Η ελληνική αγορά παρουσιάζει ενδιαφέροντα δεδομένα το 2024, καθώς οι τάσεις στην κατανάλωση και οι στρατηγικές προώθησης προϊόντων φαίνεται να ακολουθούν παγκόσμιες κατευθύνσεις. Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την αύξηση του τζίρου στον οργανωμένο λιανικό τομέα τροφίμων είναι η ανάπτυξη των όγκων πωλήσεων, η οποία υπερβαίνει τις αυξήσεις τιμών που παρατηρούνταν το 2023. Τα φρέσκα τρόφιμα (+4,5%) και τα τυποποιημένα προϊόντα (+4,3%) είναι οι κύριοι τομείς που συμβάλλουν στην ανάπτυξη αυτή.
Ωστόσο, οι μεγάλες κατηγορίες FMCG της οικιακής χρήσης και προσωπικής υγιεινής εμφανίζουν πτώση, με αρνητικές τάσεις στις τιμές και περιορισμένη αύξηση της κατανάλωσης. Αυτό δείχνει ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα ακολουθούν τη διεθνή τάση της μείωσης των τιμών, ενώ ταυτόχρονα παραμένουν επιφυλακτικοί στις δαπάνες τους λόγω των οικονομικών πιέσεων.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η συνεχής άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κατέχουν το 24,7% του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού. Αυτή η τάση ενισχύεται από τη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών, ενώ οι όγκοι τους αυξάνονται κατά 5,7%, σε αντίθεση με την πιο μετριοπαθή αύξηση των γενικών FMCG, που είναι στο 3,6%.
Από την άλλη, ο τομέας των τεχνολογικών προϊόντων και των διαρκών αγαθών φαίνεται να ακολουθεί μια διαφορετική πορεία. Ο κλάδος αυτός, παρά τις αρνητικές τάσεις στην αγορά, παραμένει υψηλός με τζίρο 2,1 δις ευρώ. Ωστόσο, οι μεγάλες κατηγορίες συσκευών, όπως οι κλιματιστικές μονάδες και οι μεγάλες λευκές συσκευές, δείχνουν αρνητική πορεία το 2024, κυρίως λόγω της κυβερνητικής δράσης «Αλλάζω Συσκευή».
Εν τω μεταξύ, ο τομέας των τηλεπικοινωνιών και των μικρών οικιακών συσκευών καταγράφει θετική ανάπτυξη, με τα προϊόντα ευκολίας, όπως τα vacuum cleaners και τα air fryers, να ξεχωρίζουν και να ενισχύονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η σημαντική περίοδος της Black Friday αναμένεται να ενισχύσει και πάλι τις πωλήσεις στο τεχνολογικό τομέα, με τα «premium» προϊόντα να κυριαρχούν. Η παρατηρούμενη αύξηση της μέσης τιμής των προϊόντων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι ενδεικτική της αναβάθμισης της ζήτησης προς πιο ποιοτικά αγαθά.
Το τελευταίο τρίμηνο του έτους, λοιπόν, αναμένεται να έχει καθοριστική σημασία για τις αγορές FMCG και Tech & Durables, και οι εξελίξεις αυτές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή τόσο στον επιχειρηματικό όσο και στον επενδυτικό κλάδο.