Let's Talk

Αλκ. Καλαμπόκης: Οι προτάσεις του ΣΕΚ για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας – Πόσο σημαντικό είναι το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΗΜΑ

Η αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης Σειρά πραγματοποίησε συναντήσεων στο Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Ανάπτυξης, που είχε ως σκοπό την κατάθεση προτάσεων και την ανταλλαγή απόψεων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.  Οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη 31 Αυγούστου και σε αυτές συμμετείχαν ο Πρόεδρος του ΣΕΚ, κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, ο Αντιπρόεδρος, κ. Καρπαδάκης, και η Γεν. Γραμματέας Εξωστρέφειας & Προβολής, κα Φουλέ.

Οι συναντήσεις ξεκίνησαν με την Γεν. Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών και Πρόεδρο του Enterprise Greece, κα Μάιρα Μυρογιάννη.

Στο πλαίσιο το άνωθεν συναντήσεων ο πρόεδρος του ΣΕΚ κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, απάντησε στις ερωτήσεις του Exportgreece.

Ποιο το συμπέρασμα από τις συναντήσεις με τους εκπροσώπους του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργείου Εξωτερικών;

«Θεωρώ ότι οι συναντήσεις πήγαν πάρα πολύ καλά. Μην ξεχνάτε ότι πρόσφατα είχαμε εκλογές στο για το νέο ΔΣ του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης. Οπότε ήταν μία ευκαιρία γνωριμίας τριών εκπροσώπων του νέου ΔΣ με τον Υφυπουργό Ανάπτυξης, με τη Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και με τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου. Θεωρώ ότι ήταν πολύ εποικοδομητικές και ουσιαστικές συζητήσεις πέραν από το εθιμοτυπικό της γνωριμίας κατατέθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις από μέρους μας. Ξεχωριστά για τον καθένα με βάση το αντικείμενο που χειρίζεται ο καθένας στο δικό του Υπουργείο ή την Γραμματεία του άρα ήταν μία πρώτη γνωριμία η οποία θεωρώ ότι θα έχει συνέχεια προκειμένου να δούμε την εξέλιξη με βάση τις προτάσεις που καταθέσαμε».

Πού θα εστιάσουν οι προτάσεις του ΣΕΚ προς το Συμβούλιο Εξωστρέφειας του Enterprise Greece;

«Αναφορικά με τη συνεδρίαση του ΣΕΚ τα 4 πρώτα θέματα ήταν μέσα στην ατζέντα των συζητήσεων που είχαμε με τη γενική γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας άρα ήταν σαν να «γνωρίζαμε» και εκ των προτέρων ποια θα είναι η θεματολογία του συμβουλίου. Οπότε ανάλογες προτάσεις που κατατέθηκαν στην κα Μυρογιάννη θα συζητηθούν και από μέρους μας και θα κατατεθούν στο προσεχές Συμβούλιο στις 8 Σεπτεμβρίου που αφορούν τον σχεδιασμό της εξωστρέφειας, την αναδιαμόρφωση των χωρών και το ρόλο των εμπορικών ακολούθων και των εμπορικών γραφείων που θα πρέπει να δημιουργηθούν σε νέες και πολλά υποσχόμενες αναδυόμενες αγορές, το ρόλο του Enterprise Greece και μία σειρά άλλων όχι μόνο θεσμικών προτάσεων αλλά προτάσεων συνεργασίας σε περιφερειακό επίπεδο για την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων του regional marketing το οποίο θα μπορεί να αποτελέσει, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες της κάθε Περιφέρειας, την δυναμική για την ανάπτυξη ενός εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού. Η δυναμική των Περιφερειών είναι τέτοια που η σύνθεσή τους μπορεί να αποτελέσει έναν ουσιαστικό στρατηγικό σχεδιασμό για τα επόμενα χρόνια.

Νέα εργαλεία, επιμόρφωση των νέων εξαγωγέων, προγράμματα ενίσχυσης ρευστότητας, αναδιαμόρφωση των γραφείων σε αναδυόμενες χώρες, η ενδυνάμωση των γραφείων με τοπικά στελέχη, η ενίσχυση των Γραφείων ΟΕΥ,  η ενίσχυση επίσης γραφείων τα οποία είναι μονομελή και πρέπει να γίνουν διμελή και είναι κάτι το οποίο πρέπει να εστιάσει το υπουργείο Εξωτερικών άμεσα, η πλήρωση των κενών θέσεων σε στρατηγικής σημασίας χώρες που αυτή τη στιγμή δεν είναι στελεχωμένες και μία σειρά άλλων θεσμικών προτάσεων που θα ενδυναμώσουν τις ελληνικές εξαγωγές που τα τελευταία χρόνια πάνε πάρα πολύ καλά.

Το 2022 ήταν η χρονιά ρεκόρ για τις κρητικές εξαγωγές, ρεκόρ των τελευταίων 20 ετών και είναι κάτι το οποίο πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού και με βάση αυτή τη λογική καταθέσαμε τις προτάσεις που σας είπα στις προηγούμενες συναντήσεις αλλά και βάση αυτό τον άξονα θα κινηθούμε στη συνεδρίαση Εθνικού Συμβουλίου Εξωστρέφειας την προσεχή Παρασκευή 8/9, ευχόμενοι ότι κάποιες από τις προτάσεις μας θα γίνουν πραγματικότητα και θα υπάρξει μία στενότερη συνεργασία των φορέων των συνδέσμων με τους εμπλεκόμενους φορείς από το κράτος».

Σε επίπεδο παραγωγής ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα (κόστος παραγωγής, πρώτες ύλες, ενέργεια κλπ);

«Πέρα από τα άνωθεν και του κόστους ενέργειας ο οποίος είναι ένας πραγματικά ένας παράγοντας επιβαρυντικός στην τελική τιμή του παραγόμενου προϊόντος υπάρχει σημαντική υστέρηση/έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού σε όλους τους τομείς, από την καλλιέργεια μέχρι τη μεταποίηση, και είναι έντονη η ανάγκη εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού προκειμένου να μην εγκαταλειφθούν οι καλλιέργειες, ειδικότερα σε μία εποχή όπου τα προϊόντα της Κρήτης -με κύριο άξονα το ελαιόλαδο- έχουν μία ανοδική πορεία, οπότε είναι αναγκαία η διατήρηση των καλλιεργειών και ενδεχομένως η επέκταση τους .

Το μεταφορικό κόστος το οποίο σε συνδυασμό με την ενέργεια επηρεάζει άμεσα τις εξαγωγές, τόσο οδικώς, αεροπορικώς ή ακτοπλοϊκώς έχουν εκτιναχθεί στα ύψη, με συνέπεια το τελικό προϊόν να είναι ακόμα πιο ακριβό, δυσπρόσιτο στον καταναλωτή. Οι ακριβές τιμές το μόνο που προσδίδουν στις εξαγωγές είναι η αύξηση της αξίας των εξαγωγών. Αυτό όμως είναι ένα νούμερο το οποίο θα πρέπει να συνδυάζεται πάντοτε στατιστικά με την αντίστοιχη αύξηση του όγκου των εξαγωγών. Οπότε άνοδος των εξαγωγών μόνο από τις τιμές ουσιαστικά είναι ένα νούμερο το οποίο δεν έχει τόσο μεγάλη αξία αν δεν συνδυάζεται και με αντίστοιχη αύξηση στον όγκο των εξαγωγών».

Μέσα από ποιες δράσεις θα ενισχυθεί το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΗΜΑ και η διεύρυνση των κατηγοριών των προϊόντων που θα ενταχθούν στην ομπρέλα του;

«Το Ελληνικό Σήμα ήταν ένα από τα θέματα που θέσαμε ως ΣΕΚ καθότι έχει ατονήσει τα τελευταία χρόνια και δεν υπάρχουν νέες κατηγορίες προϊόντων που έχουν ενταχθεί και επίσης δεν υπάρχει η εξωστρέφεια και η διαφήμιση του από το ελληνικό κράτος και αντίστοιχα αυτό ακολουθήθηκε και από τις ιδιωτικές εταιρείες.

Το Σήμα αυτό δημιουργήθηκε με πολύ αγάπη και μετά από επίπονες προσπάθειες, αγκαλιάστηκε από πολλές ελληνικές εταιρείες και πολλά προϊόντα το φέρουν, μέσα από μία διαδικασία ελέγχου η οποία θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί, να είναι αυστηρότεροι οι κανόνες, προστατεύοντας το ελληνικό προϊόν από αυτό που λέμε «ελληνοποιήσεις» του δίνει μία ισχυρότερη θέση στην αγορά όταν γίνονται και οι απαραίτητες ενέργειες μάρκετινγκ. Συγκεκριμένα, ενέργειες μάρκετινγκ σε επίπεδο κράτους, όπου δεν το εγκαταλείπει, το ενδυναμώνει, αυστηροποιεί τους ελέγχους, το προωθεί στο εξωτερικό και στην εσωτερική αγορά ώστε ο καταναλωτής να αναγνωρίζει ποιο προϊόν είναι πραγματικά ελληνικό.

Παράλληλα όταν οι ίδιες οι εταιρείες αντιλαμβάνονται την χρηστικότητα και την αξία του σήματος όχι μόνο θα το βάζουν πάνω στα προϊόντα τους αλλά θα προωθούν και οι ίδιοι με την σειρά τους το σήμα αυτό διαμέσου των προϊόντων και των ραφιών που βρίσκονται τα συγκεκριμένα προϊόντα.

Υπάρχει μια δυναμική σχέση που έχει ατονήσει τα τελευταία χρόνια και για αυτό το λόγο τόσο στον Υφυπουργό κ. Σενετάκη όσο και στο Γενικό Γραμματέα καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου να αναβιώσει η δυναμική του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ, να πάρει την αξία που πρέπει για να έχουν ακόμα μια πιο ισχυρή θέση τα ελληνικά προϊόντα και στην αγορά του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού και να συνεχιστεί αυτή η άνοδος των εξαγωγών που γίνεται τα τελευταία χρόνια μέσα σε πολύ ιδιαίτερες και δύσκολες συνθήκες.

Μη ξεχνάτε ότι μετά τον κορονοϊό είχαμε το θέμα του πολέμου της Ουκρανίας που προκάλεσε παγκόσμιες αναταραχές και στο επίπεδο μεταφορών πρώτων υλών, παρολαυτά οι Έλληνες εξαγωγείς αντεπεξήλθαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και αύξησαν τα νούμερα και την δυναμική τους κάνοντας είσοδο σε νέες αγορές. Το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΗΜΑ θα είναι ένα επιπρόσθετο όπλο στο εξαγωγικό «οπλοστάσιο» τους προκειμένου να έχουν καλύτερη τύχη και αναγνωρισιμότητα τα προϊόντα μας όταν η πολιτεία και οι εταιρείες συνεργαστούν προς όφελος τόσο των επιχειρήσεων αλλά όσο και του ιδίου του κράτους, το οποίο και αυτό με την σειρά του θα επωφεληθεί εφόσον οι επιχειρήσεις πάνε καλά».

Συνάντηση πραγματοποίησε αντιπροσωπεία του Δ.Σ. του ΣΕΚ με την Γ.Γ. Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων & Εξωστρέφειας, κα Μάιρα Μυρογιάννη

 

Το Δελτίο τύπου του ΣΕΚ 

Σειρά συναντήσεων πραγματοποίησε αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης στο Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Ανάπτυξης, με σκοπό την κατάθεση προτάσεων και την ανταλλαγή απόψεων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Στις συναντήσεις, που πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη 31 Αυγούστου, συμμετείχαν ο Πρόεδρος, κος Καλαμπόκης, ο Αντιπρόεδρος, κος Καρπαδάκης, και η Γεν. Γραμματέας Εξωστρέφειας & Προβολής, κα Φουλέ.

Οι συναντήσεις ξεκίνησαν με την Γεν. Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών και Πρόεδρο του Enterprise Greece, κα Μάιρα Μυρογιάννη.

Ο ΣΕΚ κατέθεσε προτάσεις με κύριο θέμα την ενίσχυση των Γραφείων ΟΕΥ, τα οποία αποτελούν σημαντική πηγή άντλησης πληροφοριών που βοηθούν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας. Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης διαχρονικά υποστηρίζει την ανάγκη ενίσχυσής τους και της ενεργοποίησής τους σε μεγαλύτερο βαθμό, για την άμεση παροχή πληροφοριών στους εξαγωγικούς συνδέσμους για τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται, όπως είναι η εξαγωγική διαδικασία, οι έρευνες αγοράς, οι ισχύουσες τιμές, οι ζητήσεις προϊόντων, οι ενημερώσεις για κακόβουλες ενέργειες κ.α.

Κατά διάρκεια στης συνάντησης έγιναν προτάσεις που αφορούν στο Enterprise Greece και τη σημαντική βοήθεια που μπορεί να προσφέρει στις εξαγωγικές επιχειρήσεις με τον εμπλουτισμό των δράσεών του και τη χρήση νέων σύγχρονων εργαλείων, όπως είναι η διαφήμιση, τα in – store promotions, οι επιχειρηματικές αποστολές, η δημιουργία Help – Desk κ.α. Επίσης, πολύ σημαντική κρίνεται η στενή συνεργασία με τα γραφεία ΟΕΥ, με τους εξαγωγικούς συνδέσμους και όλους τους εμπλεκόμενους στο εξαγωγικό εμπόριο φορείς.

Τέλος, ανάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν εκτενώς ήταν το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας, το Εθνικό Branding και το Περιφερειακό Marketing, το οποίο, με την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε Περιφέρειας, μπορεί να αποτελέσει οδηγό για τη μετατροπή των περιφερειακών δράσεων σε εθνικό επίπεδο. Ακολούθησε συνάντηση με τον Υφυπουργό Ανάπτυξης, κο Μάξιμο Σενετάκη, στον οποίο επίσης κατατέθηκε υπόμνημα με προτάσεις για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στα χρηματοδοτικά εργαλεία και σε ειδικά προγράμματα ενίσχυσης της ρευστότητας των εξαγωγικών επιχειρήσεων, την αλλαγή των ρυθμίσεων που διέπουν τις βιομηχανικές περιοχές, αλλά και τη διασύνδεση των επιχειρήσεων με την έρευνα και την εκπαίδευση και την ενίσχυση των start-ups.

Επίσης, εκτενέστατος διάλογος πραγματοποιήθηκε για προγράμματα όπως το ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΜΕ ΕΞΩ, του οποίου κρίνεται απαραίτητος ένας νέος κύκλος με ουσιαστική αλλαγή του οδηγού υλοποίησης, αυξημένο συνολικό προϋπολογισμό και αύξηση του ορίου κάθε πρότασης, αλλά και για τα προγράμματα ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ και ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ, για τα οποία ο ΣΕΚ πρότεινε αύξηση του ποσοστού των δαπανών που αφορούν στη συμμετοχή σε Διεθνείς Εκθέσεις.

Τη σειρά των συναντήσεων έκλεισε η συνάντηση με τον Γεν. Γραμματέα Εμπορίου Προστασίας Καταναλωτή του ΥΠΑΝ, κο Σωτήρη Αναγνωστόπουλο. Τον κύριο άξονα της συζήτησης αποτέλεσε η προστασία του επώνυμου – τυποποιημένου ελαιόλαδου και η ενίσχυση της κατανάλωσής του. Τονίστηκε η ανάγκη εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας για τη νόμιμη διακίνηση του ελαιόλαδου, καθώς και για τη χρήση του στους χώρους μαζικής εστίασης, και ο συντονισμός των ελεγκτικών μηχανισμών και των συναρμόδιων υπουργείων για τους απαιτούμενους ελέγχους. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση του καταναλωτικού κοινού με την προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ελληνικού ελαιόλαδου μέσω δράσεων ενημέρωσης.

Τέλος, ιδιαίτερα σημαντικό θέμα συζήτησης αποτέλεσε το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΗΜΑ και η ενίσχυσή του, η διεύρυνση των κατηγοριών των προϊόντων και η πραγματοποίηση συντονισμένης διαφήμισης για την ενημέρωση των καταναλωτών, την αναβίωση, την καθιέρωση και την ισχυροποίηση του σήματος. Σε όλες τις συναντήσεις οι εκπρόσωποι του ΣΕΚ τόνισαν την αναγκαιότητα τροποποίησης του αλγόριθμου βαθμολόγησης του Nutri – Score και την ανάπτυξη ελληνικής θέσης και κατατέθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις για την πιο ρεαλιστική και αξιόπιστη αξιολόγηση των τροφίμων.

Όλες οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν μέσα σε ένα ιδιαίτερα θετικό κλίμα, με διάθεση συνεργασίας για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και την επίλυση των προβλημάτων. Στις 8 Σεπτεμβρίου ο ΣΕΚ θα καταθέσει τις προτάσεις του στη 3η συνεδρίαση του Συμβουλίου Εξωστρέφειας του Enterprise Greece και παράλληλα προγραμματίζεται συνάντηση στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης Τροφίμων.