Το 2023, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγόρασαν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από ό,τι το 2022. Αυτή η αύξηση αποτελεί αξιοσημείωτη διαφορά σε σχέση με ακριβώς ένα χρόνο πριν καθώς το 2022 η ιδιωτική ετικέτα κέρδισε μερίδιο στην αγορά καθώς η μείωση του όγκου της ήταν μικρότερη από την πτώση των πωλήσεων των επώνυμων προϊόντων. Το 2022, τόσο τα επώνυμα όσο και τα προϊόντα δικής ετικέτας δεν μπόρεσαν να φτάσουν τα επίπεδα πωλήσεων του 2021, τα οποία κορυφώθηκαν ως αποτέλεσμα του Covid-19. Το 2023 όμως οι καταναλωτές στράφηκαν μαζικά προς τις ιδιωτικές ετικέτες, καθώς πολλοί ανησυχούσαν για τα υψηλά ποσοστά πληθωρισμού.
Στην τελευταία έκδοση της International Private Label Yearbook της PLMA για το πρώτο τρίμηνο του 2024, τα στοιχεία δείχνουν ακμάζοντα μερίδια αγοράς ιδιωτικής ετικέτας σε 17 ευρωπαϊκές χώρες, όπως αναφέρει η NielsenIQ.
Κυρίαρχη η Ευρώπη
Το συνολικό μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασε αύξηση, φτάνοντας το 38,2% με βάση τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2024, σημειώνοντας αύξηση 0,9% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023. Η έρευνα της NielsenIQ καταδεικνύει αξιοσημείωτη αύξηση των εμπορικών σημάτων λιανικής πώλησης σε 16 από τις 17 χώρες που αναλύθηκαν, με μοναδική εξαίρεση την Ελβετία, όπου παρατηρείται μικρή μείωση του μεριδίου ιδιωτικής ετικέτας.
Η Ευρώπη συνεχίζει να επιβεβαιώνει την κυριαρχία της στην παγκόσμια αγορά ιδιωτικής ετικέτας, με 10 αγορές να διατηρούν μερίδιο αγοράς άνω του 30% και 6 αγορές να ξεπερνούν το όριο του 40%. Αξιοσημείωτη αύξηση του μεριδίου ιδιωτικής ετικέτας παρατηρήθηκε στην Πορτογαλία (+3,1%), την Ισπανία (+1,7%), τη Γαλλία (+1,3%) και την Τσεχία (+1,1%). Παρά την πτώση, η Ελβετία διατηρεί τη θέση της ως η χώρα με το υψηλότερο μερίδιο στις 17 χώρες, το οποίο ανέρχεται στο 51,8% (-0,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος).
Το συγκεντρωτικό μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης – Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Γαλλία – ανέρχεται στο 40,1%, σημειώνοντας αύξηση 1,0% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σημαντική ανάπτυξη παρατηρήθηκε σε κατηγορίες όπως τα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα ζαχαρωτά και τα σνακ.
Η Ισπανία και η Πορτογαλία παρουσίασαν αξιοσημείωτη αύξηση ιδίως στα κατεψυγμένα τρόφιμα (+2,9%). Ωστόσο, η κατηγορία της υγειονομικής περίθαλψης στις χώρες αυτές σημείωσε μείωση του μεριδίου της.
Το Βέλγιο και η Ολλανδία παρουσίασαν μια μέτρια αύξηση 0,3% στο μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας, με σημαντική αύξηση να παρατηρείται στις κατηγορίες των περιβαλλοντικών τροφίμων, των χάρτινων προϊόντων και της υγειονομικής περίθαλψης.
Οι σκανδιναβικές χώρες σημείωσαν συνολικά αύξηση 0,8% στο μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας, με τα προϊόντα χαρτιού να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αύξηση (+2,0%), ενώ τα αλκοολούχα ποτά σημείωσαν μείωση (-0,7%).
Στην Ανατολική Ευρώπη, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται, ιδίως στα ευπαθή τρόφιμα και στα προϊόντα χαρτιού, αν και με μείωση στην κατηγορία της υγειονομικής περίθαλψης.
Τα στοιχεία της NielsenIQ δείχνουν ότι τα ευαλλοίωτα & κατεψυγμένα τρόφιμα, τα γλυκίσματα & σνακ και τα τρόφιμα περιβάλλοντος είναι οι τρεις κορυφαίες κατηγορίες όσον αφορά το μερίδιο αξίας της ιδιωτικής ετικέτας, αντιπροσωπεύοντας κατά μέσο όρο 47,3%, που αντιστοιχεί συνολικά σε 250 δισεκατομμύρια ευρώ στις 17 ευρωπαϊκές χώρες που παρακολουθήθηκαν. Οι συνολικές πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας σε όλες αυτές τις χώρες αυξήθηκαν κατά 31 δισεκατομμύρια ευρώ.
Με τον πληθωρισμό να αυξάνεται, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγκαλιάζουν μαζικά τις ιδιωτικές ετικέτες, εκτιμώντας την τιμή και την ποιότητά τους.