Export News

Ρεκόρ στα κινεζικά λιμάνια: η εβδομάδα που κίνησε 6,7 εκατ. containers

Την περίοδο 16–22 Ιουνίου, τα κινεζικά λιμάνια σημείωσαν το υψηλότερο εβδομαδιαίο όγκο εμπορευματοκιβωτίων (TEUs) στην ιστορία τους, φτάνοντας τα 6,72 εκατομμύρια TEUs! Σύμφωνα με στοιχεία από το Υπουργείο Μεταφορών της Κίνας, η αύξηση αυτή – 6% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα – συνδέεται με τη μαζική δραστηριοποίηση εξαγωγέων που επιθυμούσαν να εκμεταλλευθούν τις προσωρινές οικονομικές ελαφρύνσεις από τη συμφωνία ΗΠΑ–Κίνας σχετικά με τους δασμούς .

Τι οδηγεί αυτό το ιστορικό ρεκόρ;

1. Προληπτικό stockpiling

Οι κινεζικές επιχειρήσεις επιτάχυναν τις εξαγωγές τους, πριν ενδεχόμενες αυξήσεις δασμών επανέλθουν. Η συμφωνία «Geneva deal» προέβλεπε προσωρινή μείωση των δασμών από 55% στο 30% για 90 ημέρες .

2. Αύξηση της ζήτησης λόγω συμφόρησης

Η συμφόρηση στα λιμάνια προκαλεί αναστάτωση στις αλυσίδες εφοδιασμού. Οι εξαγωγείς σπεύδουν να αποφύγουν καθυστερήσεις και υψηλό κόστος, μοτίβο που θυμίζει την περίοδο της πανδημίας .

3. Εκτόξευση διακρατικού εμπορίου

Με μόνιμη πτώση στις κινεζικές εξαγωγές προς ΗΠΑ (28,5% χαμηλότερα τον Μάιο), οι επιχειρήσεις έστρεψαν μέρος των αποστολών προς τρίτες χώρες, όπως η ΕΕ και χώρες ASEAN.

 Επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα

 

α) Συμφόρηση λιμανιών & αυξημένο κόστος

Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού βρίσκονται υπό πίεση: αυξημένη στάθμευση πλοίων, καθυστερήσεις, ανέλπιστες δαπάνες. Οι spot τιμές ναύτωσης εκτινάζονται, αυξάνοντας την τιμή των προϊόντων στα ράφια .

β) Παγκόσμια αναδιάταξη εμπορίου

Οι επιχειρήσεις αξιοποιούν ευκαιρίες diversifying: δημιουργούν αποθέματα, στρέφονται σε εναλλακτικές αγορές και συντομεύουν τις διαδρομές εξαγωγής .

γ) Νέα δυναμική στο US–China trade

Τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ είδαν πτώση 9% στις εισαγωγές τον Μάιο – το πιο χαμηλό επίπεδο σε δύο χρόνια . Αυτή η μείωση δεν αφορά την εποχιακή ζήτηση, αλλά το αποτέλεσμα των υψηλών δασμών που έριξαν τις εισαγωγές .

 Η παγκόσμια ανταπόκριση

  1. Θεωρείται test καλής θέλησης
    Οι ΗΠΑ και η Κίνα συμφώνησαν σε προσωρινή αναστολή δασμών — η συμφόρηση ως ένδειξη ότι οι εξαγωγείς αξιοποίησαν την ευκαιρία.

  2. Ευρωπαϊκή στρατηγική αποθεμάτων
    Η ΕΕ εξετάζει πλήρη αποθήκευση κρίσιμων αγαθών — από ημιπροϊόντα έως φάρμακα — σε περίπτωση επανάληψης δασμολογικών προστατευτισμών .

  3. Μεταστροφή προς ASEAN/Μεξικό
    Εταιρείες ανασχεδιάζουν τις διαδρομές logistics: Κίνα→Μεξικό→ΗΠΑ, μειώνοντας το πλήγμα στους δασμούς .

  4. Ενίσχυση λιμανιών
    Οι ΗΠΑ επανεξετάζουν την ικανότητα των λιμανιών τους και πιθανές επιπτώσεις αν κλιμακωθούν οι δασμοί — ειδικά στις πύλες της Δυτικής Ακτής .

 Μαθήματα και προβλέψεις

  • Ευελιξία ως προϋπόθεση: Οι εξαγωγείς πλέον λειτουργούν σαν hedge funds: φορτώνουν πριν από κινδύνους, εξασφαλίζουν αποθέματα και εξετάζουν συνδυασμούς διαδρομών.

  • Ακόμη πιο έντονη χρήση data: Εταιρείες logistics αναζητούν real‑time λύσεις ροής πλοίων για να αποφύγουν συμφόρηση.

  • Διαρκής αβεβαιότητα: Το προσωρινό status quo σημαίνει ότι οι εταιρείες θα συνεχίσουν να πιέζουν παραδοσιακές γραμμές και να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις μέχρι να σταθεροποιηθούν τα δασμολογικά.

Με λίγα λόγια, το ρεκόρ των 6,7 εκατομμυρίων TEUs έχει διττή σημασία:


 – Αντανακλά τον πανικό και την προσαρμοστικότητα των εξαγωγέων στις κινεζικές διοικητικές αποφάσεις.
 – Υπό την πίεση αυτή, η παγκόσμια εφοδιαστική αναδιατάσσεται σε πραγματικό χρόνο — σε λιμάνια, αποθέματα, εναλλακτικές διαδρομές.

Όπως ήταν εμφανές το 2020–21 με την πανδημία, το σύστημα εφοδιασμού εξακολουθεί να είναι ευάλωτο σε πολιτικές αποφάσεις. Η πρακτική του “stock ahead” λειτουργεί ως βραχυπρόθεσμη λύση, αλλά καταδεικνύει τη μεγάλη ανάγκη για ευελιξία, επένδυση σε υποδομές και έγκαιρη αναδιοργάνωση των παγκόσμιων αλυσίδων.

Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, η ετοιμότητα —και όχι απλώς η αντίδραση— γίνεται το πραγματικό competitive advantage για τις επιχειρήσεις.