Η αγορά ζωοτροφών και τροφών για κατοικίδια στην Κίνα παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη, υποστηριζόμενη από αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο και μεταβαλλόμενες καταναλωτικές τάσεις. Οι πρόσφατες εξελίξεις αντικατοπτρίζουν την προσπάθεια της χώρας να διασφαλίσει την ασφάλεια των προϊόντων και να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών.
Ρυθμιστικό Πλαίσιο: Ενίσχυση της Εποπτείας
Το 2024, η Γενική Διοίκηση Τελωνείων της Κίνας (GAC) πρότεινε τροποποιήσεις στους «Κανονισμούς Εποπτείας και Διοίκησης Επιθεώρησης και Καραντίνας για Εισαγόμενες και Εξαγόμενες Ζωοτροφές και Πρόσθετα Ζωοτροφών». Οι αλλαγές περιλαμβάνουν:
-
Υποχρεωτική δειγματοληψία και έλεγχος των εισαγόμενων τροφών για κατοικίδια, σύμφωνα με τα εθνικά πρότυπα βιολογικής ασφάλειας.
-
Αυστηρότερη εποπτεία των εγγεγραμμένων ξένων κατασκευαστών, με δυνατότητα αναστολής ή ανάκλησης της άδειας εισαγωγής σε περίπτωση παραβάσεων.
-
Απαγόρευση επανασυσκευασίας ή τροποποίησης των εισαγόμενων προϊόντων μετά την άφιξή τους στην Κίνα.
Επιπλέον, το Υπουργείο Γεωργίας και Αγροτικών Υποθέσεων (MARA) απαιτεί από τους ξένους κατασκευαστές να αποκτήσουν άδεια εισαγωγής και να συμμορφώνονται με τις θετικές λίστες εγκεκριμένων συστατικών και προσθέτων. Οι ετικέτες των προϊόντων πρέπει να είναι στα κινεζικά και να πληρούν συγκεκριμένες απαιτήσεις, όπως η αναγραφή του ονόματος του προϊόντος, του καθαρού βάρους και των οδηγιών χρήσης.
Τάσεις στην Αγορά: Ανάπτυξη και Εξέλιξη
Η αγορά τροφών για κατοικίδια στην Κίνα αναμένεται να φτάσει τα 33 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 22,4% από το 2013 έως το 2024. Παρά την ταχεία ανάπτυξη, η διείσδυση της αγοράς παραμένει σχετικά χαμηλή, περίπου στο 20%, σε σύγκριση με το 90% σε ανεπτυγμένες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, υποδεικνύοντας σημαντικές ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Οι καταναλωτές δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για προϊόντα υψηλής ποιότητας, με έμφαση σε:
-
Λειτουργικές τροφές που προάγουν την υγεία των κατοικίδιων.
-
Προϊόντα χωρίς πρόσθετα και με φυσικά συστατικά.
-
Εξειδικευμένες δίαιτες για συγκεκριμένες ανάγκες, όπως προβλήματα πέψης ή αλλεργίες.
Η κατηγορία των τροφών για γάτες παρουσιάζει ιδιαίτερη ανάπτυξη, με τις πωλήσεις να ξεπερνούν αυτές των τροφών για σκύλους το 2022. Αυτό αποδίδεται στην αυξανόμενη προτίμηση για γάτες, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων καταναλωτών που ζουν σε αστικά περιβάλλοντα με περιορισμένο χώρο.
Κανάλια Διανομής: Η Άνοδος του Ηλεκτρονικού Εμπορίου
Το ηλεκτρονικό εμπόριο διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην αγορά τροφών για κατοικίδια στην Κίνα. Πλατφόρμες όπως το Taobao/Tmall και το JD.com κυριαρχούν, ενώ η χρήση πλατφορμών ζωντανής μετάδοσης, όπως το TikTok, αυξάνεται. Οι καταναλωτές εκτιμούν την ευκολία, την ποικιλία και τις ανταγωνιστικές τιμές που προσφέρουν αυτά τα κανάλια.
Δημογραφικές Αλλαγές: Η Ανθρώπινη Διάσταση
Η αύξηση της ιδιοκτησίας κατοικίδιων στην Κίνα συνδέεται με δημογραφικές και κοινωνικές αλλαγές. Οι νεότερες γενιές, αντιμετωπίζοντας χαμηλότερα ποσοστά γάμου και γεννήσεων, στρέφονται προς τα κατοικίδια για συντροφιά.Αυτή η τάση ενισχύεται από την αστικοποίηση και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος.
Επιπλέον, με την πρώτη γενιά κατοικίδιων να γερνά, αυξάνεται η ζήτηση για εξειδικευμένες υπηρεσίες, όπως διατροφή για ηλικιωμένα ζώα, διαγνωστικά εργαλεία και ακόμη και τελετές κηδείας για κατοικίδια.
Συμπεράσματα
Η αγορά ζωοτροφών και τροφών για κατοικίδια στην Κίνα βρίσκεται σε φάση δυναμικής ανάπτυξης, υποστηριζόμενη από αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο και μεταβαλλόμενες καταναλωτικές προτιμήσεις. Η εστίαση στην ποιότητα, την ασφάλεια και την εξειδίκευση των προϊόντων, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη σημασία των κατοικίδιων στη ζωή των Κινέζων καταναλωτών, διαμορφώνει ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις και ευκαιρίες.