Η Ρωσία έπρεπε να εκτρέψει τους όγκους που πούλησε στην Ευρώπη, που προηγουμένως ήταν η κυρίαρχη αγορά προϊόντων της, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εισαγωγές προϊόντων πετρελαίου τον Φεβρουάριο ως μέρος της απάντησής της στην εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
Αυτό επέτρεψε στον κρατικό πετρελαϊκό κολοσσό Saudi Aramco να αυξήσει τις αφίξεις εισαγωγών στη Σιγκαπούρη τον Μάιο σε επίπεδα ρεκόρ και να εξαργυρώσει καλύτερα δίκτυα αρμπιτράζ στην Ανατολή από την Ευρώπη, λόγω της στενότερης προσφοράς στην Ασία κατά τη διάρκεια της περιόδου συντήρησης, δήλωσαν έμποροι και αναλυτές.
«Ο εφοδιασμός ντίζελ στη Σιγκαπούρη είναι σχετικά περιορισμένος λόγω της περιφερειακής συντήρησης του διυλιστηρίου, ενώ οι προμήθειες στη Μέση Ανατολή αυξάνονται, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες spot arbitrage για τους εμπόρους να μεταφέρουν τα φορτία (στη Σιγκαπούρη)», δήλωσε η επικεφαλής ανάλυσης APAC της Vortexa, Serena Huang.
Η Σαουδική Αραβία θα εισαγάγει έως και 500.000 τόνους (3,7 εκατομμύρια βαρέλια) ή περισσότερο ρωσικό ντίζελ τον Μάιο, με το μεγαλύτερο μέρος του να φτάνει στο Ras Tanura, όπου βρίσκεται ένα από τα διυλιστήρια της Saudi Aramco (2222.SE).
Την ίδια στιγμή, το ντίζελ από τη Σαουδική Αραβία που φτάνει στη Σιγκαπούρη αναμένεται να φτάσει τους 400.000 τόνους – ένα άνευ προηγουμένου επίπεδο, σύμφωνα με στοιχεία από τη Refinitiv, τη Vortexa και δύο πηγές της βιομηχανίας. Οι πηγές ζήτησαν να διατηρηθεί η ανωνυμία τους επειδή δεν είχαν εξουσιοδότηση να μιλήσουν στα μέσα ενημέρωσης.
Η αύξηση των προμηθειών της Σαουδικής Αραβίας θα μπορούσε να αναπληρώσει τα αποθέματα της Σιγκαπούρης καθώς οι εξαγωγές από τη βορειοανατολική Ασία μειώνονται κατά τη διάρκεια της περιόδου γενικής επισκευής του διυλιστηρίου μεταξύ Μαΐου και Ιουλίου, πρόσθεσαν οι πηγές.
Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν η Σαουδική Αραβία αποθήκευε μέρος της δικής της παραγωγής και έστελνε κυρίως ρωσικές προμήθειες μέσω ανταλλαγών, καθώς και τα δύο είναι τυπικών προδιαγραφών ντίζελ.
Τα ρωσικά φορτία βενζίνης θείου 10 ppm διαπραγματεύονται με εκπτώσεις περίπου 30 δολαρίων το βαρέλι σε τιμές free-on-board στη Μέση Ανατολή, έναντι των spot premium της Ασίας για τον ίδιο βαθμό στα 16 σεντς το βαρέλι έναντι των τιμών της Σιγκαπούρης, σύμφωνα με εμπορικές πηγές και στοιχεία της Refinitiv.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εξαγωγές πετρελαίου ντίζελ της Σαουδικής Αραβίας τον Απρίλιο έφθασαν στο ιστορικό υψηλό των 3,7 εκατομμυρίων τόνων, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler. Το διυλιστήριο Jizan, που ανήκει αποκλειστικά στην Aramco, αναμενόταν να αυξήσει τις εξαγωγές ντίζελ όταν σταθεροποιηθεί το αργό.
Η Aramco αρνήθηκε να σχολιάσει.
Ο αναλυτής της FGE Lu Yawen είπε ότι περισσότερα φορτία πετρελαίου στη Μέση Ανατολή κατευθύνονται ανατολικά παρά δυτικά προς την Ευρώπη, όπου τα υψηλά αποθέματα και η ασθενής οικονομική ανάπτυξη έχουν μειώσει τις τιμές.
Η πτώση του κόστους ναύλων βοήθησε επίσης τη ροή αρμπιτράζ, είπαν άλλοι δύο αναλυτές πετρελαίου και ναυτιλίας.
Το κόστος ναύλωσης ενός πλοίου μεγάλης εμβέλειας (LR) στη διαδρομή της Μέσης Ανατολής προς τη Σιγκαπούρη έχει πέσει σε ελαφρώς κάτω από τα 25 δολάρια ανά τόνο από περίπου 34 δολάρια τον τόνο τους τελευταίους δύο μήνες, πρόσθεσαν. Αυτό είναι το μισό κόστος για το ίδιο πλοίο για να ταξιδέψει στην Ευρώπη, είπαν.
Οι παγκόσμιες προμήθειες ντίζελ έχουν αυξηθεί από τις αρχές του 2023, με την Κίνα και τη Μέση Ανατολή να αυξάνουν τις εξαγωγές τους και καθώς ο ήπιος χειμώνας στην Ευρώπη περιόρισε τη ζήτηση, συμβάλλοντας στη μείωση των τιμών.
Τα ασφάλιστρα και τα περιθώρια διύλισης βενζίνης 10 ppm της Ασίας μειώθηκαν κατά περισσότερο από 8 δολάρια και 1,50 δολάρια το βαρέλι, αντίστοιχα, τους τελευταίους δύο μήνες, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon.
Οι προσθήκες στη χωρητικότητα του διυλιστηρίου των 700.000 βαρελιών την ημέρα που αναμένεται φέτος θα πιέσουν περαιτέρω τα περιθώρια πετρελαίου ανατολικά του Σουέζ, ανέφερε σε σημείωμα της Energy Aspects. Η χωρητικότητα περιλαμβάνει μονάδες που αυξάνονται και θα κυκλοφορήσουν αργότερα φέτος.