Special Report

8) Αξιολόγηση των νέων αλυσίδων εμπορίου και εφοδιασμού της Κίνας για το 2022

Τα δυτικά μέσα ενημέρωσης έχουν και πάλι την τάση να απεικονίζουν τις κινεζικές επιχειρήσεις και το εμπόριο με αρνητικούς όρους, πιο πρόσφατα όσον αφορά τα στοιχεία εξαγωγών του πρώτου τριμήνου. Οι τίτλοι που αναφέρουν ότι η επιβράδυνση των εξαγωγών της Κίνας «είναι το τέλος μιας εποχής» και ότι το εμπόριο της Κίνας μειώνεται δραματικά είναι θορυβώδεις και συνεπείς. Ενώ η πολιτική «Μηδενικής Covid» της Κίνας έχει προσελκύσει πολλές επικρίσεις, η εφαρμογή της, τουλάχιστον στα μάτια του Πεκίνου είναι απολύτως λογική. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ενώ δεν έχει νόημα από την άποψη ότι οι γειτονικές της χώρες δεν διαθέτουν τέτοιες στρατηγικές και σημαίνει ότι η άμυνα της Κίνας θα παραβιάζεται πάντα, έχει νόημα σε τοπικό πολιτικό επίπεδο. Όλα αυτά τα ζητήματα επηρεάζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού της Κίνας και πολλά άλλα.

Το Πεκίνο ήθελε να ελαχιστοποιήσει τους κινδύνους μόλυνσης κατά τη διάρκεια των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου, το Χονγκ Κονγκ διέρχεται μια πολιτική και οικονομική μετάβαση (ένας νέος διευθύνων σύμβουλος διορίστηκε την περασμένη εβδομάδα) και το 20ο  Εθνικό Λαϊκό Συνέδριο, μια τεράστιας επιρροής και σημαντική εκδήλωση στην οποία συμμετείχαν 2.300 οι εκπρόσωποι κατεβαίνουν στο Πεκίνο, μαζί με όλους τους βοηθούς και τους αναπληρωτές τους και ούτω καθεξής, διεξάγεται τον Νοέμβριο. Τίποτα δεν επιτρέπεται να παρεμβαίνει σε αυτό. Κατά συνέπεια, η Κίνα θα παραμείνει κλειδωμένη σε διάφορα στάδια μέχρι το τέλος του έτους. Περιμέναμε ότι αυτό θα συνέβαινε στις αρχές του 2022 και προσαρμόσαμε ανάλογα τα επιχειρηματικά μας σχέδια.

Εδώ είναι που αξίζει να ακούς τις συμβουλές της Κίνας που δίνονται από την Κίνα σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες ή την Ευρώπη, οι οποίες πάντα επιβάλλουν πρόσθετες αρνητικές πολιτικές οπτικές γωνίες στις πολιτικές της Κίνας. Τονίσαμε αυτές τις ακριβείς προσδοκίες και προειδοποιήσεις για το lockdown στην Κίνα στη δημοσίευσή μας στην Ενημέρωση για την Κίνα τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, στο άρθρο  China 2022 Outlook: The Economy, Covid, Business, and Regulatory Landscape . Η ευφυΐα και η γνώση είναι εκεί έξω. Βεβαιωθείτε ότι έχετε συνδέσει το αυτί σας προς την Κίνα με πηγές που βασίζονται στην Κίνα σε αντίθεση με τη γνώμη των δυτικών μέσων ενημέρωσης, ακόμα κι αν «ήταν» στην Κίνα. Είναι μια χώρα που κινείται γρήγορα και οι συμβουλές πρέπει να λαμβάνονται – από την πηγή.

Όλα αυτά –και η σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας– έχουν επηρεάσει τις αλυσίδες εφοδιασμού της Κίνας. Αλλά όχι τόσο συχνά αναφέρεται. Αυτό που στην πραγματικότητα συνέβη είναι ότι ενώ υπήρξε μια συνολική επιβράδυνση στις εξαγωγές της Κίνας τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022, αυτό ήταν σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα της στρατηγικής Zero-Covid της Κίνας που έκλεισε τα λιμάνια, αλλά και τον αντίκτυπο του ζητήματος Ρωσίας-Ουκρανίας όπου οι αναμενόμενες κανονικές ροές μεταφοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατέληξαν με τα απαιτούμενα πλοία να μην βρίσκονται εκεί που χρειάζονταν. Η ΕΕ έκλεισε τα λιμάνια της με τη Ρωσία, αφήνοντας πλοία, σιδηροδρομικές γραμμές και εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια εγκλωβισμένα, και πιθανότατα θα χρειαστεί μέχρι τον Ιούνιο-Ιούλιο για να επιλυθεί. Αυτά τα δύο γεγονότα είναι που οδήγησαν σε επιβράδυνση των εξαγωγών της Κίνας. Και τα δύο είναι προσωρινά.

Αυτό που έκανε η Κίνα το 2022 για να μετριάσει την επιβράδυνση είναι να δημοσιεύσει μια νέα « Αρνητική Λίστα » – ένα έγγραφο που προσδιορίζει τομείς ξένων επενδύσεων είτε εκτός ορίων είτε μερικώς περιορισμένους σε ξένους επενδυτές – που φέτος είναι το πιο φιλελεύθερο μέχρι σήμερα. Η εγχώρια αγορά της Κίνας το 2022 είναι η πιο ανοιχτή σε ξένες επενδύσεις που υπήρξε ποτέ.

Άλλη ελευθέρωση μόλις συνέβη στον κλάδο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών της Κίνας, όπου για πρώτη φορά, ξένες εταιρείες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στον  ιδιωτικό πλούτο της ηπειρωτικής Κίνας αξίας 3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ μέσω των διαφόρων προγραμμάτων «Wealth Connect» που λειτουργούν μεταξύ Κίνας και Χονγκ Κονγκ. Χωρίς να είναι νεκρό το Χονγκ Κονγκ, αλλά επανατοποθετείται. Ο τεράστιος ιδιωτικός πλούτος της Κίνας χρειάζεται ξένη τεχνογνωσία και επενδυτική βοήθεια, και το Χονγκ Κονγκ είναι δομημένο ώστε να επιτρέπει σε ξένες χρηματοπιστωτικές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες εκεί και με το σωστό υπόβαθρο να έχουν πρόσβαση σε αυτήν την αγορά. Επιπλέον, η Κίνα μόλις κυκλοφόρησε νόμους σχετικά με  τα ΜΜΕ και τα Παράγωγα και παρέχει ξανά πρόσβαση στην αγορά σε διεθνείς εταιρείες για πρόσβαση σε αυτόν τον τομέα.

Ενώ είναι αλήθεια ότι το προηγούμενο επιχειρηματικό μοντέλο προμήθειας από την Κίνα και εισαγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει εδώ και καιρό την ελκυστική πορεία του περιθωρίου κέρδους (η πλειονότητα των δασμών στην Κίνα που επιβλήθηκαν από τον Πρόεδρο Τραμπ το 2018 δεν έχουν ακόμη καταργηθεί υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν) , οι αμερικανικές επιχειρήσεις που εξακολουθούν να μένουν σε αυτό το μοντέλο θα υποφέρουν λίγο. Υπάρχουν όμως ευκαιρίες για προμήθεια από αλλού στην Ασία, όπως ένα ακμάζον  Βιετνάμ  και αλλού. Στην Dezan Shira & Associates , καλύπτουμε όλες αυτές τις βάσεις με πολλά γραφεία σε όλη την Ασία.

Λοιπόν, ποιο είναι το μέλλον για την Κίνα όσον αφορά τους ξένους επενδυτές; Παρά τις γκρίνιες των δυτικών μέσων ενημέρωσης, στην πραγματικότητα φαίνεται πολύ ρόδινο. Η Κίνα αλλάζει από μια οικονομία που βασίζεται στις εξαγωγές σε μια οικονομία που βασίζεται στον καταναλωτή, πράγμα που σημαίνει ότι (σε ​​συνδυασμό με την απελευθερωμένη «Αρνητική Λίστα» που ανέφερα παραπάνω) οι ξένοι επενδυτές θα πρέπει να επιδιώκουν να πουλήσουν στην Κίνα. Η χώρα έχει καταναλωτική βάση μεσαίας τάξης περίπου 600 εκατομμυρίων και αυτή αναμένεται να φτάσει το 1,1 δισεκατομμύριο έως το 2030. Η πώληση στην Κίνα θα περιλαμβάνει ορισμένες προκλήσεις μάρκετινγκ και πιθανώς επενδύσεις στη μεταποίηση. Αλλά αυτό έχει ήδη δοθεί κίνητρο. Η Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου Κίνας-ASEAN που τέθηκε σε ισχύ το 2009 σημαίνει ότι τα αγαθά μπορούν να προμηθεύονται ή να κατασκευάζονται στην ASEAN – η οποία περιλαμβάνει την Καμπότζη, την Ινδονησία, τη Μαλαισία, τις Φιλιππίνες, την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ – και να πωλούνται στην Κίνα χωρίς δασμούς. Το όφελος? Το κόστος παραγωγής του ASEAN είναι χαμηλότερο από αυτό της Κίνας.

Η Κίνα έχει επίσης γίνει μέρος του Μπλοκ Ελεύθερου Εμπορίου Περιφερειακής Συνολικής Οικονομικής Συνεργασίας (RCEP) από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, το οποίο περιλαμβάνει επίσης όλες τις χώρες του ASEAN, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Τα εμπορικά στοιχεία του πρώτου τριμήνου 2022  έδειξαν ότι το εμπόριο της Κίνας με αυτές τις χώρες αυξήθηκε κατά 6,9% το 2021. Το μήνυμα είναι σαφές: χρησιμοποιήστε την Ασία και την Κίνα ως αγορές προμήθειας, κατασκευής και πωλήσεων για να ενισχύσετε τις δικές σας εξαγωγές.

Η σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας 

Η απροσδόκητη εξέλιξη που επηρεάζει όλες τις επιχειρήσεις παγκοσμίως είναι το ρωσικό ζήτημα. Αν και οι λόγοι για αυτό είναι περίπλοκοι και η βία και η καταστροφή απεχθής, το γεγονός παραμένει ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν. Ενώ στην Ευρώπη το αποτέλεσμα ήταν μια αποχώρηση από τη ρωσική αγορά και τα έντονα επίπεδα κυρώσεων που επιβλήθηκαν στις ρωσικές εξαγωγές, στην Ασία, η σύγκρουση θεωρείται ευρωπαϊκό ζήτημα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αλλαγές στις συμπεριφορές και τις αλυσίδες εφοδιασμού. Οι επιχειρήσεις που επηρεάζονται από αυτές πρέπει τώρα να τις συνυπολογίσουν και να αποφασίσουν πώς να συμπεριφερθούν.

Η ρωσική αγορά    

Η έξοδος των Ευρωπαίων εξαγωγέων από τη Ρωσία οδήγησε στην εμφάνιση καταναλωτικών κενών στη χώρα. Ενώ η χώρα είναι ενεργειακά και γεωργικά αυτάρκης, η καταναλωτική αγορά της μεσαίας τάξης είναι πλέον διαθέσιμη. Πολλές χώρες στην Ασία, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας μεταξύ άλλων, εξετάζουν τώρα αυτές τις ευκαιρίες. Η ρωσική μεσαία τάξη καταναλωτών είναι περίπου 60 εκατομμύρια και αξίζει περίπου 260 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι Ασιάτες εξαγωγείς επιθυμούν να το εξυπηρετήσουν. Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναζητούν κοινοπραξίες στη Ρωσία καθώς οι Ευρωπαίοι και άλλοι έχουν αποχωρήσει. Θα υπάρχουν πολλά άλλα παραδείγματα και οι Κινέζοι επενδυτές θα θέλουν να έχουν πρόσβαση σε αυτά. Είναι η ΚΕ της Κίνας προετοιμασμένη για αυτό και για τις πιθανότητες κινδύνου των κυρώσεων; Ίσως είναι καιρός να εξετάσουμε το ζήτημα.      

Οι αγορές της Ασίας  

Καθώς οι Ρώσοι εξαγωγείς έχουν αποκλειστεί από την Ευρώπη (και τις Ηνωμένες Πολιτείες), πρέπει τώρα να επανεφεύρουν γρήγορα τον εαυτό τους ως προμηθευτές στις ασιατικές αγορές. Η Ρωσία έχει πολλές εμπορικές πλατφόρμες για να το επιταχύνει αυτό, μεταξύ άλλων η Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (EAEU) και η Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών (CIS). Η EAEU έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς έχει συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών με το Βιετνάμ και διαπραγματεύεται ΣΕΣ με την Ινδία, την Αίγυπτο, την Κίνα, την Τουρκία και πολλά άλλα κράτη της ASEAN, συμπεριλαμβανομένης της Ινδονησίας. Το ζήτημα της Ουκρανίας μπορεί να χρειαστεί να διευθετηθεί προτού είναι πολιτικά αποδεκτό να συνάψουμε αυτές τις συμφωνίες, αλλά όπως και όταν το κάνουν, οι διμερείς εμπορικές επιπτώσεις της Ρωσίας θα είναι σημαντικές. Η Κίνα θα είναι δικαιούχος.

Εφοδιαστικές αλυσίδες  

Καθώς η Ρωσία έχει ουσιαστικά αποκοπεί από την ευρωπαϊκή πρόσβαση, αυτό σήμαινε ότι οι διαδρομές της σιδηροδρομικής αλυσίδας εφοδιασμού από την Κίνα, μέσω της Κεντρικής Ασίας, της Ρωσίας και της Λευκορωσίας προς την ΕΕ έχουν σταματήσει. Δεδομένου ότι περίπου 50.000 εμπορευματικά τρένα χρησιμοποίησαν αυτή τη διαδρομή το 2021, ο αντίκτυπος ήταν τεράστιος. Αντικαταστάσεις υπάρχουν. Υπάρχει ήδη η επιλογή της Διώρυγας του Σουέζ, αν και είναι δαπανηρή, χρονοβόρα και είχε προβλήματα (οι αναγνώστες μπορεί να θυμούνται ότι ένα πλοίο έκλεισε ολόκληρο το κανάλι για τρεις εβδομάδες πέρυσι). Υπάρχει μια εναλλακτική λύση κατά μήκος μιας νότιας διαδρομής, η οποία είναι εν μέρει λειτουργική και στην οποία εκτελούνται εργασίες υποδομής με γρήγορους ρυθμούς. Αυτή η διαδρομή εκτείνεται από τα λιμάνια της Νότιας Ευρώπης στην Ιταλία, την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία και κατευθύνεται ανατολικά προς τα τουρκικά ή γεωργιανά λιμάνια στην ανατολική ακτή της Μαύρης Θάλασσας. Από εκεί,

Από το Μπακού, υπάρχουν αρκετές επιλογές προς τα εμπρός (και προς τις δύο κατευθύνσεις προς Ανατολή και Δύση):

Καζακστάν προς Κίνα  

Θαλάσσια ναυτιλία από το Μπακού στο λιμάνι της Κασπίας Aqtau του Καζακστάν και στη συνέχεια σιδηροδρομικώς απευθείας σε άλλους προορισμούς στην Κεντρική Ασία και την Κίνα.

Ρωσία  

Θαλάσσια ναυτιλία από το Μπακού στα λιμάνια Lagan και Αστραχάν της Κασπίας Θάλασσας της Ρωσίας, δίνοντας πρόσβαση στην καρδιά του ποταμού Βόλγα της Ρωσίας. Έντεκα πόλεις με πληθυσμό 1 εκατομμυρίου βρίσκονται κατά μήκος του ποταμού Βόλγα.

Τουρκμενιστάν προς Κεντρική Ασία  

Θαλάσσια ναυτιλία από το Μπακού στο λιμάνι Turkmenbashi της Κασπίας Θάλασσας, στη συνέχεια οδικώς και σιδηροδρομικά στο Ουζμπεκιστάν και ενδεχομένως στο Αφγανιστάν. Είναι επίσης δυνατή η σύνδεση με την Κίνα μέσω του Καζακστάν προς τον Βορρά. Το Ουζμπεκιστάν είναι μια σημαντική αγορά της Κεντρικής Ασίας και θα έχει αντίκτυπο στους γείτονές του, καθώς έχει ένα όλο και πιο φιλελεύθερο εμπορικό και επενδυτικό περιβάλλον και διαθέτει σημαντικές εμπορικές συμφωνίες με την ΕΕ. Όσον αφορά το Αφγανιστάν, όλα τα περιφερειακά έθνη, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ρωσίας, επιθυμούν να δουν τη χώρα να εδραιωθεί, ενώ ο Οργανισμός Συνεργασίας της Σαγκάης, μια περιφερειακή οντότητα ασφάλειας και εμπορίου (όχι σε αντίθεση με το ΝΑΤΟ) θα είναι πρόθυμη να το υποστηρίξει. Αυτό θα μπορούσε, με τη σειρά του, να μετατρέψει το Αφγανιστάν σε διαμετακομιστικό και εμπορικό κόμβο της Κεντρικής Ασίας. Αφγανιστάν, περίκλειστο,

Το Ιράν στη Μέση Ανατολή, την Ανατολική Αφρική και τη Νότια Ασία  

Αυτή η διαδρομή βγαίνει από το Μπακού και οδηγεί νότια στα ιρανικά λιμάνια της Κασπίας Θάλασσας στο Anzali, όπου η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση εκτείνεται νότια στο λιμάνι του Περσικού Κόλπου του Ιράν στο Chabahar. Από εκεί, η θαλάσσια πρόσβαση οδηγεί στην Ανατολική Αφρική, τη Μέση Ανατολή, το Πακιστάν και την Ινδία και πέρα. Γνωστός ως  Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC) , αυτή η διαδρομή σχεδιάστηκε αρχικά ως ένας τρόπος επανασύνδεσης του ινδικού και του ιρανικού εμπορίου, το οποίο έχει διαχωριστεί από τη διχοτόμηση της Ινδίας το 1947. (Το Πακιστάν βρίσκεται τώρα μεταξύ των δύο χωρών). Αυτή η διαδρομή έχει πλέον αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη σημασία δεδομένης της κατάστασης στη Ρωσία.

Είναι λειτουργικό, αν και η σιδηροδρομική σύνδεση του Ιράν δεν θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2023. Η διαδρομή INSTC από την Ασία προς την Ευρώπη έχει ωστόσο πλεονεκτήματα – είναι λιγότερο χρονοβόρα από την επιλογή του Σουέζ και είναι φθηνότερη. Εν τω μεταξύ, το εμπόριο Ινδίας-Ιράν πρόκειται να ανακάμψει απότομα από την ύφεση που επηρεάστηκε από τον Covid και επιτρέπει τη βελτιωμένη πρόσβαση της Ινδίας στις αγορές της ΕΕ και αντίστροφα. Καθώς τόσο η ΕΕ όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο υπογράφουν εμπορικές συμφωνίες με την Ινδία, οι διαπραγματεύσεις για τις οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη αλλά επιταχύνονται, το INSTC θα γίνει σημαντικό.  

Περίληψη 

Όλες αυτές οι νέες διαδρομές επηρεάζουν όλες τις ασιατικές-ευρωπαϊκές σχέσεις συνδεσιμότητας και όλες τις επιπτώσεις στην Κίνα, αν όχι άμεσα στο εμπόριο, τότε σίγουρα στην ανάπτυξη της αγοράς (Ρωσία) και στις περιφερειακές εξερχόμενες επενδύσεις (χρηματοδότηση έργου από την Πρωτοβουλία Belt and Road) Αυτό δείχνει πού το μέλλον επενδυτικές ευκαιρίες βρίσκονται. Μεγάλοι νικητές είναι πιθανό να είναι το Αζερμπαϊτζάν, με το λιμάνι του Μπακού τώρα ένα βασικό κρίσιμο κομμάτι συνδετικής υποδομής, το Ιράν (αν και οι κυρώσεις των ΗΠΑ παραμένουν ένα θέμα που θα πρέπει να συζητήσει η ΕΕ), το Τουρκμενιστάν, που αναπτύσσεται ως διαμετακομιστικός κόμβος της Κεντρικής Ασίας, όπου οι Κινέζοι επενδυτές ήδη διερευνούν ευκαιρίες και αγορές στο Ουζμπεκιστάν με την ΕΕ και άλλες περιφερειακές εμπορικές συμφωνίες που παρουσιάζουν επίσης τεράστιο ενδιαφέρον για την Κίνα. Αυτό σημαίνει ότι το τμήμα διαχείρισης ξένων επενδυτών των Κινεζο-Ξένων Κοινοπραξιών μπορεί να χρειαστεί να αγοράζει άτλαντες των αγορών της Κεντρικής Ασίας καθώς αλλάζουν οι αλυσίδες εφοδιασμού και εμφανίζονται νέες ευκαιρίες.

Συνοψίζοντας, η φροντίδα της επιχειρηματικής σας επένδυσης στην Κίνα απαιτεί κατανόηση της περιφερειακής γεωπολιτικής και κατανόησης του πώς αυτές μπορούν να οδηγήσουν σε ευκαιρίες – ή καταστροφές. Ένας μερικός ρόλος κάθε επιχειρησιακού επενδυτή είναι να γνωρίζει ότι το αρχικό επιχειρηματικό μοντέλο, ειδικά σε περιόδους ταραχών, μπορεί να χρειάζεται προσαρμογή. Εν τω μεταξύ, υπάρχει πολύς θόρυβος εκεί έξω, μεγάλο μέρος του με υποκείμενα συμφέροντα των ΗΠΑ και της ΕΕ. Μπορεί να μην σας βοηθούν πάντα να κατανοήσετε τι συμβαίνει στο μυαλό των Κινέζων και Ασιατών επενδυτών. Αν θέλετε να κατανοήσετε την Κίνα ή την Ασία, χρειάζεστε περιφερειακούς πόρους.

Ο Chris Devonshire-Ellis είναι ο Πρόεδρος της Dezan Shira & Associates και Publisher of Asia Briefing. Έκανε μια καριέρα 30+ στην Ασία, δημιουργώντας την επιχείρησή του από ένα γραφείο τριών ατόμων σε μια πόλη σε μια επιχείρηση που απασχολεί εκατοντάδες σε όλη την Ασία.