World news

8) Η Τουρκία εγκαινιάζει το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο -η στήριξη Ερντογαν και το κόστος

Η Τουρκία γράφει ιστορία με το TOGG, το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο και το πρώτο όχημα που κατασκευάστηκε ποτέ από  αυτοκινητοβιομηχανία της Τουρκίας. Ωστόσο, οι επικριτές λένε ότι ο κύριος σκοπός του έργου είναι να βοηθήσει τον Πρόεδρο Ερντογάν να εξασφαλίσει άλλη μια θητεία.

Η Τουρκία έχει αναλάβει μια σειρά πολιτικών και οικονομικών μέτρων για να ενισχύσει την ανεξαρτησία της από άλλες χώρες τα τελευταία χρόνια. Τώρα, εισάγει μια σημαντική ανακάλυψη για την αυτοκινητοβιομηχανία της. Το πρώτο τουρκικής κατασκευής αυτοκίνητο — από την τουρκική Automobile Joint Venture Group (TOGG) — βγαίνει στην παραγωγή.

Το νέο εργοστάσιο αυτοκινήτων TOGG ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 29 Οκτωβρίου. Η ημερομηνία φέρει ένα σαφές μήνυμα καθώς σηματοδοτεί την 99η επέτειο από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας.

Η TOGG ιδρύθηκε για πρώτη φορά το 2018 με σκοπό να κάνει την Τουρκία πιο ανεξάρτητη από ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες. “Είναι ένα σημαντικό βήμα που συμβάλλει στην άνοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας της Τουρκίας”, σύμφωνα με τον Emre Özpeynirci, δημοσιογράφο και εμπειρογνώμονα αυτοκινήτου, ο οποίος παρακολουθεί στενά το έργο TOGG.

Αυτοκίνητο TOGG σε εκθεσιακό χώροΑυτοκίνητο TOGG σε εκθεσιακό χώρο
Τα σχέδια είναι για 175.000 αυτοκίνητα να κατασκευάζονται κάθε χρόνο
Image: Mustafa Kamaci/AA/picture alliance

Το σχέδιο για το επόμενο έτος είναι να κατασκευαστούν περίπου 17.000 έως 18.000 ηλεκτρικά οχήματα στο εργοστάσιο της TOGG κοντά στην Κωνσταντινούπολη.

Το κοινό διχάστηκε για το TOGG

Παρόλο που το εργοστάσιο TOGG ξεκινά την παραγωγή τώρα, θα περάσει λίγος χρόνος μέχρι να φτάσουν τα οχήματα στην αγορά. Η εταιρεία προβλέπει ότι τα πρώτα αυτοκίνητα θα είναι έτοιμα μέχρι τον Μάρτιο του 2023 — λίγους μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές.

Στις 18 Ιουνίου του επόμενου έτους, οι ψηφοφόροι θα αποφασίσουν εάν θα διατηρήσουν τον Ερντογάν στην εξουσία ή θα επιλέξουν κάποιον νέο για να τον διαδεχθεί .

Η επιτυχία ή η αποτυχία του αυτοκινήτου TOGG θα μπορούσε να επηρεάσει την ψηφοφορία, καθώς το όχημα θεωρείται ευρέως ως έργο κύρους από τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Το αυτοκίνητο TOGG έχει προωθηθεί ως το «αυτοκίνητο του λαού». Πράγματι, όταν το έργο ξεκίνησε για πρώτη φορά από τον Ερντογάν, οι άνθρωποι «περίμεναν ότι αυτό θα ήταν ένα αυτοκίνητο προσιτό σε όλους στην Τουρκία», λέει ο Özpeynirci.

Οι επικριτές του Προέδρου Ερντογάν και του κόμματός του, το AKP, είναι βέβαιοι ότι χρησιμοποιεί το TOGG για να ενισχύσει τις πιθανότητές του για επανεκλογή. «Φυσικά, επενδύσεις σαν αυτές υποστηρίζονται πάντα από το κράτος, αλλά εάν υπάρχουν πολιτικές εντάσεις, αυτό θα βλάψει το έργο πριν ακόμη κατασκευαστεί [ένα] αυτοκίνητο», λέει ο Özpeynirci.

αυτοκίνητο TOGG

Το TOGG, που προωθείται ως το «αυτοκίνητο του λαού», έρχεται με βαριά τιμήΕικόνα: Rasid Necati Aslim/AA/picture-alliance

Ούτε προσιτό ούτε πρακτικό;

Η TOGG σχεδιάζει να πουλήσει το SUV της στις 900.000 τουρκικές λίρες (περίπου 50.000 ευρώ), κάτι που δεν είναι προσιτό για τους περισσότερους ανθρώπους στην Τουρκία . Ο Özpeynirci λέει ότι οι απλοί καταναλωτές δεν θα μπορούσαν να επενδύσουν πάνω από 500.000 λίρες για ένα νέο αυτοκίνητο. Σε ένα ή δύο χρόνια θα ακολουθήσει ένα πιο προσιτό μοντέλο.

Η υψηλή λιανική τιμή μπορεί να μην είναι η μόνη απογοήτευση για τους πιθανούς αγοραστές. Η Τουρκία δεν διαθέτει επίσης την απαραίτητη υποδομή για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων.

«Η υποδομή της Τουρκίας δεν είναι ακόμη έτοιμη να κάνει τη μετάβαση στα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα», λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Automotive Data, Hüsamettin Yalçın. Οι απλοί άνθρωποι, σύμφωνα με τον Yalçın, δεν θα πρέπει να ανησυχούν για το αν θα υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης στη διαδρομή από την Άγκυρα στην Κωνσταντινούπολη.

Ενώ τα οχήματα TOGG σχεδιάζονται και συναρμολογούνται στην Τουρκία, εισάγονται εξαρτήματα όπως μπαταρίες, κινητήρες και ορισμένα ηλεκτρικά συστήματα. Μέχρι σήμερα, το 51% των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των οχημάτων είναι τουρκικής κατασκευής. Ο υπουργός Βιομηχανίας Μουσταφά Βαράνκ είπε ότι θέλει να το αυξήσει στο 65% τα επόμενα χρόνια.

Προς το παρόν, τα αυτοκίνητα TOGG έχουν σχεδιαστεί για την εγχώρια αγορά και όχι για ξένους αγοραστές. Αυτό προέρχεται εν μέρει από τον συνδυασμό εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του αυτοκινήτου, που αυξάνουν το κόστος παραγωγής, λέει ο Özpeynirci. Λέει ότι εάν η TOGG καταφέρει να χρησιμοποιήσει 70% εξαρτήματα τουρκικής κατασκευής, τα αυτοκίνητά της θα γίνουν ανταγωνιστικά διεθνώς.