Η ελληνική startup σκηνή έχει αναδειχθεί σε μια από τις πιο δυναμικές στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετώπισε η χώρα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010, πολλές νέες επιχειρήσεις κατάφεραν να ξεχωρίσουν, δημιουργώντας καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, και να επεκταθούν σε διεθνείς αγορές. Από τον χώρο της τεχνολογίας μέχρι τη βιομηχανία της υγείας και του τουρισμού, οι ελληνικές startups δείχνουν ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο ένας όμορφος προορισμός, αλλά και ένας κόμβος καινοτομίας.
Ακολουθούν σπουδαία παραδείγματα επιτυχημένων ελληνικών startups που επεκτάθηκαν σε διεθνείς αγορές, και ποιες στρατηγικές ακολούθησαν για να πετύχουν αυτή την επέκταση.
Εντυπωσιακές ελληνικές startups
- Beat (πρώην Taxibeat)
Η Beat είναι ίσως ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα επιτυχημένων ελληνικών startups. Ιδρύθηκε το 2011 από τον Νίκο Δρανδάκη με την αρχική ιδέα να προσφέρει μια πλατφόρμα για την εύρεση ταξί στην Αθήνα. Με τη χρήση καινοτόμων εργαλείων, όπως η αξιολόγηση των οδηγών από τους χρήστες και η δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας σε πραγματικό χρόνο, η Beat αναπτύχθηκε ραγδαία.
Η επιτυχία της στην Ελλάδα αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την επέκτασή της στη Λατινική Αμερική, όπου έφτασε να είναι μια από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές ταξί, ειδικά σε πόλεις όπως η Λίμα και η Μπογκοτά. Το 2017, η Beat εξαγοράστηκε από τον γερμανικό κολοσσό Daimler, κάνοντας το όνομα της Ελλάδας γνωστό σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, λειτουργεί σε πολλές χώρες και συνεχίζει να αναπτύσσεται.
- Workable
Η Workable, ιδρυθείσα από τους Νίκο Μονογιό και Σπύρο Ματθαιόπουλο το 2012, είναι μια πλατφόρμα που παρέχει λογισμικό προσλήψεων (ATS) σε εταιρείες. Μέσω της Workable, οι επιχειρήσεις μπορούν να διαχειρίζονται διαδικασίες προσλήψεων, δημοσιεύσεις θέσεων εργασίας, και αξιολόγηση υποψηφίων.
Η startup αυτή κατάφερε να επεκταθεί διεθνώς μέσω στρατηγικών συνεργασιών και συνεχών αναβαθμίσεων του προϊόντος της, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες επιχειρήσεων παγκοσμίως. Η Workable έχει πλέον γραφεία στην Αθήνα, τη Βοστόνη, και το Λονδίνο, ενώ εξυπηρετεί πελάτες σε περισσότερες από 100 χώρες.
- Blueground
Η Blueground ασχολείται με την ενοικίαση πλήρως επιπλωμένων διαμερισμάτων για μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες μισθώσεις. Ιδρύθηκε το 2013 από τον Αλέξη Χατζηελευθερίου και από τότε έχει αναπτυχθεί σε διεθνές επίπεδο, με παρουσία σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Παρίσι και το Ντουμπάι.
Η εταιρεία προσφέρει λύσεις διαμονής υψηλής ποιότητας για επαγγελματίες που ταξιδεύουν ή για άτομα που χρειάζονται ευέλικτες λύσεις στέγασης. Με έμφαση στην ποιότητα των υπηρεσιών και τη δημιουργία μίας άψογης εμπειρίας για τον πελάτη, η Blueground έχει προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις και συνεχίζει να επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς.
- Pollfish
Η Pollfish είναι μια πλατφόρμα διαδικτυακών ερευνών αγοράς, η οποία ιδρύθηκε το 2013 από τους Τζόνι Ταραλίδη, Μιχάλη Κορτέση και Γιώργο Βεληβασάκη. Η εταιρεία αναπτύσσει εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων και την ανάλυση της συμπεριφοράς των καταναλωτών, με πελάτες από όλο τον κόσμο. Στόχος της είναι να παρέχει γρήγορα και αξιόπιστα δεδομένα για τη λήψη στρατηγικών επιχειρηματικών αποφάσεων.
Η Pollfish κατάφερε να προσελκύσει μεγάλους πελάτες, όπως η PepsiCo και η Samsung, και έχει επεκταθεί σε πολλές χώρες. Η εταιρεία δίνει έμφαση στη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών για τη συλλογή δεδομένων μέσω κινητών συσκευών, και συνεχώς εξελίσσει τα προϊόντα της για να καλύπτει τις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς.
Στρατηγικές επέκτασης σε διεθνείς αγορές
Η επιτυχία αυτών των startups δεν ήρθε τυχαία. Υπάρχουν ορισμένες βασικές στρατηγικές που ακολούθησαν για να επεκταθούν σε διεθνείς αγορές και να γίνουν ανταγωνιστικές:
- Διεθνείς συνεργασίες και επενδύσεις: Πολλές από τις ελληνικές startups κατάφεραν να αναπτύξουν στρατηγικές συνεργασίες με διεθνείς επενδυτές και εταίρους. Για παράδειγμα, η Beat επωφελήθηκε από την εξαγορά της από τη Daimler, ενώ η Blueground έχει προσελκύσει επενδύσεις από διεθνή ταμεία επιχειρηματικού κεφαλαίου, επιτρέποντάς της να επεκτείνει τις δραστηριότητές της.
- Εστίαση στην ποιότητα και την καινοτομία: Η ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών ήταν καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία των ελληνικών startups. Η καινοτομία στην ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και η προσαρμογή στις τοπικές ανάγκες, τους επέτρεψαν να ξεχωρίσουν σε ανταγωνιστικές διεθνείς αγορές.
- Χρήση της τεχνολογίας για τη διευκόλυνση της διεθνούς επέκτασης: Πολλές ελληνικές startups εστιάζουν σε τεχνολογικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν διεθνώς, όπως η Pollfish με την πλατφόρμα διαδικτυακών ερευνών της. Η χρήση της τεχνολογίας επιτρέπει την εύκολη κλιμάκωση των επιχειρήσεων και τη διείσδυση σε νέες αγορές.
- Διαφοροποίηση προϊόντων και υπηρεσιών: Οι ελληνικές startups που πέτυχαν να επεκταθούν σε διεθνείς αγορές κατάφεραν να διαφοροποιήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, ώστε να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε αγοράς. Για παράδειγμα, η Blueground προσφέρει προσαρμοσμένα διαμερίσματα ανάλογα με τις απαιτήσεις της τοπικής αγοράς.
Συμπέρασμα
Η επιτυχία των ελληνικών startups στις διεθνείς αγορές αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας που υπάρχει στη χώρα. Παρά τις δυσκολίες, οι ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις δείχνουν ότι η Ελλάδα μπορεί να παράγει εξαιρετικές λύσεις και να πρωταγωνιστεί στον παγκόσμιο επιχειρηματικό χάρτη. Με τη συνεχιζόμενη επένδυση στην καινοτομία και τη στρατηγική ανάπτυξη, οι ελληνικές startups έχουν μπροστά τους ένα λαμπρό μέλλον.