Γράφει ο Ιωάννης Ρούσσος
Η Shell ανακοίνωσε ότι τα κέρδη της για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 μειώθηκαν, χάνοντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών, κυρίως λόγω της μείωσης των περιθωρίων διύλισης και των μειωμένων εμπορικών κερδών από το LNG. Η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης ένα πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και αύξηση του μερίσματος κατά 4%.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Shell, τα προσαρμοσμένα κέρδη για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ανήλθαν σε 3,66 δισεκατομμύρια δολάρια, μειωμένα από 7,31 δισεκατομμύρια δολάρια την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Αυτά τα αποτελέσματα ήταν χαμηλότερα από τα 4,09 δισεκατομμύρια δολάρια που αναμένονταν από τους αναλυτές.
Η απογοητευτική αυτή απόδοση θέτει επιπλέον πίεση στον CEO της εταιρείας, Wael Sawan, ο οποίος επικεντρώνεται στη μείωση των εξόδων και στη στρατηγική επιστροφής της Shell στους πιο κερδοφόρους τομείς της, δηλαδή τον πετρέλαιο, το αέριο και τα βιοκαύσιμα, μειώνοντας τη δραστηριότητά της στον τομέα της ανανεώσιμης ενέργειας.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Shell ανέφερε ότι τα έξοδα κεφαλαίου για το 2025 αναμένονται να είναι χαμηλότερα από τα 21 δισεκατομμύρια δολάρια του 2024, με περισσότερες λεπτομέρειες να δίνονται κατά την ημέρα κεφαλαιαγοράς που θα πραγματοποιηθεί τον Μάρτιο. Το 2024, τα συνολικά κέρδη της Shell μειώθηκαν κατά 16% φτάνοντας τα 23,72 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα αποτελέσματα για τις δραστηριότητες διύλισης δεν ήταν θετικά, με την εταιρεία να αναφέρει προσαρμοσμένη ζημία 229 εκατομμυρίων δολαρίων στον τομέα των χημικών προϊόντων και των καυσίμων, σε σύγκριση με κέρδη 29 εκατομμυρίων δολαρίων το προηγούμενο έτος. Η μείωση των περιθωρίων διύλισης οφείλεται στη μειωμένη οικονομική δραστηριότητα και το άνοιγμα νέων διυλιστηρίων στην Ασία και την Αφρική.
Στο τέταρτο τρίμηνο του 2024, η Shell λειτούργησε τα διυλιστήριά της στο 76% της χωρητικότητάς τους, ενώ προβλέπεται ότι αυτή η χωρητικότητα θα αυξηθεί σε 80-88% το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Ένα άλλο ζήτημα που επηρεάζει την εταιρεία είναι οι καθυστερήσεις στην παράδοση LNG από την εγκατάσταση Calcasieu Pass της Venture Global, με την οποία η Shell βρίσκεται σε νομικές αντιπαραθέσεις. Ο CFO της Shell, Sinead Gorman, δήλωσε ότι οι καθυστερήσεις σημαίνουν ότι η εταιρεία πρέπει να αγοράσει LNG από αγορές spot, που είναι πιο ακριβές, με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους για τους τελικούς καταναλωτές.
Η ανακοίνωση αυτών των αποτελεσμάτων δείχνει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Shell καθώς προσπαθεί να ανακάμψει από τη μείωση της ζήτησης ενέργειας και τις πιέσεις στον τομέα του πετρελαίου και του αερίου, παρά την ισχυρή της παρουσία στον κλάδο της ενέργειας παγκοσμίως.