Η PLMA επιστρέφει σε φυσική μορφή και μαζί της ο κόσμος της ιδιωτικής ετικέτας θα βρίσκεται στο Άμστερνταμ, 31 Μαϊου με 1 Ιουνίου, στο εκθεσιακό κέντρο RAI. Έπειτα από δύο χρόνια αναμονής, αναβολλών και περιορισμών, η μεγαλύτερη έκθεση ιδιωτικής ετικέτας παγκοσμίως θα συγκεντρώσει πάλι πάνω της τα
φώτα της αγοράς. Γιατί όμως είναι τόσο επιτακτική η ανάγκη για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας;
Τα πλεονεκτήματα της ιδιωτικής ετικέτας
Έλεγχος
Η ιδιωτική ετικέτα προσφέρει στους λιανοπωλητές έλεγχο σε μεταβλητές ενός προϊόντος, όπως η τιμολόγηση, το μέγεθος, ο σχεδιασμός της συσκευασίας, η παραγωγή και η διανομή. Οι έμποροι λιανικής μπορούν να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν
καινοτόμες ιδέες για να κερδίσουν μερίδιο αγοράς έναντι των branded προϊόντων. Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα γρήγορων προσαρμογών στα προϊόντα με βάση τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις του πελάτη.
Επωνυμία (Branding)
Οι επιτυχημένες μάρκες ιδιωτικής ετικέτας μπορούν
να δημιουργήσουν καλύτερες ευκαιρίες πωλήσεων
για τους λιανοπωλητές. Η προσαρμογή της ιδιωτικής
ετικέτας – όπως τα λογότυπα και οι γραμμές ετικετών
– μπορεί να εξατομικεύσει την εμπειρία αγορών ενός
πελάτη, έτσι ώστε να οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη
αφοσίωση καταναλωτή. Για παράδειγμα, η σειρά
βιολογικών τροφίμων Wild Harvest της Supervalu
προσφέρει στους πελάτες της σε χαμηλές τιμές
επιλογές υγιεινών τροφίμων με εκλεπτυσμένο
σχεδιασμό συσκευασίας, που συναγωνίζεται αυτόν
των branded προϊόντων.
Προβολή
Σε αντίθεση με τα branded προϊόντα, οι έμποροι προϊόντων λιανικής με ιδιωτική ετικέτα μπορούν να διαμορφώσουν την εμπειρία του αγοραστή στο κατάστημα. Αυτό μπορεί να μεταφραστεί σε πλεονέκτημα μάρκετινγκ, που προκύπτει από την προνομιακή τοποθέτηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και σήμανσης στο κατάστημα, με τρόπο που να τα προωθεί σε βάρος των branded προϊόντων.
Κόστος
Αν και το κόστος ενός προϊόντος δεν είναι ο μόνος παράγοντας που λαμβάνουν υπόψη οι καταναλωτές όταν επιλέγουν μάρκες ιδιωτικής ετικέτας, εξακολουθεί να είναι σημαντικός. «Η ανάγκη για προσιτές λύσεις συσκευασμένων αγαθών είναι μεγάλη και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προχωρούν πολύ προς την κάλυψη αυτής της ανάγκης», δήλωσε στο Packaging Digest ο Thom Blischok, Πρόεδρος Συμβουλευτικής και Καινοτομίας στην Information Resources Inc. Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης είναι ότι οι τιμές τους αποκτούν βαρύνουσα σημασία, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε στρατηγικές εξοικονόμησης χρημάτων.
Η αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι καταναλωτές έχουν αποδειχθεί αρκετά πρόθυμοι να αλλάξουν την αγοραστική τους συμπεριφορά. Οι έρευνες καταναλωτών μάς δείχνουν ότι σχεδόν το 40% των καταναλωτών των ΗΠΑ έχουν δοκιμάσει νέα προϊόντα ή επωνυμίες από την έναρξη της επιδημίας COVID-19. Μεγάλο μέρος
της αλλαγής αυτής συμπεριφοράς οφειλόταν σε ζητήματα διαθεσιμότητας – ορισμένα επώνυμα προϊόντα ήταν εκτός αποθέματος για εβδομάδες, καθώς οι κατασκευαστές CPG πάλευαν να ανταποκριθούν στην ξαφνική αύξηση της ζήτησης.
Στην Ελλάδα αυτή η τάση έχει ξεκινήσει και λόγω της οικονομικής κρίσης στην αρχή της προηγούμενης δεκαετίας. Όπως παρουσιάζει και η πανελλήνια έρευνα της Focus Bari, πλέον το 94% των καταναλωτών προβαίνει τακτικά σε αγορά ενός τουλάχιστον προϊόντος ιδιωτικής ετικέτας, με το ποσοστό αυτό να έχει
διπλασιαστεί από το 2000, όταν και υπήρχε μια σχετική οικονομική ευμάρεια στη χώρα. Το 2010, εν μέσω οικονομικής κρίσης, το 77% των Ελλήνων καταναλωτών αγόραζε τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.
Οι Έλληνες καταναλωτές μετά το 2019 έχουν στραφεί στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με την αύξηση αυτή την τριετία να υπολογίζεται σε 50% (χωρίς μάλιστα να συμμετέχει στις μετρήσεις η Lidl, που διαθέτει ως επί το πλείστον προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας). Η PLMA (Private Label Manufacturers Association) έπειτα από έρευνα έδειξε ότι το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα ήταν το υψηλότερο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, σε ποσοστό 30%, όπως και στην Τουρκία.
Συνολικά, από τα στοιχεία της PLMA προκύπτει ότι σχεδόν οι μισές χώρες έφθασαν μερίδια αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας άνω του 40%, ενώ η πλειονότητα εμφάνισε θετική διείσδυση στην αγορά. Οι πιο δυνατές κατηγορίες αναδείχθηκαν τα φρέσκα προϊόντα, τα γαλακτοκομικά και τα είδη υγείας και ομορφιάς. Οι
αναλυτές της PLMA επισημαίνουν ότι, παρά τα παρατεταμένα lockdown, τα στατιστικά στοιχεία για το 2020 αποτελούν επιβεβαίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις μάρκες που έχουν αναπτύξει οι αλυσίδες supermarket.
Οι ιδιωτικές ετικέτες ως τρόπος να κερδίσετε την αφοσίωση των πελατών
Όσοι έμποροι λιανικής εκμεταλλεύονται τις τρέχουσες συγκυρίες για να ρυθμίσουν εκ νέου τη στρατηγική τους για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μπορούν να μετατρέψουν αυτή τη βραχυπρόθεσμη αλλαγή συμπεριφοράς των καταναλωτών (λόγω των συνθηκών που αναφέραμε παραπάνω) σε μια μακροπρόθεσμη
πίστη πελατών. Για ορισμένους λιανοπωλητές, η προσφορά ιδιωτικής ετικέτας μπορεί να ήταν επιτυχής στο περιβάλλον πριν από τον COVID-19, αλλά τώρα απαιτεί επαναξιολόγηση. Για τους λιανοπωλητές που δεν έχουν επενδύσει ουσιαστικά σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η πραγματοποίηση τολμηρών κινήσεων και
επενδύσεων είναι ακόμη πιο επιτακτική και επείγουσα.