Special Report

Τα 6 trends της αγοράς τροφίμων για το 2024

Με τις εξελίξεις να συνεχίζονται σε όλα τα επίπεδα, η αγορά τροφίμων δεν έχει άλλη επιλογή από το να συνεχίσει και αυτή την πρόοδό της, καθώς οι καταναλωτές έχουν γίνει ακόμα πιο επιλεκτικοί. Στο πλαίσιο αυτό και για να μπορέσουν να προσελκύουν όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες, οι εταιρείες τροφίμων οφείλουν και πρέπει να προσαρμοστούν στις γρήγορες αλλαγές ώστε να μπορέσουν να αντέξουν τον ανταγωνισμό, να κερδίσουν νέους πελάτες και να εδραιωθούν στη συνείδηση των καταναλωτών.

Πιο κάτω μπορείτε να βρείτε τις 6 τάσεις που αναμένεται να υπάρξουν στην αγορά των τροφίμων για το 2024.

1. Κορυφαία προτεραιότητα η υγεία

Με το βιοτικό επίπεδο των καταναλωτών να βελτιώνεται και με την ευαισθητοποίηση σχετικά με την υγεία να αυξάνεται, η διατήρηση μιας υγιεινής διατροφής έχει γίνει κοινή επιδίωξη. Οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο και προσπάθεια αναζητώντας υγιεινές επιλογές τροφίμων. Το 2022, το 43% των καταναλωτών εμφανίζεται να ελέγχει τις ετικέτες των τροφίμων πριν τα αγοράσει, εστιάζοντας κυρίως στα συστατικά και τις διατροφικές πληροφορίες. Σε σύγκριση με το 36% του 2020 υπήρξε άνοδος 7%.

Το 2024, λόγω της αυξανόμενης συνείδησης για την υγεία, αναμένεται πως οι καταναλωτές θα δίνουν ακόμα μεγαλύτερη προσοχή στα τρόφιμα που καταναλώνουν και θα έχουν περισσότερες απαιτήσεις σχετικά με το πόσο υγιεινά είναι. Οι εταιρείες τροφίμων θα πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτές τις προτιμήσεις, χρησιμοποιώντας φυσικά και υψηλής ποιότητας συστατικά τροφίμων, αυξάνοντας τη διαφάνεια στην επισήμανση κ.λπ.

2. Η λογική κατανάλωση και η συναισθηματική κατανάλωση 

Στη μετά-COVID-19 περίοδο, οι καταναλωτές είναι όλο και πιο ορθολογικοί και ρεαλιστές στις καταναλωτικές τους αντιλήψεις και συμπεριφορές. Αγοράζουν προϊόντα με βάση τις ανάγκες τους και μειώνουν τις «παρορμητικές» καταναλώσεις.

Εκτός αυτού, οι καταναλωτές δίνουν μεγάλη έμφαση στην οικονομική αποδοτικότητα των προϊόντων, καθώς πάνω από το 90% συγκρίνει τις τιμές παρόμοιων προϊόντων ώστε να επιλέξει το οικονομικότερο.

Επίσης, οι καταναλωτές αρχίζουν να εστιάζουν περισσότερο στα τρόφιμα που προσφέρουν «συναισθηματική αξία» και προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα που μπορούν να τους κάνουν χαρούμενους. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι η «τάση της ντοπαμίνης» για το 2023, όπου τα τρόφιμα σχεδιάζονται σε έντονα χρώματα για να προσφέρουν θετικά συναισθήματα στους καταναλωτές.

Με βάση αυτά, οι εταιρείες μπορούν να εφαρμόσουν διάφορες στρατηγικές για να ανταποκριθούν στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Αρχικά μπορούν να ενισχύσουν τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας των προϊόντων τους προσφέροντας ανταγωνιστικές τιμές, εκπτώσεις και προσφορές. Επιπλέον, οι εταιρείες του κλάδου μπορούν να εισάγουν νέα προϊόντα που προκαλούν θετικά συναισθήματα, αξιοποιώντας την ψυχολογία των χρωμάτων ή άλλα αισθητηριακά στοιχεία για να δημιουργήσουν συναισθηματική σύνδεση με τους καταναλωτές.

3. Η εύκολη πρόσβαση στα τρόφιμα έχει σημασία

Αυτή τη στιγμή, ο προτιμότερος τρόπος ώστε κάποιος να φάει και υγιεινά και οικονομικά είναι να γευματίσει στο σπίτι του. Λαμβάνοντας υπόψιν όμως και τον παράγοντα χρόνο, πολλοί καταναλωτές στρέφονται στα έτοιμα προπαρασκευασμένα υλικά αλλά και γευμάτα ώστε και να τραφούν υγιεινά αλλά και γρήγορα.

Με δεδομένο πως όλο και περισσότεροι άνθρωποι μπορεί να επιλέγουν να μαγειρεύουν στο σπίτι, οι εταιρείες μπορούν να αδράξουν την ευκαιρία ώστε να καινοτομήσουν και να παρουσιάσουν προϊόντα που προσφέρουν μεγαλύτερη ευκολία για τις γευστικές εμπειρίες των καταναλωτών. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την κατασκευή έτοιμων για μαγείρεμα πακέτων γευμάτων, προ-κομμένων και προ-προετοιμασμένων συστατικών και βολικών λύσεων συσκευασίας που απλοποιούν τη διαδικασία μαγειρέματος.

4. Έμφαση στη βιωσιμότητα των προϊόντων

Σήμερα, η βιωσιμότητα των προϊόντων επηρεάζει όλο και περισσότερο την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών.

Σύμφωνα με την έκθεση για τη βιώσιμη κατανάλωση του 2022, εάν οι καταναλωτές συνειδητοποιήσουν τη σημαντική ενεργειακή απώλεια και τη μεγάλη σπατάλη πόρων κατά τη διαδικασία παραγωγής προϊόντων, το 84,5% από αυτούς θα απέφευγε να το αγοράσει.

Καθώς η ευαισθητοποίηση και η ανησυχία των καταναλωτών για τη βιωσιμότητα αυξάνεται συνεχώς, οι μάρκες τροφίμων αναμένεται να λανσάρουν περισσότερα βιώσιμα προϊόντα για να ανταποκριθούν σε αυτή την τάση, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών, τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού), την υιοθέτηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κ.λπ. Οι εταιρείες μπορούν επίσης να επικοινωνούν με διαφάνεια τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα για να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη και να έχουν απήχηση στους καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση.

5. Οι εκστρατείες μάρκετινγκ θα πρέπει να είναι πιο καινοτόμες

Οι εκστρατείες μάρκετινγκ παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας της μάρκας και στην προώθηση των πωλήσεων προϊόντων. Ωστόσο, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των διαφημίσεων, η στήριξη σε απλές παραδοσιακές προσεγγίσεις έχει γίνει λιγότερο αποτελεσματική για την προσέλκυση της προσοχής των καταναλωτών. Προκειμένου να ξεχωρίσουν στην ανταγωνιστική αγορά, οι εταιρείες πρέπει να καινοτομήσουν για να δημιουργήσουν πραγματικά συναρπαστικές καμπάνιες.

Για παράδειγμα, αφού οι μάρκες λανσάρουν συνεχώς προϊόντα με κοινή επωνυμία, δεν είναι πλέον τόσο ελκυστικά για τους καταναλωτές όσο πριν. Για να επιτύχουν σημαντική επιτυχία, οι μάρκες πρέπει να εξερευνήσουν απροσδόκητες συνεργασίες που ξεπερνούν τη φαντασία των καταναλωτών.

Το 2024, με τον ανταγωνισμό να εντείνεται όλο ένα και περισσότερο, τα brands θα πρέπει να διευρύνουν τα όρια της δημιουργικότητας για να γοητεύουν συνεχώς τους καταναλωτές. Η καινοτομία μπορεί να λάβει διάφορες μορφές, όπως η αξιοποίηση των αναδυόμενων τεχνολογιών, η αφήγηση μοναδικών ιστοριών που έχουν απήχηση στους καταναλωτές σε βαθύτερο επίπεδο κ.λπ.

6. Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence)

Η άνοδος της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης, με παράδειγμα την εμφάνιση του ChatGPT, έχει ωθήσει τις εταιρείες τροφίμων και ποτών να αξιοποιήσουν τη δύναμή της για καινοτομία. Η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόζεται σε διάφορες πτυχές των λειτουργιών, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης προϊόντων, της συσκευασίας, του μάρκετινγκ και της προηγμένης ανάλυσης της αγοράς, οι οποίες οδηγούν σε αυξημένη αποτελεσματικότητα και βελτιωμένες εμπειρίες χρηστών.

Αναγνωρίζοντας τις τρομερές δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, οι επιχειρήσεις τροφίμων επενδύουν ενεργά στην ενίσχυση των δυνατοτήτων τους όσον αφορά το συγκεκριμένο τομέα. Μελλοντικά είναι σίγουρο πως η τεχνητή νοημοσύνη θα ενσωματωθεί στη βιομηχανία τροφίμων και θα συμβάλει περισσότερο στην καινοτομία.