Export News

8)Σουηδία: Κλάδοι ειδικότερου ενδιαφέροντος και επενδύσεων για Ελληνικές επιχειρήσεις

Η Σουηδία είναι μια ανοικτή και ανταγωνιστική οικονομία. Ως προς τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης του διμερούς εμπορίου σημειώνονται τα εξής:

Τρόφιμα και ποτά
H σουηδική λιανική αγορά τροφίμων χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά ώριμη και ανταγωνιστική, οι δε καταναλωτές, οι οποίοι έχουν υψηλό εισοδηματικό επίπεδο, διαθέτουν αντίστοιχα υψηλά κριτήρια
επιλογής των προϊόντων που αγοράζουν. Οι Σουηδοί καταναλωτές είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι/δεκτικοί σε προϊόντα υγιεινής διατροφής, προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας, οργανικά / βιολογικά προϊόντα, προϊόντα fair trade, και σε συσκευασίες φιλικές προς το περιβάλλον. Σημειώνεται, δε, ότι στις σουηδικές αλυσίδες super-markets, η συσκευασία private label είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη και
τα σχετικά προϊόντα υπολογίζεται ότι καταλαμβάνουν πάνω από το ένα τρίτο του χώρου στα ράφια.
Τα σημαντικότερα τρέχοντα trends στη σουηδική αγορά τροφίμων έχουν ως εξής:
Φυτικές εναλλακτικές λύσεις που αντικαθιστούν το κρέας: Η σημαντική υποστήριξη για τα δικαιώματα των ζώων καθώς και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες που συνδέονται με την κτηνοτροφία
και την παραγωγή κρέατος στη σουηδική κοινωνία οδηγούν τους Σουηδούς καταναλωτές στην όλο και αυξανόμενη ανεύρεση εναλλακτικών λύσεων στην κατανάλωση κρέατος για τη λήψη των
απαραίτητων πρωτεϊνών και κατά συνέπεια στην τάση αύξησης στην κατανάλωση προϊόντων που δεν περιέχουν κρέας.
Όλο και περισσότεροι Σουηδοί καταναλωτές υιοθετούν τρόπους διατροφής συμβατούς με την παραπάνω τάση, είτε επιλέγοντας τη flexitarian διατροφή (η οποία είναι κυρίως χορτοφαγική αλλά
περιλαμβάνει κατανάλωση ψαριών ή κρέατος), την καθαρά χορτοφαγική διατροφή (χωρίς καθόλου κατανάλωση κρέατος) ή και την vegan διατροφή (χωρίς καθόλου κατανάλωση κρέατος και
γαλακτοκομικών προϊόντων, αυγών και μελιού). Σημειώνεται ότι στοιχεία δείχνουν ότι αυτές οι τάσεις είναι εντονότερες στις νεότερες γενιές, με το 32% των ατόμων ηλικίας 15-20 ετών να
επιδιώκει να καταναλώνει λιγότερο κρέας, όπως και το 23% των ατόμων ηλικίας 21-34 ετών.
Λειτουργικά τρόφιμα: Όσο οι κοινωνικές συνθήκες αλλάζουν στη Σουηδία με αποτέλεσμα μια πιο καθιστική ζωή και αύξηση της παχυσαρκίας, τόσο ενισχύονται οι αντίθετες τάσεις που τονίζουν την
προσοχή στην υγεία και ενισχύουν την αγορά λειτουργικών τροφίμων, ήτοι, μεταξύ άλλων, τροφίμων χωρίς λακτόζη / γλουτένη, τρόφιμα ολικής άλεσης ή πλούσια σε φυτικές πρωτεΐνες,
τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη / χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες κ.α. Οι Σουηδοί καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να καταβάλλουν υψηλότερες τιμές
για την αγορά λειτουργικών τροφίμων.
Έτοιμα ή ημι-έτοιμα γεύματα: Ο περιορισμένος διαθέσιμος χρόνος και η μονοπρόσωπη φύση των σουηδικών νοικοκυριών (περίπου 47% των σουηδικών νοικοκυριών αποτελούνται από ένα άτομο,
συνήθως, έναν ανύπαντρο ενήλικα χωρίς παιδιά που κατοικεί μόνος του) είναι δύο παράγοντες που υποστηρίζουν τη σημαντική κατανάλωση έτοιμων για κατανάλωση ή εύκολων στο μαγείρεμα ημιέτοιμων γευμάτων.
Αν και το μεγαλύτερο ποσοστό των εν λόγω γευμάτων που διατίθενται στη σουηδική αγορά είναι κατεψυγμένα, διατίθενται και προϊόντα απλής ψύξης. Η δε ποικιλία των εν λόγω γευμάτων καλύπτει όλα τα γευστικά πρότυπα από τις παραδοσιακές σουηδικές και διεθνείς συνταγές έως υγιεινές εναλλακτικές συνταγές και επιδόρπια.
Αυξημένο ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων: Ακόμα και πριν την πανδημία, η οποία φυσικά έδωσε σημαντική ώθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε όλα τα επίπεδα, οι Σουηδοί καταναλωτές – καθώς διέπονται από την τάση της πρώιμης υιοθέτησης νέων τάσεων και τεχνολογιών – είχαν προσαρμοστεί γρήγορα στην ηλεκτρονική αγορά. Αν και τα τρόφιμα υστέρησαν αρχικά σε σύγκριση με άλλους τομείς, οι μεγάλοι λιανοπωλητές έδωσαν έμφαση, ιδίως κατά την περίοδο της πανδημίας, στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Τα τρόφιμα που παραγγέλλονται ηλεκτρονικά παραλαμβάνονται από τον πελάτη είτε με παράδοση στο σπίτι είτε από το τοπικό παράρτημα του σούπερ μάρκετ στο οποίο
δόθηκε η παραγγελία μέσω ενός συστήματος «click and collect».
Βιολογικά προϊόντα: Το μερίδιο των βιολογικών επεξεργασμένων τροφίμων, όπως και η κατανάλωση βιολογικών προϊόντων γενικά, σημείωσε σημαντική αύξηση κατά την τελευταία δεκαετία. Όπως δείχνουν, όμως, τα στοιχεία – αλλά και από σχόλια εδώ εμπόρων τροφίμων των οποίων έχει γίνει αποδέκτης το Γραφείο ΟΕΥ Στοκχόλμης – τα βιολογικά τρόφιμα την τελευταία διετία δεν ακολουθούν την εξελικτική τάση που είχαν μέχρι πρόσφατα, παρά τη γενική αύξηση των πωλήσεων τροφίμων, και μάλιστα σημείωσαν, για πρώτη φορά, πτώση το 2021.
Ενδιάμεσα βιομηχανικά αγαθά
Μεγάλο ποσοστό των εξαγωγών βιομηχανικών αγαθών της Σουηδίας εξαρτάται άμεσα από τις εισαγωγές ενδιάμεσων βιομηχανικών προϊόντων και τμημάτων προς συναρμολόγηση. Τα
βιομηχανικά εξαρτήματα και, ιδίως τα εξαρτήματα για την αυτοκινητοβιομηχανία και τη βιομηχανία κατασκευών αποτελούν μέρος των στρατηγικών εισαγωγών της Σουηδίας. Στα προϊόντα που
περιλαμβάνονται στα εξαγώγιμα της Ελλάδας εντάσσονται τα σύρματα και καλώδια, αργίλιο και κράματα αργιλίου, σιδηροκράματα, διάφορες μηχανές και συσκευές κ.α.
Ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες
Η Σουηδία αποτελεί μια εξαιρετικά δεκτική αγορά για προϊόντα και υπηρεσίες προηγμένης τεχνολογίας, ιδίως προϊόντων IT και λογισμικού που μειώνουν το επιχειρηματικό κόστος και βελτιώνουν την αποδοτικότητα εργασίας, καθώς και εξοπλισμού και υπηρεσιών για την ψηφιακή ασφάλεια.

Επενδύσεις
Σε ότι αφορά στις επενδυτικές ροές, υπάρχει παρουσία σουηδικών εταιρειών στην Ελλάδα, ιδίως στους τομείς μεταφορών και αποθήκευσης, μεταποίησης και μηχανικού εξοπλισμού, υγείας,
λιανικού εμπορίου, ενέργειας και περιβάλλοντος. Περαιτέρω δυνατότητες για συνεργασία φαίνεται να παρουσιάζουν οι τεχνολογίες αιχμής και καινοτομίας, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί στη χώρα μας start-ups και μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που παράγουν ανταγωνιστικά προϊόντα τεχνολογίας αιχμής, ενώ η Σουηδία θεωρείται από τις πιο καινοτόμες χώρες στον κόσμο.

Πηγή: agora.mfa.gr