Η γραφειοκρατία του Brexit φέρνει σε δύσκολη θέση τους Βρετανούς εξαγωγείς κρέατος, που γίνονται λιγότερο ανταγωνιστικοί αναφορικά με τις εξαγωγές στην Ευρ. Ένωση. Αυτοί οι φόβοι που από καιρό έχει διατυπώσει η βιομηχανία κρέατος, φαίνεται ότι έγιναν πραγματικότητα, όπως δείχνουν τα στοιχεία που επικαλείται η Ένωσης Βρετανικών Επιχειρήσεων Επεξεργασίας Κρέατος (ΒΜΡΑ).
Η ΒΜΡΑ, στις αρχές του 2021, υπολόγιζε ότι το επιπλέον κόστος που θα επέφερε στη βιομηχανία κρέατος η γραφειοκρατία του Brexit θα κυμαινόταν μεταξύ 90-120 εκατομμυρίων στερλινών ετησίως. «Προβλέψαμε ότι θα καθιστούσε τους Βρετανούς εξαγωγείς λιγότερο ανταγωνιστικούς και θα προκαλούσε μόνιμη απώλεια των εμπορικών συναλλαγών μας με την Ε.Ε. κατά 20%» λέει χαρακτηριστικά η Ένωση υπογραμμίζοντας: «Τα πρόσφατα δημοσιευμένα κυβερνητικά στοιχεία για ένα μόνο από αυτά τα πρόσθετα κόστη (υγειονομικά πιστοποιητικά εξαγωγής) υποδηλώνουν ότι η πρόβλεψή μας ήταν ακριβής».
Την ίδια όμως στιγμή, λέει η βιομηχανία επεξεργασίας κρέατος, το αυξανόμενο κόστος που επέφερε το Brexit στην επιχειρηματική δραστηριότητα θα πλήξει και τους Ευρωπαίους εξαγωγείς που προμηθεύουν σήμερα πάνω από το ένα τέταρτο των τροφίμων στα βρετανικά ράφια. Συγκεκριμένα, λένε, «Μέχρι τώρα η κυβέρνηση είχε αποφασίσει να έρχονται οι προμήθειες στο Ηνωμένο Βασίλειο χωρίς να απαιτείται μεγάλη γραφειοκρατία και φυσικοί έλεγχοι. Ωστόσο, από τον Ιούλιο, οι ίδιες επιπλέον επιβαρύνσεις χρόνου και κόστους για να περάσουν από το τελωνείο θα επιβληθούν στους προμηθευτές μας της Ε.Ε. Αυτό σημαίνει ότι οι εισαγωγές της Ε.Ε. θα γίνουν ξαφνικά ακριβότερες και οι Ευρωπαίοι εξαγωγείς θα είναι λιγότερο διατεθειμένοι να συνεχίσουν να προμηθεύουν το Ηνωμένο Βασίλειο».
»Αν σκεφτεί κανείς ότι πάνω από το ένα τέταρτο όλων των τροφίμων στα βρετανικά ράφια προέρχεται από την Ε.Ε., αυτά τα νέα κόστη που επιβάλλονται λόγω Brexit θα προσθέσουν νέο βάρος στο κόστος ζωής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το νέο καθεστώς συναλλαγών μετά το Brexit έχει προσθέσει εκατομμύρια λίρες σε επιπλέον κόστος, αλλά έχει μηδενικό όφελος για τις επιχειρήσεις· και είναι οι καταναλωτές που θα πάρουν τον λογαριασμό» επισημαίνει η ΒΜΡΑ.
Επιπλέον κόστος
Η ΒΜΡΑ σημειώνει ότι πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία δείχνουν ότι ο λογαριασμός μόνο από τα υγειονομικά πιστοποιητικά εξαγωγής που απαιτούνται πλέον για την αποστολή όλων των προϊόντων ζωικής προέλευσης ανέρχεται σε 60 εκατομμύρια στερλίνες ετησίως. Αυτό αντανακλά μια αύξηση 1.255% από έτος σε έτος.
Και βέβαια αφορά μία μόνο πλευρά της διακίνησης. «Τα υγειονομικά πιστοποιητικά εξαγωγής απλώς θα βάλουν τα εμπορεύματα σε ένα φορτηγό. Επιπλέον αυτού, υπάρχουν τώρα πολυάριθμα νέα κόστη και γενικά έξοδα που προηγουμένως δεν υπήρχαν. Αυτά περιλαμβάνουν επιπλέον διοικητικό προσωπικό, πρόσθετη γραφειοκρατία, τήρηση αρχείων και συστήματα για την υποστήριξη της έκδοσης εξαγωγικού υγειονομικού πιστοποιητικού, λιμενικά τέλη, αμοιβές εκτελωνιστών… και η λίστα συνεχίζεται».
Σχετικά με το πρόβλημα που εντοπίζει η βρετανική βιομηχανία επεξεργασίας κρέατος, ο Nick Allen, διευθύνων σύμβουλος της ΒΜΡΑ, τονίζει με έμφαση: «Εκατομμύρια λίρες ξοδεύονται για επιπλέον χαρτιά και επιταγές, αλλά για μηδενικό επιπλέον όφελος για τις βρετανικές εταιρείες. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να λύσει αυτό το πρόβλημα συνάπτοντας μια κτηνιατρική συμφωνία με την Ε.Ε., η οποία θα αναιρούσε αμέσως την ανάγκη για τους περισσότερους από τους σημερινούς γραφειοκρατικούς και φυσικούς ελέγχους στα σύνορα και θα έδινε στους Βρετανούς εξαγωγείς μια ευκαιρία να ανακτήσουν το χαμένο εμπορικό έδαφος – αυτό το έδαφος δεν μπορεί να αντικατασταθεί απλώς με την πώληση αγαθών σε πιο μακρινές αγορές».