Special Report

11) Η Κίνα και η Ινδία ξεπερνούν τη Γερμανία ως ο μεγαλύτερος αγοραστής αργού πετρελαίου της Ρωσίας

Οι εισαγωγές πετρελαίου από την Κίνα και την Ινδία από τη Ρωσία αυξήθηκαν χάρη στις κυρώσεις στη Ρωσία τον Μάιο για να ξεπεράσουν τη Γερμανία ως τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Ρωσίας.

Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 55% τον Μάιο σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, όπως δείχνει το διάγραμμα , εκτοπίζοντας τη Σαουδική Αραβία ως τον κορυφαίο προμηθευτή της χώρας. Η Κίνα εισήγαγε περίπου 8,42 εκατ. τόνους πετρελαίου από τη Ρωσία τον Μάιο, σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Διοίκησης Τελωνείων της Κίνας (GAC) έναντι των 7,82 εκατ. τόνων πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία την ίδια περίοδο. Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αργού πετρελαίου της Ρωσίας από το 2016, αναφέρει το Aljazeera.

Η Κίνα ήταν απρόθυμη να γίνει υπερβολικά εξαρτημένη από οποιαδήποτε χώρα για το πετρέλαιο της και έχει μια πολιτική περιορισμού των εισαγωγών πετρελαίου από κάθε προμηθευτή στο 15%, αλλά με το ρωσικό πετρέλαιο να διαπραγματεύεται με έκπτωση 30% σε σχέση με τις τιμές της αγοράς, αυτό έχει αποδειχθεί ακαταμάχητο. τις χώρες που δεν έχουν ενταχθεί στο καθεστώς διεθνών κυρώσεων. Τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία επωφελούνται από την πώληση ρωσικών εμπορευμάτων για να δημιουργήσουν τα στρατηγικά τους αποθέματα.

Ενώ η Ρωσία έχει σταματήσει να δημοσιοποιεί λεπτομέρειες για το εξωτερικό της εμπόριο, τα κινεζικά τελωνειακά στοιχεία για τον Μάιο που δημοσιεύθηκαν αυτήν την εβδομάδα έδειξαν ότι οι εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία έφτασαν σε επίπεδο ρεκόρ, καθώς τα μη κρατικά διυλιστήρια εξαργύρωσαν τις προμήθειες με έκπτωση. Τα κρατικά διυλιστήρια απέφυγαν να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο φοβούμενοι ότι θα πληγούν από δευτερεύουσες κυρώσεις από τις ΗΠΑ.

Η μεταφορά πετρελαίου στην Κίνα παραμένει πρόβλημα καθώς η Ρωσία προσπαθεί να απομακρυνθεί από τη Δύση, όπου η ΕΕ προσπαθεί να μηδενίσει τις προμήθειες ρωσικού πετρελαίου τα επόμενα χρόνια. Σχεδόν όλη η υποδομή του αγωγού πετρελαίου, μεγάλο μέρος της οποίας κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970, δείχνει δυτικά με λίγους μόνο νεότερους αγωγούς που εκτείνονται ανατολικά προς τις ασιατικές αγορές.

Η πλειοψηφία των ρωσικών παραδόσεων πετρελαίου στην Ασία μεταφέρεται με πλοίο. Παρά την προσπάθεια της Δύσης να αποτρέψει τη χρήση διεθνών δεξαμενόπλοιων από τη Ρωσία ως μέρος του έκτου πακέτου κυρώσεων, οι εξαιρέσεις που δίνονται στην Ελλάδα, η οποία  αντιπροσωπεύει τα μισά από τα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιεί η Ρωσία, έχουν ανοίξει μεγάλη τρύπα στην προσπάθεια να παρεμποδίσουν τις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας. δια θαλάσσης.

«Γιατί ο Πούτιν μειώνει τις εξαγωγές φυσικού αερίου στην Ευρώπη; Η Δύση – απρόθυμη να επιβάλει κυρώσεις στη ναυτική ασφάλεια – έχει δημιουργήσει ένα τέρας. Το απροσδόκητο κέρδος σε σκληρό νόμισμα από την άνοδο της τιμής του πετρελαίου δίνει στον Πούτιν το χώρο να οπλίσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου. Κολυμπά σε μετρητά. Γιατί λοιπόν να μην γυρίσετε τις βίδες», είπε ο Robin Brookes, επικεφαλής οικονομολόγος στο Institute of International Finance (IIF), σε ένα tweet.

«Κατά ειρωνικό τρόπο, η ΕΕ –επιτρέποντας τη μαζική αύξηση των ελληνικών δεξαμενόπλοιων που βγάζουν πετρέλαιο από ρωσικά λιμάνια (μπλε) – είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας που διευκολύνει αυτόν τον οπλισμό των εξαγωγών φυσικού αερίου, δίνοντας στον Πούτιν τη ναυτιλιακή ικανότητα να μεταφέρει το πετρέλαιο του σε μέρη γύρω από την κόσμο», πρόσθεσε η Μπρουκς. «Θα έστριβε ο Πούτιν τις βίδες στην Ευρώπη εάν είχαμε κυρώσεις στη ναυτιλιακή ασφάλιση, σταματώντας τα πετρελαιοφόρα να βγάζουν πετρέλαιο από τη Ρωσία; Οχι! Θα πάλευε με μια νομισματική κρίση όπως είναι αυτή τη στιγμή η Ουκρανία, θα έπρεπε να αυξήσει τα επιτόκια και να ψαρέψει για κάθε μονάδα σκληρού νομίσματος… Επιτρέποντας στον Πούτιν να εξάγει το πετρέλαιο του παγκοσμίως, του δίνουμε τα μέσα να μειώσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου στην Ευρώπη . Οι κυρώσεις στη ναυτιλιακή ασφάλιση το διορθώνουν, αλλά η Δύση πρέπει να είναι πρόθυμη να υποστεί προσωρινά τις υψηλές τιμές του πετρελαίου».

Οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου περιλαμβάνουν προμήθειες που αντλούνται μέσω του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας-Ειρηνικού Ωκεανού (ESPO), αλλά αυτός ο αγωγός λειτουργεί ήδη με σχεδόν ισχύ. Οι θαλάσσιες αποστολές πηγαίνουν από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Ρωσίας και τα λιμάνια της Άπω Ανατολής.

Η άνοδος των εξαγωγών πετρελαίου δείχνει ότι παρά τις κυρώσεις και τις αυτοκυρώσεις από τους εμπόρους, η Μόσχα κατάφερε ακόμα να βρει διεξόδους για το πετρέλαιο της. Οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας έχουν ήδη μειωθεί κατά 10% μέχρι στιγμής και αναμένεται να μειωθούν έως και 17% φέτος, λένε οι ειδικοί, αλλά η παραγωγή θα πρέπει να σταθεροποιηθεί σε αυτό το επίπεδο και η μείωση της παραγωγής και των εξαγωγών επί του παρόντος αντισταθμίζεται περισσότερο από αύξηση των τιμών.

Η Κίνα αγόρασε ρωσικά ενεργειακά προϊόντα αξίας 7,47 δισ. δολαρίων τον Μάιο, που ήταν περίπου 1 δισ. δολάρια περισσότερα από τον Απρίλιο, σύμφωνα με το Bloomberg News.

Αύξηση των πωλήσεων στην Ινδία

Οι πωλήσεις αργού πετρελαίου στην Ινδία έχουν επίσης αυξηθεί, αν και από πολύ χαμηλότερο επίπεδο από αυτό στην Κίνα. Το ρωσικό αργό έκανε ήδη περίπου το 15% των εισαγωγών του πριν από την έναρξη του πολέμου, αλλά αυτές στην Ινδία αντιστοιχούσαν σε λιγότερο από το 2% των εισαγωγών του αργού.

Η Ινδία αγόρασε έξι φορές περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο από τον Μάρτιο έως τον Μάιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της ερευνητικής εταιρείας Rystad Energy, ενώ οι εισαγωγές από την Κίνα τριπλασιάστηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Σύμφωνα με την τελευταία παγκόσμια έκθεση πετρελαίου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), η Ινδία ξεπέρασε επίσης τη Γερμανία ως ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού αργού τους τελευταίους δύο μήνες.

Ξεχωριστά, τα στοιχεία έδειξαν επίσης ότι οι εισαγωγές από την Κίνα ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ανήλθαν σε σχεδόν 400.000 τόνους τον περασμένο μήνα, 56% περισσότερες από τον Μάιο του 2021.

Για τους πρώτους πέντε μήνες του τρέχοντος έτους, οι εισαγωγές ρωσικού LNG – κυρίως από το έργο Sakhalin-2 στην Άπω Ανατολή και Yamal LNG στη ρωσική Αρκτική – αυξήθηκαν κατά 22% σε ετήσια βάση σε 1,84 εκατ. τόνους, σύμφωνα με τα τελωνειακά στοιχεία.