Let's Talk

Ζαφείρης Τρικαλινός: «Αποκαλύπτοντας» τα μυστικά της επιτυχίας του καλύτερου αυγοτάραχου στον κόσμο

Η οικογένεια Τρικαλινού, συλλέγει και κατασκευάζει το αυγοτάραχο από το μακρινό 1856, ενώ από το 1997 έχει περάσει στα χέρια του Ζαφείρη Τρικαλινού (4η γενιά), ο οποίος από την στιγμή που ανέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση, έχει καταφέρει μέσα από μεγάλη αφοσίωση και σκληρή δουλειά να κάνει γνωστό το προϊόν της σε όλο τον πλανήτη.

Η Trikalinos για αυτές τις προσπάθειες έχει τιμηθεί και με το  XVII Μετάλλιο Walter Scheel, το οποίο δίνεται σε προσωπικότητες που έχουν προσφέρει εξαιρετικές υπηρεσίες στη διατήρηση της Ευρωπαϊκής Οίνο-Γαστρονομικής Κουλτούρα

Τo Exportgreece είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον κύριο Ζαφείρη Τρικαλινό για την επιτυχημένη πορεία του αυγοτάραχου και των προϊόντων της εταιρείας του σε όλο τον κόσμο.

  • Η πορεία της Trikalinos είναι εντυπωσιακή καθώς οι βάσεις της μπήκαν πριν από σχεδόν δύο αιώνες το 1856, που εστιάζει σήμερα η εταιρεία;

Σταθερή επιδίωξή μας είναι η συνεχής βελτίωση των προϊόντων και των παραγωγικών διαδικασιών της Τρικαλινός, για αυτό και βρίσκονται στην κορυφή της λίστας προτεραιοτήτων της εταιρίας. Η αναθεώρηση και ο εκ νέου σχεδιασμός των συσκευασιών, με επιλογή σύγχρονων -eco friendly υλικών- η βελτίωση των διαδικασιών παραγωγής, ποιότητας και ασφάλειας, η χρηματοδότηση και εκπόνηση ερευνών, σε σχέση με τα οφέλη στην υγεία που προκύπτουν από την κατανάλωση των βελτιωμένων προϊόντων της, είναι οι κεντρικοί τομείς που επενδύει σταθερά η εταιρία μας και που τώρα επικεντρωνόμαστε περισσότερο από ποτέ στην ολοκλήρωσή τους. Η ανάπτυξη νέων αγορών και η αύξηση μεριδίων στις είδη υπάρχουσες αγορές, μαζί με την ανάπτυξη νέων προϊόντων, είναι τα σχέδια μας για τα προσεχή έτη.

  • Χαρακτηριστικό της Trikalinos είναι η σταθερή ποιότητα και η καινοτομία. Να περιμένουμε νέα προϊόντα;

Είμαστε έτοιμοι να κυκλοφορήσουμε μετά από δύο χρόνια έρευνας και ανάπτυξης, ένα νέο προϊόν εντός του 2023. Είμαστε ενθουσιασμένοι και πολύ αισιόδοξοι, καθώς οι πρώτες ενδείξεις των δοκιμών που έγιναν σε πελάτες του εξωτερικού, έχουν φέρει πολύ θετικά σχόλια και ήδη έχουμε παραγγελία σε αναμονή, χωρίς να έχουμε επίσημα λανσάρει το προϊόν.

Είναι πολύ θετικό να ξεκινά την «καριέρα» του ένα καινούριο προϊόν-μέλος της οικογένειας Trikalinos Premium- με τόσο θετικές προοπτικές, και ευελπιστούμε πως η προσπάθειά μας να δημιουργηθεί αυτό το καινοτόμο και βιώσιμο προϊόν, θα δικαιώσει το χρόνο και την επένδυση που απαιτήθηκε για τη δημιουργία και το σταντάρισμά του.

  • Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τον Οίκο Petrossian που ξεκίνησε το 1998 και είναι κορυφαίος στο είδος του.

Θα σας αναφέρω ότι η σχέση μας με τους πελάτες μας συνολικά, ξεκινά πάντα και εδραιώνεται μέσα από την αλληλοεκτίμηση και το σεβασμό. Ο Οίκος Petrossian, είναι ένας από τους σπουδαιότερους εμπορικούς οίκους, με μακρά παράδοση και εξειδίκευση στην παραγωγή εκλεκτού χαβιαριού.

Τρία περιστατικά πάνω από όλα με κάνουν χαρούμενο και υπερήφανο στη σχέση μας με τον ομώνυμο οίκο: όταν ο Πετροσσιάν μαζί με την αδερφή του, όντας εξαιρετικά ικανοποιημένοι από τη συνεργασία μας, με προσκάλεσαν στο Παρίσι και μου παρέθεσαν τιμητικό δείπνο, για να με ευχαριστήσουν.

Αργότερα, το 2010, σε διεθνή διαγωνισμό Μαγειρικής στο Μαρόκο με συμμετοχή Chef από όλον τον κόσμο, συμμετείχε η κ. Ντίνα Νικολάου, όπου διαγωνίστηκε με μία συνταγή στηριγμένη στο Τρικαλινός Αυγοτάραχο. Η συνταγή της βραβεύτηκε ως η καλύτερη και η Chef στις δηλώσεις της ανέφερε ότι για τη συνταγή: «χρησιμοποίησα το καλύτερο Αυγοτάραχο της πατρίδας μου, το Τρικαλινός Αυγοτάραχο». Τότε, ο Πετροσσιάν που βρισκόταν ανάμεσα στο κοινό, σηκώθηκε φανερά συγκινημένος και είπε: «Είμαι υπερήφανος που ο Οίκος Πετροσσιάν έχει επιλέξει να βρίσκεται ανάμεσα στα εκλεκτά προϊόντα του και το καλύτερο Αυγοτάραχο του κόσμου, το Τρικαλινός Αυγοτάραχο».

Κάποια χρόνια μετά, στο εστιατόριο της Μεγάλης Βρετάνιας, η χαρά και η συγκίνηση μας ήταν αμοιβαία όταν ειδωθήκαμε τυχαία, μπροστά στα έκθαμβα μάτια του τότε Αρχιμάγειρα της Μεγάλης Βρετάνιας και του επιτελείου του, που είχαν έρθει στο τραπέζι του Πετροσσιάν για να τον χαιρετήσουν.

  • Έχετε κατακτήσει τις αγορές με το περίφημο αυγοτάραχο (από αυγά κέφαλου). Τι είναι αυτό που κάνει το αυγοτάραχο της Trikalinos μοναδικό;

Η οικογένειά μου έχει μια μακρά ιστορία 167 χρόνων παραδοσιακής οικοτεχνίας στην παραγωγή αυγοτάραχου και αλίπαστων.

Εγώ είμαι η τέταρτη γενιά, στη διαδοχή της οικογενειακής επιχείρησης και το ζητούμενό μου ήταν να καταφέρω να βελτιώσω αυτό το προϊόν, που κινδύνευε να εξαφανιστεί από τη συνείδηση του κόσμου και από τις οδηγίες των γιατρών, που το συμπεριλάμβαναν σε λίστες των απαγορευτικών τροφών για καρδιοπαθείς και υπερτασικούς. Αναθεώρησα κάθε προηγούμενο δεδομένο, ερευνώντας από τη συλλογή της α’ ύλης, μέχρι τη συσκευασία του τελικού προϊόντος, κάθε στάδιο. Συγκέντρωσα -για πρώτη φορά- τις παραγωγικές διαδικασίες σε ένα ενιαίο και πιστοποιημένο χώρο.

Εφάρμοσα καινοτόμες διαδικασίες στην παραγωγική διαδικασία και συνέδεσα τα αποτελέσματα τους  με έρευνα και επιστημονική μελέτη σε βάθος. Με αυτόν τον τρόπο, δημιούργησα ένα νέο προϊόν, μοναδικό γευστικά, εξαιρετικό ποιοτικά και με σπουδαία διατροφική αξία, τέτοια που κατάφερε να ανατρέψει την ιατρική οδηγία που το καταστούσε απαγορευτικό για κατανάλωση από τους πάσχοντες καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Το Trikalinos Αυγοτάραχο είναι βελτιωμένο από κάθε άποψη: έχει βελούδινη υφή και πλούσια φυσική υγρασία. Στο στόμα οι γεύσεις διαδέχονται η μια την άλλη, καθώς το αυγοτάραχό μας είναι πλούσιο σε ουμάμι: η υπόπικρη γεύση του ιωδίου είναι κυρίαρχη, η αίσθηση της θαλασσινής αλμύρας διακριτική (καθώς περιέχει 2% αλάτι), αλλά ταυτόχρονα υπάρχει και η έντονη βοτανικότητα από τα άλγη, μαζί με μια γλυκιά βουτυράτη επίγευση, από τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα.

Μοιραία, αυτό το νέο βελτιωμένο προϊόν που προέκυψε, προσέλκυσε τη ναυαρχίδα των διεθνών και Ελλήνων Chef και γευσιγνωστών. Η εταιρία μας έχει καταστεί ηγέτιδα στην παραγωγή αυγοτάραχου, διεθνώς. Σε αυτό συνηγορούν οι ακόλουθες δυο σπουδαίες αναγνωρίσεις:

Το 2012 κυκλοφόρησε το βιβλίο “Fragile Feast, Routes to Ferran Adria”, της Hannah Collins, συνεργάτιδας -φωτογράφου του διάσημου Chef, ο οποίος κατονόμαζε τα 30 καλύτερα προϊόντα του Κόσμου. Μέσα σε αυτήν τη σπουδαία καταγραφή, ο κορυφαίος γαστρονομικός δημιουργός συγκαταλλέγει το Trikalinos Αυγοτάραχο ως ένα από τα καλύτερα προϊόντα, δηλώνοντας ότι είναι η εναλλακτική πρόταση στο χαβιάρι.

  • Μπορείτε να μας αναφέρετε τον όγκο των εξαγωγών σας και σε πόσες χώρες εξάγετε; Ποιο από τα προϊόντα σας είναι η «ναυαρχίδα» των εξαγωγών σας;

Η «ναυαρχίδα» μας είναι το Αυγοτάραχο. Οι εξαγωγές μας φτάνουν στο 42%. Οι χώρες που απλώνονται οι εξαγωγές είναι η Ευρώπη, η Ασία, η Αμερική και ο Αραβικός κόσμος.

Οι κυριότεροι πελάτες είναι η Γαλλική και η Ιαπωνική αγορά, δύο αγορές που έχουν ιδιαίτερα «δύσκολη πόρτα εισόδου», καθώς τα ποιοτικά κριτήρια σε αυτές είναι πολύ υψηλά. Γεγονός που καθιστά την επιτυχία της Trikalinos εκεί, ένα από τα σημαντικότερα βραβεία που έχουμε κατακτήσει.

Ανάμεσα στους πελάτες μας βρίσκονται τα διασημότερα Food Hall της Ευρώπης, σπουδαίοι Εμπορικοί Οίκοι χαβιαριού, βραβευμένα εστιατόρια και πολυτελείς αλυσίδες Ξενοδοχείων.

  • Όσον αφορά τα ελληνικά τρόφιμα και τους καταναλωτές του εξωτερικού συνολικά, ποια είναι η αντιμετώπιση τους; Θα λέγατε πώς είναι εύκολο να κερδίσει κανείς την εμπιστοσύνη των ξένων καταναλωτών; Ποια είναι η προσωπική σας εμπειρία σε αυτό;

Η άνοδος του τουρισμού στην Ελλάδα κατά τα τελευταία δέκα χρόνια, βοήθησε πάρα πολύ στο να γνωρίσουν όσοι επισκέπτονταν τη χώρα μας τη γαστρονομία, τις πρώτες ύλες και τα προϊόντα που παράγουμε. Η ταυτόχρονη άνθηση των ελληνικών εξαγωγών, δημιούργησε ένα καλό «ρεύμα» γνωριμίας και ζήτησης για τα ποιοτικά ελληνικά τρόφιμα.

Αυτό δεν ήταν κάτι που συνέβαινε πριν από δεκαπέντε και είκοσι χρόνια. Πιο παλιά, λίγες ήταν οι ελληνικές εταιρίες που ενδιαφέρονταν για εξαγωγές. Η οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2010, έκανε πολλές από αυτές να στραφούν στις ξένες αγορές. Όμως, ουσιαστικά, τα ελληνικά προϊόντα ήταν άγνωστα, ή πολύ λίγο γνωστά στην παγκόσμια αγορά, και ουσιαστικά η γνωριμία τους με τον υπόλοιπο κόσμο συνέβη σε μια δύσκολη -xρονικά- συγκυρία.

Η οικονομική κρίση δημιούργησε ένα -αρχικά- αρνητικά φορτισμένο περιβάλλον για κάθε τι ελληνικό. Η δυσπιστία και η άρνηση με την οποία αντιμετωπίζονταν τα ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα ήταν κάτι που δυσκόλεψε όλες τις ελληνικές εταιρίες που επιχειρούσαν να ανοίξουν νέες αγορές.

Η ανάπτυξη του τουρισμού, η άνθηση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης και της ταχύτατης διάδοσης τάσεων, βοήθησαν ώστε η μικρή μάζα ευχαριστημένων επισκεπτών της χώρας μας, να μεγαλώνει χρόνο το χρόνο και να λειτουργεί σαν «μοχλός πίεσης» για να δημιουργηθεί η ζήτηση ελληνικών προϊόντων στις ξένες αγορές. Δημιουργήθηκαν, έτσι κάποιες ευκαιρίες, ώστε να αρχίσουν οι ξένες αγορές να αναζητούν κάποια προϊόντα από Ελλάδα, ή έστω να σε ακούσουν όταν τους παρουσίαζες τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα.

Η προσωπική μου εμπειρία μου έδειξε ότι το να κερδίσεις την εμπιστοσύνη, έχει να κάνει με τη γνώση, τη σοβαρότητα και την ποιότητα που εμφανίζεις στους πελάτες σου.

Η γνώση είναι αυτή που σε κάνει «τεχνίτη». Μαθαίνεις σε βάθος κάθε τι που αφορά στην παραγωγή του προϊόντος σου, από το παρελθόν ως το παρόν. Κι έτσι, μπορείς να δημιουργήσεις το μέλλον του.

Η σοβαρότητα, είναι ο τρόπος που επικοινωνείς με τον πελάτη, η σταθερότητα που του προσφέρεις, η ικανότητα να τον ακούς και να κατανοείς τις ανάγκες του, η γρήγορη και σωστή διεκπεραίωση των ζητούμενων κάθε φορά. Ο λόγος σου.

Η ποιότητα, είναι ο πολιτισμός που αναπτύσσεις γύρω από το προϊόν. Το ποιοτικό προϊόν πρέπει να μπορεί να προσφέρει γεύση, υγεία, ιστορία και προοπτικές.  Αυτά τα τρία είναι ικανά να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των πελατών.

  • Ποια τα αποτελέσματα της έρευνας για την θετική επίπτωση του αυγοτάραχου στα καρδιαγγειακά νοσήματα και εν γένει στην υγεία;

Κάποια στιγμή βρέθηκα αντιμέτωπος με την πραγματικότητα του δαρβινικού αξιώματος: «Ό, τι δεν εξελίσσεται, πεθαίνει», όταν επισκέφθηκα στο Ωνάσειο ένα φίλο που νοσηλευόταν. Ο γιατρός, του είχε δώσει φυλλάδιο με τη λίστα των απαγορευτικών τροφών, που θα έπρεπε να μην καταναλώνει ως καρδιοπαθής. Μέσα στη λίστα, το αυγοτάραχο.  Ένα τρόφιμο που τότε ήταν παστό, στεγνό και υπερβολικά αλατισμένο, με επιβαρυντική δράση στην υπέρταση και τη δημιουργία υψηλής χοληστερόλης.

Καθιστώντας το δαρβινικό αξίωμα, προσωπικό μου στοίχημα, «έπεσα με τα μούτρα» στην δαπανηρή και ενδελεχή έρευνα του αυγοτάραχο: γιατί είναι απαγορευτικό, ποια είναι η διατροφική αξία της πρώτης ύλης του, ποια η διατροφική αξία του τελικού προϊόντος που προκύπτει από την επεξεργασία του.

Με έρευνα και ανάπτυξη 15 ετών, κατάφερα να δημιουργήσω ένα νέο, βελτιωμένο αυγοτάραχο, με το ελάχιστο δυνατό αλάτι, φρέσκο και ζουμερό, το οποίο επιπρόσθετα είναι πολύ πλούσιο διατροφικά. Με λίγα λόγια, ανέτρεψα τα ποιοτικά δεδομένα του αυγοτάραχου μετατρέποντάς το από παστό, στεγνό και απαγορευτικό, σε ένα λειτουργικό τρόφιμο.

Η πρώτη έρευνα έγινε σε συνεργασία με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και τα αποτελέσματά της ανακοινώθηκαν σε έγκριτο περιοδικό Χημείας και Τροφίμων στην Αμερική, στη “Journal of Agricultural & Food Chemistry”. Με βάση τα ευρήματα, η καθημερινή κατανάλωση λίγων γραμμαρίων από το Trikalinos Αυγοτάραχο προσφέρει στον ανθρώπινο οργανισμό: Σύμπλεγμα βιταμινών (A, B, C, D, K και Ε), Υψηλό ποσοστό Πρωτεΐνης, Ψευδάργυρο, Μαγνήσιο, Φώσφορο, Σελήνιο, Σίδηρο, Ιώδιο, Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα.

Η δεύτερη έρευνα που έγινε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Παστέρ και τα αποτελέσματά της ανακοινώθηκαν στο 15ο Διεθνές Συμπόσιο κατά της Αθηρωμάτωσης (που διοργανώθηκε αό το ΕΛΙΚΑΡ το 2015), και επιβεβαίωσε ότι το Τρικαλινός Αυγοτάραχο έχει πιθανή αντιθρομβωτική δράση.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Με λίγες φέτες Τρικαλινός Αυγοτάραχο, εμπλουτίζουμε γευστικά και διατροφικά τον οργανισμό μας, κτίζοντας την καλύτερη άμυνα του, βοηθώντας στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, στην καλύτερη λειτουργία της καρδιάς και του εγκεφάλου, προσφέροντας ταυτόχρονα θρέψη, ευεξία και απόλαυση.