Σύμφωνα με τα στοιχεία DataComex που επεξεργάστηκε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Μαδρίτη, την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2021 οι ελληνικές εισαγωγές ενδυμάτων – υποδημάτων από την Ισπανία ανήλθαν σε 321,1 εκατ. ευρώ έναντι 259,3 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα το 2020. Κατά τo 2020 οι εισαγωγές είχαν μειωθεί αισθητά κατά 33%. Η επίδοση, όμως, του περσινού ενδεκαμήνου υποδεικνύει σημαντική βελτίωση, αλλά υπολείπεται σημαντικά από τα ιστορικά υψηλά των 386,8 εκατ. ευρώ που είχαν καταγραφεί το 2019. Η μεγάλη πλειονότητα των ισπανικών εισαγωγών μόδας αφορά τα ενδύματα (πλεκτά και μη), τα οποία αποτελούν περί το 80% του συνόλου.
Σε συνολικό επίπεδο οι ισπανικές εξαγωγές μόδας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ενδεκαμήνου 2021, έφθασαν τα επίπεδα του 2018 και συγκεκριμένα τα 15,1 δισ. ευρώ.
Το ισοζύγιο για τη χώρα μας είναι ιδιαίτερα αρνητικό, αφού οι εισαγωγές ενδυμάτων και υποδημάτων από την Ισπανία είναι πολλαπλάσιες των ελληνικών εξαγωγών.
Σημαντική, βέβαια, είναι η συμβολή που έχει η εξαγωγή των μεγάλων πολυεθνικών της Ισπανίας στη χώρα μας και είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι εισαγωγές είναι τόσο πολύ μεγαλύτερες από τις εξαγωγές. Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα ο όμιλος Inditex, στη σκέπη του οποίου βρίσκονται τα σήματα Zara, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho, Bershka και μέχρι πρόσφατα και Uterque, αλλά και ο όμιλος Mango αποτελούν τους πλέον δημοφιλείς εκπροσώπους της ισπανικής μόδας στους εγχώριους καταναλωτές.
Ενδιαφέρον, ωστόσο, έχει το γεγονός ότι και οι ελληνικές εξαγωγές ειδών μόδας στη χώρα της Ιβηρικής βαίνουν τα τελευταία έτη αυξανόμενα και παρά την κρίση της πανδημίας, το 2020 όχι μόνον δεν μειώθηκαν, αλλά αντίθετα αυξήθηκαν κατά 50,3%, σύμφωνα με τα επίσημα ισπανικά στοιχεία εμπορίου, αγγίζοντας τα 8 εκατ. ευρώ. Και το 2021 οι εξαγωγές συνέχισαν να είναι μεγαλύτερες από το 2019, αφού στο εξεταζόμενο διάστημα ξεπέρασαν τα 6 εκατ. ευρώ. «Η ελληνική βιομηχανία μόδας έχει αρχίσει να καθιερώνεται στην ισπανική αγορά, ενώ παρά την αρνητική τάση της αγοράς συνεχίζει να καταλαμβάνει αξιοσημείωτο μερίδιο. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν μακροχρόνια παρουσία στην ισπανική αγορά, έχουν την απαραίτητη γνώση για τις εδώ τάσεις και οφείλουν ως εκ τούτου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που έχουν επικρατήσει μετά την πανδημία. Ιδιαίτερης σημασίας, είτε για τη συνέχιση της παρουσίας είτε για την είσοδο στην αγορά της Ισπανίας, είναι η σταθερή συμμετοχή των ενδιαφερόμενων σε εμπορικές εκθέσεις και ιδιαίτερα στη διεθνή έκθεση μόδας Momad», επισημαίνεται στη σχετική κλαδική έρευνα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ισπανική αγορά μόδας, παρά το γεγονός ότι δεν είχε ισχυρό «λόμπι» εξαιτίας του διχασμού που είχε επέλθει στις διαφορετικές εταιρείες και τους διαφορετικούς συνδέσμους, προκειμένου να θωρακιστεί έναντι της πρωτοφανούς κρίσης Covid-19 έδειξε σημάδια συνεργασίας, με στόχο να ανακάμψει το γρηγορότερο δυνατόν. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η κινητοποίηση των ενώσεων στην απορρόφηση μέρους των ευρωπαϊκών κονδυλίων μέσω του προγράμματος Next Generation EU, από το οποίο η Ισπανία θα λάβει συνολικά 140 δισ. ευρώ. Από την πλευρά τους οι σημαντικότερες ενώσεις της χώρας στον τομέα, δηλαδή η Επιτροπή Ισπανικής Κλωστοϋφαντουργίας (Consejo Intertextil Espanol) και η Συνομοσπονδία Μόδας, ModaEspana, έχουν αιτηθεί και πιέζουν την κυβέρνηση της χώρας να διαθέσει περί τα 11 δισ. ευρώ στον συγκεκριμένο τομέα, προκειμένου οι επιχειρήσεις να αποφύγουν τη χρεοκοπία και να εκσυγχρονίσουν τη λειτουργία τους, αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητά τους και ιδιαίτερα την ψηφιοποίησή τους και τη βιώσιμη λειτουργία τους.
Πηγή naftemporiki.gr