Επενδυτικό πλάνο ύψους 30 εκατ. ευρώ υλοποιεί η εταιρεία Ηπειρώτικα Αυγά, έχοντας ως κυρίαρχο στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και την ενίσχυση του εξαγωγικού της προφίλ.
Ήδη η εταιρεία κατέχει το 10% της ελληνικής παραγωγής αυγού και το 45% της ελληνικής αγοράς παστεριωμένων. Με 7 πτηνοτροφεία στο Μπιζάνι και 5 πτηνοτροφεία παραγωγής cage-free στο Καλπάκι, αγγίζει σε παραγωγή τα 250 χιλιάδες αυγά ημερησίως. Και ταυτόχρονα ενισχύει διαρκώς την εξαγωγική της δυναμική έχοντας παρουσία στα Βαλκάνια, την Κύπρο και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Παρουσιάζοντας το επενδυτικό πλάνο η υλοποίηση του οποίου ξεκίνησε το 2019, με την πρώτη του φάση να ολοκληρώνεται φέτος –στο 70% με ίδια κεφάλαια- και τη δεύτερη φάση του να ολοκληρώνεται το 2030 ο κ. Παναγιώτης Φραγκούλης, Αντιπρόεδρος των Ηπειρώτικων Αυγών, δήλωσε:
«Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι που εκτός από το όραμά μας για το μέλλον, μπορούμε να μιλάμε πλέον για τα πεπραγμένα μας και για όσα μας τοποθετούν επάξια στη θέση ενός σημαντικού κοινωνικού εταίρου για την ελληνική οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον. Στόχος μας να αποτελούμε πρότυπο, όχι μόνο για την αξία των προϊόντων μας, αλλά και για την ορθή διαχείριση και λειτουργία της εταιρείας μας».
Τα Ηπειρώτικα Αυγά έχουν προχωρήσει στη δημιουργία πρότυπης μονάδας παραγωγής αυγών cage-free δυναμικότητας 110 χιλιάδων ορνίθων, όπως και σε επενδύσεις ενεργειακής αυτονομίας και πράσινης μετάβασης για πλήρη αυτονομία.
Ο κ. Φραγκούλης παρουσίασε το δεκαετές επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, όσων έχουν υλοποιήσει μέχρι σήμερα, αλλά και όσων προγραμματίζουν για την επόμενη πενταετία
Η εταιρεία «γεννήθηκε» το 1962 και σήμερα η 3η γενιά της οικογένειας των Ηπειρώτικων Αυγών συνεχίζει το όραμα του ιδρυτή της 62 χρόνια μετά, δίνοντας στο αυγό ονομασία προέλευσης και ισχυροποιώντας τη θέση της στην αγορά, μέσα από σημαντικές επενδύσεις και δημιουργία καινοτόμων προϊόντων.
Στόχοι
Στόχος της εταιρείας είναι να παρέχει στους καταναλωτές προϊόντα υψηλής θρεπτικής αξίας, γεύσης και ποιότητας, εξασφαλίζοντας την εφαρμογή των υψηλότερων προτύπων ασφάλειας σε κάθε στάδιο (παραγωγή-τυποποίηση-διανομή), καθώς και την ευζωία των πτηνών.
Μάλιστα για το λόγο αυτό:
- Διαθέτει ιδιόκτητο Ωοσκοπικό κέντρο και Μικροβιολογικό εργαστήριο, καθώς και
- Εργοστάσιο παραγωγής ζωοτροφών, ώστε να διασφαλίζει την εξαιρετική ποιότητα των προϊόντων της. Ενώ μέσα από τον ιδιόκτητο στόλο φορτηγών-ψυγείων και μέσω του στόλου του ΑΠΣΙ ΠΙΝΔΟΣ, η διανομή των προϊόντων πραγματοποιείται εντός 24 ωρών από την παραγωγή τους, ώστε να φτάνουν φρέσκα στους καταναλωτές.
Παστεριωμένα προϊόντα αυγού
Παράλληλα με την παραγωγή και τυποποίηση αυγών, η εταιρεία προμηθεύει την αγορά με παστεριωμένα προϊόντα αυγού μέσω της αδελφής εταιρείας Ovo Fresco, ενώ με την ετικέτα Κτήμα Καλπάκι παράγονται και διανέμονται αυγά cage-free.
Μέσα από το επενδυτικό πλάνο της περιόδου 2019- 2024 η εταιρεία προχώρησε σε ανανέωση στόλου, μηχανημάτων συλλογής αυγών (χρήση ρομποτικής) και σε αλλαγή συγκροτήματος παστερίωσης και συσκευαστικών μηχανών για την Ovo Fresco, ενώ σημαντική επένδυση για την εταιρεία αποτέλεσε η δημιουργία πρότυπης μονάδας παραγωγής αυγών cage-free δυναμικότητας 110 χιλιάδων ορνίθων στο Καλπάκι.
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης πράσινης μετάβασης της εταιρίας, ένα μέρος των επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν από το 2019 έως σήμερα, δαπανήθηκε για την επίτευξη ενεργειακής αυτονομίας των εγκαταστάσεων, μέσα από την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ισχύος 1MW. Συγχρόνως, η εταιρία έχει καταφέρει την καλύτερη δυνατή διαχείριση των αποβλήτων (πλήρης ανακύκλωση) και των υγρών λυμάτων (βιολογικός καθαρισμός), ενώ πραγματοποιεί και αποκομιδή της κοπριάς των πτηνοτροφείων, η οποία αξιοποιείται για παραγωγή εδαφοβελτιωτικού για αγροτική χρήση, επιτυγχάνοντας έτσι την εφαρμογή προτύπων κυκλικής οικονομίας.
Ανάπτυξη 10% στο τετράμηνο
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο των Ηπειρώτικων Αυγών και της Ovo Fresco, Παναγιώτη Φραγκούλη, το πρώτο τρίμηνο του 2024 παρουσίασε αύξηση 10% στον κύκλο εργασιών σε σχέση με πέρυσι, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο πωλήσεων.
Το 2023, η εταιρεία έκλεισε με κύκλο εργασιών ύψους 27 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2022. «Το 2023 ήταν μια καλή χρονιά, καθώς οι επενδύσεις που πραγματοποιήσαμε βοήθησαν στη μείωση των κοστών παραγωγής», εξήγησε ο κ. Φραγκούλης, επισημαίνοντας ότι το 70% των επενδύσεων καλύφθηκε από ίδια κεφάλαια.
Όσον αφορά στο κόστος παραγωγής, ανέφερε αυξήσεις άνω του 50% σε πρώτες ύλες, ενέργεια και υλικά συσκευασίας το προηγούμενο διάστημα. Αυτό το πρόβλημα επιδείνωθηκε από τις αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Εξαγωγές: Στο 30% επί του κύκλου εργασιών
Ο κ. Φραγκούλης εξήγησε ότι η Ovo Fresco δραστηριοποιείται στην παστερίωση αυγών και παρέχει προϊόντα σε κλάδους όπως οι Horeca, ζαχαροπλαστεία και άλλοι. Η ημερήσια παραγωγή παστεριωμένου αυγού ανέρχεται σε 50 τόνους, ενώ το 30% του συνολικού τζίρου της εταιρείας προέρχεται πλέον από εξαγωγές που κατευθύνονται στις Βαλκανικές χώρες, την Κύπρο και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Ο κ. Φραγκούλης ανέφερε πως «ο στόχος της εταιρείας είναι να επενδύσει και να καινοτομήσει στον τομέα του παστεριωμένου αυγού προκειμένου να αναπτύξει ακόμα περισσότερο τις εξαγωγικές της δραστηριότητες».
Ιδιωτικής ετικέτας ένα στα δύο αυγά που καταναλώνεται
Υπολογίζεται ότι ο Έλληνας καταναλωτής καταναλώνει περί τα 170-180 αυγά ετησίως, ενώ το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται στο 45-50%. «Εάν ένας Έλληνας τρώει δύο αυγά, το ένα το έχει αγοράσει από το σούπερ μάρκετ», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Φραγκούλης, εξηγώντας πως είναι σημαντικό, αλλά μη μετρήσιμο το μερίδιο του μη συσκευασμένου αυγού (πχ λαϊκές αγορές.)
Νέα προϊόντα με ισχυρό εξαγωγικό προσανατολισμό
Σχετικά με την πρόθεση της εταιρείας να λανσάρει νέα προϊόντα, ο κ. Φραγκούλης ανέφερε ότι επί του παρόντος εξετάζονται και δοκιμάζονται διάφορες εκδοχές νέων προϊόντων, όπως βρασμένα αυγά, έτοιμες προψημένες ομελέτες, σκόνη αυγού κλπ. Στη συνέχεια, η εταιρεία θα αναλύσει τα δεδομένα και θα αποφασίσει ποια από αυτά θα κυκλοφορήσουν εμπορικά. Ωστόσο, ο κ. Φραγκούλης επισήμανε ότι τα νέα προϊόντα που θα επιλεγούν για το λανσάρισμα πρέπει να έχουν ισχυρό εξαγωγικό προσανατολισμό, καθώς η ελληνική αγορά είναι σχετικά μικρή για να υποστηρίξει τέτοιου είδους επενδύσεις.
Επενδύσεις 2025-2030
Για την επόμενη πενταετία η εταιρεία έχει δομήσει έναν στρατηγικό σχεδιασμό που περιλαμβάνει τη δημιουργία μίας δεύτερης μονάδας εναλλακτικών εκτροφών δυναμικότητας 200 χιλιάδων ορνίθων, με στόχο το 70% της παραγωγής να προέρχεται από cage-free όρνιθες, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Ενώ προτεραιότητα θα δοθεί και στην περαιτέρω ανάπτυξη της Ovo Fresco, με την εγκατάσταση νέου τεχνολογικού εξοπλισμού και τη δημιουργία νέων χώρων ψύξης και αποθήκευσης, που θα συμβάλλουν στην παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων αυγού και την ενδυνάμωση της αυτονομίας.