Market Trends

Βιομιμητική: Η φύση ως μηχανικός των νέων υλικών

Σε μια εποχή που η βιωσιμότητα και η καινοτομία γίνονται το χρυσό εισιτήριο για τις παγκόσμιες αγορές, η βιομιμητική (biomimicry) κερδίζει συνεχώς έδαφος ως πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία υλικών νέας γενιάς. Πρόκειται για μια διαρκώς αναπτυσσόμενη επιστήμη που αντλεί ιδέες από το μεγαλύτερο εργαστήριο καινοτομίας όλων των εποχών: τη φύση.

Τι είναι η βιομιμητική και γιατί ενδιαφέρει τις εξαγωγικές επιχειρήσεις;

Η βιομιμητική είναι η μελέτη και η εφαρμογή των στρατηγικών, των δομών και των λειτουργιών της φύσης για τη δημιουργία τεχνολογιών, υλικών και λύσεων με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και ανώτερες ιδιότητες. Στον τομέα των εξαγωγών, η βιομιμητική προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες:

  • Διαφοροποίηση προϊόντων με καινοτόμα χαρακτηριστικά.

  • Ενίσχυση της αειφορίας και της φιλικότητας προς το περιβάλλον.

  • Ευκολότερη πρόσβαση σε οικολογικές αγορές που ζητούν πράσινα προϊόντα.

Παγκόσμια παραδείγματα βιομιμητικής σε υλικά

  • Ίνες αράχνης & νανοτεχνολογία: Οι αράχνες φτιάχνουν έναν ιστό πολύ πιο ανθεκτικό (για το βάρος του) από το ατσάλι. Ερευνητές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη ανέπτυξαν συνθετικές ίνες βασισμένες στη δομή του. Το αποτέλεσμα; Υλικά ελαφριά αλλά υπερανθεκτικά, που χρησιμοποιούνται ήδη σε αλεξίσφαιρα γιλέκα, ιατρικά ράμματα και αεροδιαστημικές εφαρμογές.

  • Το φαινόμενο του λωτού: Τα φύλλα του λωτού διαθέτουν επιφάνειες που δεν συγκρατούν νερό ή βρομιές. Αυτή η «lotus effect» οδήγησε στη δημιουργία αδιάβροχων χρωμάτων και υφασμάτων που αυτοκαθαρίζονται – σημαντικό για τη βιομηχανία μόδας και κατασκευών.

  • Κέλυφος σαλιγκαριού: Μελετώντας τη δομή του κελύφους, μηχανικοί δημιούργησαν κεραμικά υλικά για προστασία σε αεροσκάφη και αυτοκίνητα, αντλώντας έμπνευση από τη φύση για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.

Γιατί οι ξένες αγορές ζητούν βιομιμητικά υλικά

Οι μεγάλες αγορές, από τη Βόρεια Ευρώπη μέχρι τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, αναζητούν προϊόντα με ιστορία και προστιθέμενη αξία: φιλικά προς το περιβάλλον, ανθεκτικά, καινοτόμα και συχνά… εμπνευσμένα από τη φύση! Πιστοποιήσεις «biomimicry inspired» και πράσινα labels δίνουν σημαντικό πλεονέκτημα σε διαγωνισμούς, προκηρύξεις και συμβάσεις με διεθνείς εταιρείες.

Η βιομιμητική είναι το νέο frontier για τη βιώσιμη εξωστρέφεια. Όσοι τολμήσουν να μάθουν από τη φύση, μπορούν να γίνουν οι πρωταγωνιστές της πράσινης μετάβασης – και να διεκδικήσουν ένα ισχυρό μερίδιο στις αγορές του μέλλοντος.

Info box:
Τι είναι biomimicry;
Η λέξη προέρχεται από το «bios» (ζωή) και «mimesis» (μίμηση): η τέχνη της μίμησης της φύσης για τη λύση ανθρώπινων προβλημάτων.

Παράδειγμα νέας εφαρμογής:
Εταιρείες στον χώρο των συσκευασιών δημιουργούν υλικά που «αναπνέουν» όπως το δέρμα του φιδιού, ώστε να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής ευπαθών προϊόντων.