Greek news

Έρευνα NielsenIQ: Πώς βλέπουν τα ανώτατα στελέχη του λιανεμπορίου τροφίμων τον Κώδικα Δεοντολογίας

Η αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζει δυναμικά την ανοδική της πορεία και το 2025, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της NielsenIQ (YTD μέχρι 30/3). Τα FMCGs παρουσιάζουν ανάπτυξη +6,7% σε αξία, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις των κορυφαίων στελεχών του κλάδου, όπως αποτυπώθηκαν σε πρόσφατη c-suite έρευνα της NielsenIQ.

Τάσεις και προσδοκίες για το 2025

Τα υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς αναμένουν περαιτέρω αύξηση του τζίρου για το 2025, με πιο ήπιο ρυθμό σε σύγκριση με πέρυσι, λόγω και της αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού. Για τους πωλούμενους όγκους, οι προβλέψεις είναι ότι θα παραμείνουν σχετικά σταθεροί, ωστόσο οι φετινές εκτιμήσεις εμφανίζονται πιο αισιόδοξες σε σχέση με το 2024.

Κύριες προκλήσεις

Στις μεγαλύτερες προκλήσεις για τον κλάδο, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα, τα στελέχη κατατάσσουν:

  • Κυβερνητική κανονιστική ρύθμιση της αγοράς (56% βραχυπρόθεσμα, 68% μεσοπρόθεσμα)

  • Μείωση αγοραστικής δύναμης καταναλωτών (56% και 53% αντίστοιχα)

Αντιδράσεις στον Νέο Κώδικα Δεοντολογίας

Ο Νέος Κώδικας Δεοντολογίας προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα:

  • Λιανέμποροι: Πιο θετικοί, τον θεωρούν κατανοητό και εύκολα εφαρμόσιμο.

  • Προμηθευτές: Πιο διστακτικοί, με το 50% να δηλώνει πως οι κανόνες εφαρμογής δεν είναι ξεκάθαροι.

Αλλαγές αναμένονται και στις προωθητικές ενέργειες: Περιορισμός της συχνότητάς τους, περισσότερες EDLP (Every Day Low Price) στρατηγικές, καθώς και στοχευμένος σχεδιασμός σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους.

Οφέλη για καταναλωτές – Μάλλον «ναι»

Παρά το γεγονός ότι λιανέμποροι και προμηθευτές δεν διακρίνουν ξεκάθαρα οφέλη για τον τελικό καταναλωτή ή τις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις, η πλειοψηφία των καταναλωτών (59%) πιστεύει ότι ο Κώδικας θα τους ωφελήσει. Επίσης, 7 στους 10 εκτιμούν ότι οι ρυθμίσεις του Κώδικα θα διευκολύνουν τη σύγκριση τιμών σε παρόμοια προϊόντα.


Με απλά λόγια, η αγορά παραμένει σε τροχιά ανάπτυξης, αλλά μετριάζει τις προσδοκίες για το 2025. Ο Κώδικας Δεοντολογίας, παρότι ακόμη «δοκιμάζεται», εκτιμάται πως θα φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια για τους καταναλωτές, ενώ παραμένουν ανοιχτά ζητήματα ως προς την υιοθέτησή του από τις εταιρείες.