Το ουκρανικό λιμάνι της Οδησσού δεν λειτουργούσε την Κυριακή μετά την τελευταία ρωσική επίθεση στο ενεργειακό σύστημα της περιοχής, δήλωσε ο υπουργός Γεωργίας Mykola Solsky, αλλά πρόσθεσε ότι οι έμποροι σιτηρών δεν αναμένεται να αναστείλουν τις εξαγωγές.
Δύο άλλα λιμάνια – το Chornomorsk και το Pivdennyi – που εξουσιοδοτήθηκαν να εξάγουν σιτηρά από την Ουκρανία στο πλαίσιο μιας συμφωνίας μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας λειτουργούσαν εν μέρει, είπε.
«Το λιμάνι του Τσόρνομορσκ λειτουργεί τώρα με περίπου το 80% της χωρητικότητας», είπε ο Σόλσκι στο Reuters σε τηλεφωνική επικοινωνία.
Ο Σόλσκι είπε ότι το λιμάνι της Οδησσού δεν λειτουργούσε αυτή τη στιγμή, επειδή οι γεννήτριες δεν είχαν ακόμη ενεργοποιηθεί. Οι έμποροι σιτηρών συνέχισαν να μεταφέρουν σιτηρά μέσω των δύο άλλων λιμανιών, είπε.
“Υπάρχουν προβλήματα, αλλά κανένας από τους εμπόρους δεν μιλάει για οποιαδήποτε αναστολή των αποστολών. Τα λιμάνια χρησιμοποιούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας”, είπε ο Σόλσκι.
Από τον Οκτώβριο, η Μόσχα στοχεύει την ενεργειακή υποδομή της Ουκρανίας με μεγάλα κύματα επιδρομών με πυραύλους και drone.
Οι περιφερειακές αρχές της Οδησσού δήλωσαν ότι η ηλεκτρική ενέργεια για τον πληθυσμό της πόλης θα αποκατασταθεί “τις επόμενες ημέρες”, ενώ η πλήρης αποκατάσταση των δικτύων ενδέχεται να διαρκέσει δύο έως τρεις μήνες.
«Η κατάσταση είναι δύσκολο να προβλεφθεί γιατί έχουμε να κάνουμε με έναν εχθρό για τον οποίο δεν υπάρχουν αρχές», δήλωσε ο Ολεξίι Βοστρίκοφ, επικεφαλής της κρατικής λιμενικής αρχής της Ουκρανίας, σύμφωνα με το ουκρανικό υπουργείο υποδομών.
«Όσον αφορά τις εξαγωγές, η Ρωσία τις έχει ήδη επιβραδύνει δημιουργώντας προβλήματα με τις επιθεωρήσεις στον Βόσπορο και η έλλειψη ενεργειακού εφοδιασμού σίγουρα θα τις επιβραδύνει ακόμη περισσότερο», είπε ο Βοστρίκοφ.
Η Ουκρανία είναι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εξαγωγείς καλαμποκιού και σιταριού στον κόσμο, αλλά οι εξαγωγές της έχουν μειωθεί σημαντικά λόγω της ρωσικής εισβολής.
Μετά από σχεδόν εξάμηνο αποκλεισμό που προκλήθηκε από την εισβολή, τα τρία λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας στην περιοχή της Οδησσού ξεμπλοκαρίστηκαν στα τέλη Ιουλίου στο πλαίσιο της συμφωνίας μεταξύ Μόσχας και Κιέβου με τη μεσολάβηση των Ηνωμένων Εθνών και της Τουρκίας.
Το Κίεβο είχε επιδιώξει να επεκταθεί η συμφωνία για να συμπεριλάβει περισσότερα λιμάνια, αλλά αυτό δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής.
Τα τρία λιμάνια που συμμετέχουν στη συμφωνία – η Οδησσός, το Chornomorsk και το Pivdennyi – έχουν τη συνδυασμένη ικανότητα να μεταφέρουν περίπου τρία εκατομμύρια τόνους σιτηρών το μήνα.
Η Ουκρανία ήθελε να συμπεριλάβει τα λιμάνια της νότιας περιοχής του Μικολάιβ, η οποία έστελνε το 35% των ουκρανικών εξαγωγών τροφίμων πριν από την εισβολή της Ρωσίας.
Το Mykolaiv ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος τερματικός σταθμός σιτηρών της Ουκρανίας σύμφωνα με τα δεδομένα αποστολής του 2021, επομένως η προσθήκη του θα επέτρεπε την εξαγωγή πολύ μεγαλύτερου όγκου σιτηρών και ελαιούχων σπόρων.
Οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία το πρώτο οκταήμερο του Δεκεμβρίου μειώθηκαν κατά 47,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος σε 1,09 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Γεωργίας.