Μετά από δύο χρόνια ρεκόρ εξαγωγών, οι Κινέζοι κατασκευαστές πέφτουν σε πτώση, καθώς οι καταναλωτές στις μεγαλύτερες αγορές τους περιορίζουν τις δαπάνες και τα lockdown Covid οδηγούν τους πελάτες σε ανταγωνιστές στην περιοχή.
Καθώς το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου ζει τώρα με τον κορωνοϊό και τα ταξίδια και άλλες δραστηριότητες αναψυχής επανέρχονται, οι καταναλωτές μειώνουν τις δαπάνες για φορητούς υπολογιστές, τηλέφωνα και άλλα προϊόντα που προέρχονται από την εργασία από το σπίτι που ώθησαν τις εξαγωγές της χώρας και τροφοδότησαν την ανάκαμψη της οικονομίας. πανδημική ύφεση το 2020.
Επιπλέον, η ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ και την Ευρώπη σημαίνει ότι τα νοικοκυριά σφίγγουν τα ζωνάρια τους, ενώ το κόστος των πρώτων υλών και των logistics παραμένει υπερβολικό, καταναλώνοντας τα κέρδη των εξαγωγέων.
Αυτές είναι μερικές μόνο από τις προκλήσεις με τις οποίες έχουν αντιμετωπίσει επιχειρήσεις όπως η Shenzhen Teanabuds Electronics Co.. Εξαγωγέας ασύρματων ακουστικών, ακουστικών και ηχείων στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, η εταιρεία έχει δει τις παραγγελίες να μειώνονται κατά περίπου 50% σε σύγκριση με πέρυσι.
«Θα συνεχίσουν να μειώνονται μόνο το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους επειδή χάνουμε το πλεονέκτημά μας», δήλωσε ο Zhang Wanli, διευθυντής παγκόσμιου μάρκετινγκ της εταιρείας.
Μερικοί από τους πελάτες της Teanabuds μετέφεραν πρόσφατα τις παραγγελίες τους σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας καθώς οι προμηθευτές εκεί προσέφεραν χαμηλότερες τιμές δεδομένου ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού τους είναι λιγότερο πιεσμένες, είπε ο Zhang. Το υψηλό κόστος πρώτων υλών και αποστολής μείωσε το περιθώριο κέρδους της εταιρείας στο 15% από 30% το 2019, είπε.
Η πτώση της ζήτησης για κινεζικά προϊόντα είναι ένα πλήγμα για την οικονομία, η οποία ήδη προβλέπεται να αναπτυχθεί με τον πιο αργό ρυθμό των τελευταίων δεκαετιών φέτος λόγω της ύφεσης στην αγορά ακινήτων και των επιθετικών περιορισμών της κυβέρνησης που σχετίζονται με τον Covid.
Μετά από άνοδο 30% το 2021, οι εξαγωγές είναι πιθανό να αυξηθούν μόλις κατά 1,6% φέτος, σύμφωνα με τη Nomura Holdings Inc. Οι εξαγωγές αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τρίτο της ανάπτυξης της Κίνας πέρυσι και 20% το 2020, εκτιμά η τράπεζα.
Το εμπόριο πιθανότατα θα λάβει προσωρινή ώθηση καθώς η Σαγκάη ανοίγει ξανά από το lockdown που διήρκεσε για την Covid – οι οικονομολόγοι αναμένουν ότι τα στοιχεία την Πέμπτη θα δείξουν ότι οι εξαγωγές αυξήθηκαν 8% σε ετήσια βάση τον Μάιο, από 3,9% τον Απρίλιο. Ωστόσο, η τάση για το υπόλοιπο του έτους είναι πτωτική.
«Η έκρηξη των εξαγωγών που προκλήθηκε από τον Covid είναι πίσω μας», δήλωσε ο Larry Hu, επικεφαλής των οικονομικών της Κίνας στην Macquarie Group Ltd.
Οι εξαγωγές ενδέχεται να συρρικνωθούν φέτος σε όρους όγκου, ακόμη και αν η ονομαστική ανάπτυξη μπορεί να είναι θετική λόγω των αυξήσεων των τιμών, δήλωσε ο Thomas Gatley, ανώτερος αναλυτής της Gavekal Research Ltd.
«Αυτή δεν είναι πραγματικά καλή στιγμή για να αποδυναμωθούν και οι εξαγωγές», είπε ο Gatley. «Αυτός είναι ο λόγος που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πανικοβάλλονται όλο και περισσότερο».
Παρόλο που οι παγκόσμιοι καταναλωτές εξακολουθούν να έχουν εισπράξεις, η εξασθένιση της κρατικής δημοσιονομικής στήριξης και η αύξηση των επιτοκίων επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημά τους. Και με τους αγοραστές να στρέφουν τις δαπάνες τους πίσω στις υπηρεσίες από αγαθά, η ζήτηση μειώνεται.
Μεγάλοι λιανοπωλητές στις ΗΠΑ, όπως η Walmart Inc. και η Target Corp., έχουν επίσης αποθέματα 45 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένα κατά 26% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, τα οποία αύξησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας για να ξεπεράσουν τις καθυστερήσεις στη ναυτιλία. Αυτό σημαίνει ότι δεν βρίσκονται υπό πίεση να κάνουν νέες παραγγελίες.
Η Guangzhou GL Supply Chain Co., η οποία κατασκευάζει τα πάντα, από προϊόντα κηπουρικής όπως ποτιστήρια και τραπεζομάντιλα μέχρι χριστουγεννιάτικες τσάντες αποθήκευσης, λέει ότι οι παραγγελίες από Αμερικανούς και Ευρωπαίους πελάτες έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ακόμη και τα προϊόντα για την περίοδο των Χριστουγέννων πωλούνται ελάχιστα σε σύγκριση με το 2021, «ίσως επειδή οι άνθρωποι πρέπει να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης» λόγω του υψηλότερου πληθωρισμού, δήλωσε ο Chen Zijian, διευθυντής πωλήσεων.
«Πέρυσι, η πανδημία ήταν πιο σοβαρή», είπε. «Αλλά πουλήσαμε προϊόντα κηπουρικής και η επιχείρηση δεν επηρεάστηκε πολύ, ίσως επειδή οι άνθρωποι έμειναν στο σπίτι και ασχολούνταν με τον κήπο». Σε σύγκριση με πέρυσι, «οι παραγγελίες μας έχουν μειωθεί αρκετά», είπε.
Χάνοντας έξω
Γενικότερα, οι αναλυτές λένε ότι μια αλλαγή στις αλυσίδες εφοδιασμού για φθηνότερη παραγωγή στη Νοτιοανατολική Ασία επιταχύνεται μετά από μια σύντομη παύση τα τελευταία δύο χρόνια. Περίπου το 7% των κινεζικών παραγγελιών για έπιπλα χάθηκαν σε χώρες όπως το Βιετνάμ μεταξύ Σεπτεμβρίου 2021 και Μαρτίου 2022, καθώς και 5% για κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και 2% για ηλεκτρονικά είδη, σύμφωνα με εκτίμηση της Everbright Securities Co.
Αυτή η πρόκληση επιδεινώνεται από τις αυξημένες τιμές των πρώτων υλών και τους ναύλους. Ο υποδείκτης πρώτων υλών υπό τον δείκτη τιμών παραγωγού της Κίνας αυξήθηκε κατά 17,4% τον Απρίλιο, διατηρώντας το κόστος υψηλό. Ο δείκτης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη Σαγκάη εξακολουθεί να βρίσκεται σε πάνω από τετραπλάσια επίπεδα προ της πανδημίας παρά την υποχώρηση κατά 17% μέχρι στιγμής φέτος.
Ακόμη και εκείνοι οι εξαγωγείς που τα πάνε καλά ανησυχούν για το τι είναι μπροστά καθώς η Federal Reserve και άλλες κεντρικές τράπεζες αυξάνουν τα επιτόκια.
Ο Hermann Zhai, γενικός διευθυντής της Kinghike Vehicle Co., με έδρα τη Shandong, η οποία εξάγει ηλεκτρικά καρότσια γκολφ στις ΗΠΑ, απολαμβάνει μια άνοδο στις παραγγελίες χάρη στους περισσότερους πελάτες που αλλάζουν σε ηλεκτρικά αντί για βενζινοκίνητα καρότσια ενόψει των εκτοξευόμενων τιμών της ενέργειας.
«Ελπίζω ότι τα μέτρα που λαμβάνει η Fed θα είναι αποτελεσματικά για τον περιορισμό του πληθωρισμού», είπε ο Zhai. «Εάν επιδεινωθεί και γίνει υπερπληθωρισμός, αυτό θα μπορούσε να βλάψει σημαντικά τις πωλήσεις μας».
http://www.bloomberg.com