Η εισβολή στην Ουκρανία και οι οικονομικές κυρώσεις που ακολούθησαν γρήγορα οδήγησαν τις εξαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ιαπωνίας στη Ρωσία σε ελεύθερη πτώση.
Η Ρωσία ήταν η μεγαλύτερη αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ιαπωνίας πριν ξεκινήσει ο πόλεμος και η ξαφνική μείωση των εξαγωγών μεταχειρισμένων οχημάτων ασκεί καθοδική πίεση στις τιμές στην εγχώρια ιαπωνική αγορά, όπου κατά τα άλλα ανέβαιναν από την έναρξη της πανδημίας.
Η USS, μια μεγάλη εταιρεία δημοπρασίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με έδρα την επαρχία Aichi, δήλωσε στις 5 Απριλίου ότι η μέση κερδισμένη προσφορά είχε πέσει στα 911.000 γιεν (7.300 $) τον Μάρτιο. Αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από το ρεκόρ των 1,006 εκατομμυρίων γεν που είδε η εταιρεία τον Φεβρουάριο.
Η πτώση των εξαγωγών στη Ρωσία έχει πλημμυρίσει την ιαπωνική αγορά με μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, δίνοντας στους εγχώριους αγοραστές λίγη ανάπαυλα, μειώνοντας τις πρόσφατες υψηλές τιμές.
Η Yamagin Corp., εξαγωγέας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με έδρα το Τόκιο, εξήγαγε 200 έως 300 οχήματα το μήνα στη Ρωσία. Αλλά μετά την έναρξη της εισβολής, οι εξαγωγές του Μαρτίου μειώθηκαν κατά 90 τοις εκατό σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Η εταιρεία είπε ότι ακόμη και αν μπορούσε να εξασφαλίσει πλοία για τη μεταφορά αυτοκινήτων στη Ρωσία, η απότομη υποτίμηση στα ρούβλια έχει αποθαρρύνει τους Ρώσους εισαγωγείς από την αγορά οχημάτων.
Δεν μπορούν να επωφεληθούν από αυτά γιατί οι τιμές που πρέπει να πληρώσουν στους Ιάπωνες εξαγωγείς είναι πλέον υπερβολικές με την αξία του ρουβλιού να καταρρέει.
«Το να μην γνωρίζουμε πότε θα επιστρέψουν οι κανονικές επιχειρηματικές συνθήκες το κάνει δύσκολο», είπε ο Hiroshi Sato, πρόεδρος της Yamagin.
Το Land Cruiser της Toyota Motor Corp. και το ηλεκτρικό όχημα Leaf της Nissan Motor Co. είναι δημοφιλή ιαπωνικά αυτοκίνητα στη Ρωσία.
Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων ιαπωνικών αυτοκινήτων αυξάνονταν στη χώρα λόγω της φήμης τους ως αξιόπιστων οχημάτων. Αντιπροσώπευαν το 30 έως 40 τοις εκατό της αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη Ρωσία.
Η Be Forward Co., ένας άλλος εξαγωγέας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με έδρα το Τόκιο, είπε ότι οι Ρώσοι εισαγωγείς υποτίθεται ότι είχαν πραγματοποιήσει πληρωμές για 200 συναλλαγές σε γιεν μέχρι τα τέλη Μαρτίου, αλλά δεν το είχαν κάνει. Αυτές οι συναλλαγές ανέρχονται σε περίπου 100 εκατομμύρια γιεν.
Έχοντας αυξήσει τους πωλητές της εκεί, η εταιρεία σχεδίαζε να εξάγει περισσότερα αυτοκίνητα στη Ρωσία, καθώς έβλεπε τη χώρα ως μια πολλά υποσχόμενη αγορά.
«Θα πρέπει τώρα να προσπαθήσουμε να πουλήσουμε περισσότερα αυτοκίνητα σε άλλες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Αφρικής», δήλωσε ένας αξιωματούχος της εταιρείας.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, η Ιαπωνία εξήγαγε 1.026.098 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα το 2021 αξίας περίπου 619,9 δισεκατομμυρίων γιεν σε συναλλαγές.
Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των οχημάτων, σε ποσοστό 15%, πήγε στη Ρωσία. Αυτό αντιστοιχούσε σε 153.271 αυτοκίνητα αξίας 98,7 δισεκατομμυρίων γιεν σε συναλλαγές.
Στην ιαπωνική αγορά, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είχαν αυξηθεί από την έναρξη της πανδημίας του COVID-19 την άνοιξη του 2020. Η επιβράδυνση της παραγωγής νέων αυτοκινήτων που προκλήθηκε από την έλλειψη ημιαγωγών και άλλα προβλήματα οδήγησε σε μείωση της προσφοράς οχημάτων στο αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Τώρα όμως οι τιμές τους στην ιαπωνική αγορά μειώνονται.
«Λιγότερες εταιρείες τώρα αγοράζουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα για εξαγωγή στη Ρωσία, πράγμα που σημαίνει ότι η τιμή τους στην Ιαπωνία θα μειωθεί περαιτέρω», είπε ένας διευθυντής εξαγωγέα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Αντίθετα, ορισμένοι λένε ότι αυτή η τάση θα αντιστραφεί στην Ιαπωνία στη συνέχεια.
«Αν κοιτάξετε τη μακροπρόθεσμη προοπτική, οι τιμές των μεταχειρισμένων θα αυξηθούν», είπε ένας οικονομολόγος.
Ορισμένοι ειδικοί επισημαίνουν ότι πολλά υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή αυτοκινήτων προέρχονται από τη Ρωσία και ότι εάν η ασφάλειά τους γίνει δύσκολη, τα νέα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να έχουν ακόμη μικρότερη προσφορά στην Ιαπωνία.