Οι εταιρείες του Καζακστάν ελπίζουν ότι ένα νέο διπλωματικό φυλάκιο στην κεντρική Κίνα θα μπορούσε να μειώσει τις τριβές στο διμερές εμπόριο.
Κατά τη διάρκεια συνάντησης στις 7 Ιουνίου μεταξύ του υπουργού Εξωτερικών της Κίνας Wang Yi και του Καζακστάν ομολόγου του Mukhtar Tleuberdi, η Κίνα σύμφωνα με πληροφορίες συμφώνησε να ανοίξει ένα προξενείο στην πλούσια σε πετρέλαιο πόλη του δυτικού Καζακστάν, Aktobe. Το Καζακστάν θα ανοίξει ένα στο Xi’an. Οι ημερομηνίες δεν ανακοινώθηκαν.
Τα τελευταία δύο χρόνια ήταν βάναυσα για τους εμπόρους του Καζακστάν που εργάζονται με την κινεζική αγορά, με τους περιορισμούς του κορωνοϊού να είναι μόνο η αρχή των ολοένα και πιο αυθαίρετων οδηγιών από το Πεκίνο.
Το 2021, οι εξαγωγές τροφίμων του Καζακστάν στην Κίνα μειώθηκαν κατακόρυφα καθώς οι επιθεωρήσεις και οι έλεγχοι του κορωνοϊού αυξάνονταν περιοδικά και, όπως φάνηκε, επιλεκτικά.
Εν τω μεταξύ, η επιθετική ιεράρχηση των εμπορευμάτων με προορισμό την Ευρώπη από το Πεκίνο συνέβαλε σε μεγάλες καθυστερήσεις για τους εισαγωγείς της Κεντρικής Ασίας. Τα σημεία συμφόρησης τροφοδότησαν την αύξηση των τιμών στο Καζακστάν.
Η Oksana Sorokina, διευθύντρια της SevenR Logistics με έδρα το Αλμάτι, είπε στην Eurasianet ότι η εταιρεία και άλλοι είχαν απευθύνει πολυάριθμες καταγγελίες για τριβές στο διασυνοριακό εμπόριο στο υπουργείο Εξωτερικών του Καζακστάν, το οποίο περιέγραψε ως ανταποκρινόμενο, αλλά περιορισμένο ως προς την αποτελεσματικότητα.
«Εάν υπάρχει κάποιος στο έδαφος στο Xi’an που ασκεί πίεση για εμάς – όχι για τη Ρωσία ή την Κίνα ή την Ευρώπη, αλλά για τα συμφέροντα της αγοράς μας, τότε αυτό θα είναι καλό», είπε ο Sorokina. «Αλλά δεν θα είμαι πολύ χαρούμενος μέχρι να δούμε τα αποτελέσματα».
Ως «κύριος κόμβος για το εμπόριο με την Κεντρική Ασία», η Xi’an είναι μια φυσική τοποθεσία για ένα νέο διπλωματικό φυλάκιο, δήλωσε ο κινεζικός παρατηρητής Anton Bugayenko με έδρα το Καζακστάν. Η Xi’an έχει ξεπεράσει προηγούμενους υποψηφίους αυτού του τίτλου, συμπεριλαμβανομένου του Lanzhou, μιας άλλης πόλης της κεντρικής Κίνας, και του Urumchi, στην ταραγμένη Xinjiang , όπου το Καζακστάν έχει ήδη προξενείο.
«Η Xi’an είναι η πραγματική πύλη προς τη δυτική Κίνα», είπε ο Bugayenko.
Ενώ οι Καζακστάν ελπίζουν σε βελτιώσεις στο διμερές εμπόριο, ο υπουργός Εξωτερικών Wang εστίασε σε αυτό που είναι, για την Κίνα, μεγαλύτερο έπαθλο: μια σύνδεση με την Ευρώπη.
Συνοψίζοντας το αποτέλεσμα της κατ’ ιδίαν συνάντησης στο περιθώριο της συνάντησης Κίνας-Κεντρικής Ασίας στο Νουρ-Σουλτάν, ο Wang είπε ότι η Κίνα και το Καζακστάν «σκοπεύουν να εμβαθύνουν τη συνεργασία, να εξασφαλίσουν την ασφαλή και σταθερή λειτουργία της διαδρομής Κίνας-Ευρώπης. προώθηση της απλούστευσης των τελωνειακών διαδικασιών, βελτιστοποίηση των πράσινων διαδρόμων για τη μεταφορά εμπορευμάτων, επιτάχυνση της αποκατάστασης των πτήσεων, διασφάλιση της ακεραιότητας των αλυσίδων παραγωγής και της συνέχειας των αλυσίδων εφοδιασμού στην περιοχή».
Αυτή η προσπάθεια έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή στο χερσαίο εμπόριο.
Από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες αναζήτησαν εναλλακτικές λύσεις εν μέσω πιέσεων για να απομονώσουν οικονομικά τη Μόσχα. Η Maersk και η Nurminen Logistics της Φινλανδίας, μεταξύ άλλων, επεκτείνουν διαδρομές μέσω της Κεντρικής Ασίας, μέσω της Κασπίας και του Νότιου Καυκάσου.
Προηγουμένως, ο τεράστιος όγκος των εμπορευμάτων που κατευθύνονταν σιδηροδρομικώς από την Κίνα προς την Ευρώπη περνούσαν από τη Ρωσία. Πέρυσι, αξίας 75 δισεκατομμυρίων δολαρίων διέσχισε αυτή τη διαδρομή, σύμφωνα με το Bloomberg . Τον Απρίλιο, η ρωσική εμπορευματική κίνηση σιδηροδρομικώς μειώθηκε κατά 6 τοις εκατό από έτος σε έτος, ανέφερε η ρωσική επιχειρηματική καθημερινή Vedomosti τον περασμένο μήνα, η πρώτη πτώση 12 μηνών σε όγκο από το 2016. Η διαμετακόμιση, μαζί με τις εξαγωγές, δέχτηκε το μεγαλύτερο πλήγμα.