίς συνθετικά φυτοφάρμακα.
Ανεξάρτητα από το τι οδηγεί τους ανθρώπους στα βιολογικά τρόφιμα, πολλοί άνθρωποι τα δοκιμάζουν και συχνά γίνονται τακτικοί καταναλωτές. Μερικοί Αμερικανοί αναπτύσσουν ακόμη και
τα δικά τους, συμμετέχοντας σε γεωργία που υποστηρίζεται από την κοινότητα και συμμετέχουν σε κλαμπ αγοράς ειδικών προϊόντων.
Τι είναι βιολογικό;
Ενώ οι αγοραστές πληρώνουν συχνά περισσότερα για τρόφιμα που φέρουν την ετικέτα «βιολογικό», δεν είναι σαφές εάν κατανοούν τι σημαίνει ο όρος. Μερικοί καταναλωτές μπερδεύουν τη λέξη «βιολογικό» με τη λέξη «φυσικό» στις συσκευασίες τροφίμων. Παρά τις προσπάθειες του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ να δώσει ορισμό, ο όρος φυσικός δεν έχει επίσημο ορισμό ακόμα.
Η σύγχυση σχετικά με αυτούς τους όρους –και όλες τις ετικέτες και σφραγίδες που συσσωρεύονται στις συσκευασίες τροφίμων σήμερα– καθιστά πιο δύσκολο για τους αγοραστές να αναγνωρίσουν
και να αγοράσουν αυτό που αναζητούν. Ως αποτέλεσμα, ορισμένες ομάδες προτείνουν νέες βιολογικές πιστοποιήσεις, οι οποίες σχεδιάζονται για να αυξήσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών ότι αυτό που αγοράζουν πληροί ορισμένες απαιτήσεις.
Πρόσβαση σε βιολογικά
Η βιομηχανία έχει δυσκολευτεί κατά καιρούς στην παραγωγή επαρκών ποσοτήτων βιολογικών προϊόντων – οι κτηνοτρόφοι, έχοντας ανάγκη για βιολογικές ζωοτροφές, τις εισάγουν από το εξωτερικό επειδή δεν βρίσκουν αρκετές στο εσωτερικό. Αυτό όμως δεν αρκεί για να πείσει τους
καταναλωτές ότι οι συχνά υψηλότερες τιμές δικαιολογούνται.
Μέρος του αυξημένου κόστους των βιολογικών προϊόντων οφείλεται στο ότι πρέπει να καλλιεργηθεί, να συγκομιστεί, να υποστεί επεξεργασία και να μεταφερθεί χωριστά από τα παραδοσιακά τρόφιμα. Χρειάζεται επίσης χρόνος για να μετατραπεί η παραδοσιακή έκταση σε βιολογική, μια μεταβατική περίοδος κατά την οποία οι παραγωγοί δεν μπορούν να καρπωθούν τις υψηλότερες τιμές που συνδέονται με τα βιολογικά, αλλά πρέπει να ακολουθήσουν τα πρωτόκολλα που συνοδεύουν την καλλιέργειά τους.
Καθώς οι λιανοπωλητές και οι παραγωγοί επεκτείνουν την προσφορά των βιολογικών προϊόντων τους, οι τιμές των συστατικών αυξάνονται παράλληλα με τον ανταγωνισμό, παρέχοντας οικονομικά κίνητρα στους παραγωγούς να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για τη μετατροπή της γης τους.
Ωστόσο, δεν είναι πάντα εύκολο να βρεθούν βιολογικά συστατικά και η προμήθεια μπορεί να απαιτεί από τις επιχειρήσεις να κάνουν προγραμματισμό για αρκετά χρόνια στο μέλλον.
Τάσεις στην ανάπτυξη της αγοράς βιολογικών τροφίμων
Στην Ινδία, υπήρξε μια αλλαγή στην αγορά των τροφίμων μετά την πανδημία του 2020, καθώς οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν περισσότερα βιολογικά τρόφιμα ως προληπτικό μέτρο υγείας.
Αυτή η αλλαγή στην αντίληψη είναι πιθανό να οδηγήσει την ανάπτυξη της αγοράς βιολογικών τροφίμων και στο μέλλον. Στην πραγματικότητα, σε όλο τον κόσμο σημειώθηκε ανάπτυξη στην αγορά βιολογικών τροφίμων και ποτών, ιδιαίτερα των φρούτων και των λαχανικών.
Μάλιστα, το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά των βιολογικών τροφίμων προέρχεται από τα φρούτα και τα λαχανικά, και ακολουθούν το ψωμί, τα δημητριακά, το γάλα και το κρέας. Τα φρέσκα φρούτα βιολογικής καλλιέργειας κατέχουν ηγετική θέση και στο διεθνές εμπόριο. Ενώ η παραγωγή και πώληση βιολογικών τροφίμων προέρχεται κυρίως από ανεπτυγμένες χώρες, ακόμη και οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν αρχίσει να παράγουν και να εξάγουν βιολογικά τρόφιμα και προϊόντα. Η Ινδία κατέχει ηγετική θέση στις εξαγωγές βιολογικού τσαγιού, ρυζιού μπασμάτι και βαμβακιού. Ένας άλλος τομέας όπου η Ινδία έχει δει την εξαγωγική ζήτηση να αυξάνεται είναι τα βιολογικά λαχανικά.
Βιολογικά φρούτα και λαχανικά
Η ζήτηση για βιολογικά φρούτα και λαχανικά είναι πιθανό να συνεχιστεί μέχρι το 2026. Η πλούσια διατροφική αξία των βιολογικών φρούτων και λαχανικών είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο έχουν ζήτηση τόσο στην εγχώρια όσο και στην παγκόσμια αγορά. Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν πλούσιες ποσότητες βιταμινών, μετάλλων, φυτικών ινών, υδατανθράκων και ασβεστίου. Επίσης, μελέτες έχουν δείξει ότι, μετά από δοκιμές, τα φρούτα και τα λαχανικά βιολογικής καλλιέργειας έχουν καλύτερη γεύση. Άλλες μελέτες δείχνουν ότι τα βιολογικά τρόφιμα μπορεί να έχουν περισσότερα αντιοξειδωτικά σε σύγκριση με τις συμβατικά καλλιεργούμενες ποικιλίες, γεγονός που τα καθιστά πιο ωφέλιμα για την υγεία.
Οικονομικά στοιχεία για την αγορά των βιολογικών προϊόντων
Οι πωλήσεις βιολογικών τροφίμων στις ΗΠΑ ανήλθαν συνολικά σε περίπου 43 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016, αυξημένες κατά 3,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχέση με το προηγούμενο έτος,
σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την Organic Trade Association. Συνολικά, τα βιολογικά προϊόντα αντιπροσώπευαν το 5,3% των συνολικών πωλήσεων τροφίμων εκείνης της χρονιάς.
Οι πωλήσεις βιολογικών προϊόντων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 12,4% το 2020, σπάζοντας το όριο των 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων για πρώτη φορά και υπερδιπλασιάζοντας την ανάπτυξη του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με την Organic Trade Association (OTA).
Οι πωλήσεις βιολογικών τροφίμων και μη εδώδιμων προϊόντων (non-food products) ανήλθαν σε 61,9 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση άνω του 5% στα 55,1 δισεκατομμύρια
δολάρια το 2019, ανακοίνωσε την Τρίτη η OTA, δημοσιεύοντας την Έρευνα Βιολογικής Βιομηχανίας 2021. Οι πωλήσεις βιολογικών τροφίμων αυξήθηκαν κατά 12,8% στα 56,5 δισεκατομμύρια δολάρια
το 2020, πολύ πάνω από το κέρδος του προηγούμενου έτους κατά 4,6% σε σχεδόν 50,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις βιολογικών μη εδώδιμων –που αντιπροσωπεύουν το 8,8% των συνολικών πωλήσεων βιολογικών προϊόντων– έφτασαν τα 5,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020, αυξημένες κατά 8,5% από μόλις πάνω από 5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019, όταν το τμήμα αυξήθηκε κατά 9,2%.
Εκθέσεις βιολογικών τροφίμων
H Great Exhibitions ακολουθεί τις επιταγές της αγοράς και
προσφέρει ένα πλήρες πακέτο βιολογικών εκθέσεων. Για το 2022 σας δίνεται η δυνατότητα να συμμετάσχετε σε 9 μοναδικές εκθέσεις βιολογικών και οργανικών τροφίμων, στις μεγαλύτερες
αγορές του κόσμου. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε στο info@greatexhibitions.gr