Ο κ. Δημήτρης Θωμόπουλος, Γραμματέας Ο.Ε.Υ., Διευθύνων Γραφείου Ο.Ε.Υ. Ντουμπάι Πρεσβείας της Ελλάδας στα ΗΑΕ, παραχώρησε συνέντευξη στο Export Greece και μεταξύ άλλων μίλησε για το μέλλον των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων στην αγορά των ΗΑΕ αλλά και για τα ελληνικά προϊόντα με την ισχυρότερη παρουσία στα ΗΑΕ.
– Ποια η εικόνα που έχετε από την ελληνική παρουσία στην 27η Διεθνή Έκθεση GULFOOD 2023 που έλαβε χώρα στο Ντουμπάι;
Η Ελλάδα είχε μια από τις ισχυρότερες παρουσίες στη Gulfood, καθώς συμμετείχε με 62 εταιρείες και φορείς, οι περισσότερες εξ αυτών υπό το Εθνικό Περίπτερο του Enterprise Greece. Οι συμμετέχουσες εταιρείες έμειναν εξαιρετικά ικανοποιημένες από την ιδιαίτερα αυξημένη επισκεψιμότητα και την ποιότητα των επαφών τους κατά τη διάρκεια της Έκθεσης. Ευελπιστούμε ότι κάποιες από τις επαφές αυτές θα μετουσιωθούν σε εμπορικές συνεργασίες και θα συνεχιστούν το τρέχον έτος οι καλές επιδόσεις των εξαγωγών τροφίμων κατά το 2022.
– Θεωρείτε πως υπάρχουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης των διμερών εμπορικών σχέσεων Ελλάδας-ΗΑΕ;
Υπάρχει ανεκμετάλλευτο δυναμικό, το οποίο οφείλουμε, με συλλογική προσπάθεια, να αναπτύξουμε περαιτέρω. Σε σύγκριση με το εξαιρετικό επίπεδο των διμερών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας-ΗΑΕ, οι διμερείς εμπορικές σχέσεις, κυρίως το εμπόριο προϊόντων, έχουν σημαντικό περιθώριο βελτίωσης. Σε επίπεδο διμερούς εμπορίου υπηρεσιών, βρισκόμαστε σε πολύ καλό επίπεδο, χάρις στη ναυτιλία και τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες.
– Ποιες αλλαγές προβλέπετε ότι θα επιφέρει ο ανταγωνισμός των ΗΑΕ με τη Σαουδική Αραβία στο πεδίο της οικονομίας και των εμπορικών συναλλαγών;
Η ευγενής άμιλλα μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και ΗΑΕ θα οδηγήσει σε διεύρυνση των εμπορικών ευκαιριών σε ολόκληρη την περιοχή. Παρότι αναγνωρίζεται ότι το μέγεθος και η νέα οικονομική στρατηγική της Σαουδικής Αραβίας μπορεί να αποτελέσει εμμέσως απειλή για την πρωτοκαθεδρία των ΗΑΕ, ιδίως του Ντουμπάι, στην περιοχή, θα πρέπει να αναμείνουμε κάποια χρόνια για να εκτιμηθεί πλήρως το μέγεθος των αλλαγών που θα επέλθουν. Τα ΗΑΕ έχουν αποδείξει ότι διαθέτουν μια αξιοθαύμαστα ευέλικτη και προσαρμόσιμη κεντρική στρατηγική που υπηρετεί το όραμα της χώρας για να παραμείνει περιφερειακό και παγκόσμιο εμπορικό και χρηματοοικονομικό κέντρο.
– Ποια είναι τα ελληνικά προϊόντα με την ισχυρότερη παρουσία στα ΗΑΕ;
Οι κύριες ελληνικές εξαγωγές κατά το προηγούμενο έτος ήταν πετρελαιοειδή, τσιγάρα, τρόφιμα, μάρμαρα, προϊόντα αλουμινίου, γούνινα ενδύματα, συσκευές φιλτραρίσματος ή καθαρισμού νερού, μέρη κινητήρων εσωτερικής καύσης, φάρμακα και καλλυντικά.
Σε επίπεδο τελικού καταναλωτή, τα κυριότερα ελληνικά προϊόντα που μπορεί να βρει κάποιος σε πολυάριθμα σημεία πώλησης, όπως σουπερμάρκετ και φαρμακεία, είναι γαλακτοκομικά προϊόντα (φέτα, γιαούρτι), γλυκίσματα, και καλλυντικά.
– Ποια είναι η γνώμη σας για το μέλλον των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων στην αγορά των ΗΑΕ;
Η αγορά των ΗΑΕ παρουσιάζει σημαντικές δυνατότητες καθώς αποτελεί ιδανικό σημείο εισόδου για τις πολλά υποσχόμενες αγορές της ευρύτερης περιοχής (Μέση Ανατολή, Κεντρική Ασία, Ανατολική Αφρική). Τα αυξανόμενα εισοδήματα και οι πληθυσμοί σε αυτές τις χώρες σε συνδυασμό με την υψηλή εξάρτηση από τις εισαγωγές αποτελούν σημαντικές ευκαιρίες για τους Έλληνες εξαγωγείς. Αυτό που χρειάζεται είναι η προσαρμογή των προσδοκιών στην πραγματικότητα της αγοράς και η εύρεση ενός αξιόπιστου τοπικού συνεργάτη, μέσω συμμετοχής σε Εκθέσεις ή άλλες προωθητικές δράσεις που πραγματοποιούνται στα ΗΑΕ.