Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία βρίσκονται μπροστά στη μεγαλύτερη καμπή της ιστορίας τους. Δεκαετίες συνεχόμενων ζημιών, υψηλό λειτουργικό κόστος και μια αγορά που έχει αλλάξει ριζικά – με την αλματώδη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και των διεθνών logistics – επιβάλλουν πλέον ριζικές αποφάσεις. Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί δεν επιτρέπουν κρατική ενίσχυση, ενώ τα περιθώρια χρόνου στενεύουν: εάν δεν προχωρήσουν άμεσα οι δομικές αλλαγές, η βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ θα τεθεί υπό σοβαρή απειλή μέσα στους επόμενους έξι έως εννέα μήνες.
Η διοίκηση επιλέγει να κινηθεί με ρεαλισμό και εξωστρέφεια. Ο στόχος δεν είναι η συρρίκνωση ενός δημόσιου φορέα, αλλά η αναγέννηση ενός εθνικού δικτύου που μπορεί να εξελιχθεί σε σύγχρονο πάροχο υπηρεσιών διανομής, ταχυμεταφορών και last-mile logistics. Το νέο επιχειρησιακό μοντέλο αντιμετωπίζει χρόνιες παθογένειες όπως η αδράνεια, η κακή κατανομή προσωπικού και οι καθυστερήσεις, μεταφέροντας ανθρώπινους πόρους εκεί όπου υπάρχει πραγματική ανάγκη: στη διανομή, στην εξυπηρέτηση πελατών και στις ψηφιακές υπηρεσίες.
Ταυτόχρονα, ο κοινωνικός ρόλος των ΕΛΤΑ παραμένει θεμελιώδης – αλλά επαναπροσδιορίζεται μέσα από την τεχνολογία. Με το πρόγραμμα «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» και τον ψηφιακό ταχυδρόμο (tablet, POS, ηλεκτρονικές πληρωμές), οι υπηρεσίες ξαναμπαίνουν στο σπίτι του πολίτη, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία στο κατάστημα. Ήδη, η πλειονότητα των συναλλαγών –επιστολές, δέματα, λογαριασμοί– πραγματοποιείται εκτός καταστήματος, ενώ σε αρκετές περιοχές τα φυσικά σημεία έχουν περιοριστεί δραστικά ως πυρήνες δραστηριότητας.
Η αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων αποτελεί στρατηγική επιλογή. Σε πρώτη φάση, αναστέλλεται η λειτουργία σημείων σε αστικά κέντρα όπου υπάρχουν εναλλακτικά καταστήματα και η εξυπηρέτηση μπορεί να συνεχιστεί απρόσκοπτα. Στην περιφέρεια, οι αλλαγές θα υλοποιηθούν εντός τριμήνου, με ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών και δυνατότητα λειτουργίας πρακτορείων σε συνεργασία με ιδιώτες, εφόσον αυτό είναι εφικτό.
Για την επόμενη ημέρα, τα ΕΛΤΑ επενδύουν σε logistics hubs, αυτοματοποιημένα κέντρα διαλογής και συνεργασίες με διεθνείς ταχυδρομικούς οργανισμούς, προκειμένου να ενισχύσουν τον ρόλο τους στην αλυσίδα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η μετάβαση σε επιχειρησιακό μοντέλο που βασίζεται στα δεδομένα, στην ταχύτητα και στη βιωσιμότητα δεν είναι απλώς επιλογή, αλλά αναγκαιότητα.
Ο μετασχηματισμός των Ελληνικών Ταχυδρομείων δεν αφορά μόνο τη διάσωση ενός ιστορικού φορέα. Αποτελεί δοκιμασία για το πώς μια δημόσια εταιρεία μπορεί να προσαρμοστεί σε διεθνείς κανόνες ανταγωνισμού, να παραμείνει αξιόπιστη για τον πολίτη και ταυτόχρονα να λειτουργεί με όρους σύγχρονης αγοράς. Τα αποτελέσματα των αποφάσεων των επόμενων μηνών θα καθορίσουν αν τα ΕΛΤΑ θα αποτελέσουν παράδειγμα επιτυχημένου μετασχηματισμού – ή ακόμη μία χαμένη ευκαιρία.
Οπισθοχώρηση
Η απόφαση να κλείσουν 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις, με αποτέλεσμα το Σάββατο (01/11) να υπάρξει μια πρώτη υποχώρηση από τη μεριά της διοίκησης του Οργανισμού, με την κυβέρνηση να είναι στριμωγμένη στα σχοινιά.
Όπως ανακοινώθηκε, σε πρώτη φάση η αναστολή λειτουργίας θα αφορά μόνο τα καταστήματα που βρίσκονται σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες των νομών της χώρας όπου υπάρχουν και άλλα καταστήματα.
Για όλες τις υπόλοιπες περιοχές της περιφέρειας, οι μεταβολές θα γίνουν εντός τριμήνου, ώστε να υπάρξει ο χρόνος να εξηγηθεί η αναγκαιότητα των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η «Ελληνικά Ταχυδρομεία».
Στη Βουλή
Σήμερα το μεσημέρι, Τρίτη 4 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η έκτακτη συνεδρίαση των συναρμόδιων επιτροπών της Βουλής για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ.
Όπως ανακοινώθηκε, στην κρίσιμη συνεδρίαση θα συμμετάσχει η πολιτική ηγεσία των υπουργείων Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς και η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων αλλά και του Υπερταμείου.
Τα ΕΛΤΑ ανακοίνωσαν τα υποκαταστήματα που θα κλείσουν οριστικά από αύριο, Δευτέρα. Η τελική λίστα περιλαμβάνει καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, πρωτεύουσες νομών και μεγάλα αστικά κέντρα.
Ακολουθεί η πλήρης λίστα των υποκαταστημάτων που θα σταματήσει οριστικά η λειτουργία τους:
Αττικής
Αγίου Ιεροθέου
Αγίου Ιωάννη Ρέντη
Αερολιμένα Αθηνών
Ακρόπολης (ΑΘ 171)
Αλίμου
Αμαρουσίου (2) (Carrefour)
Άνω Λιοσίων
Ασπροπύργου
Βούλας
Βριλησσίων
Γαλατσίου
Γέρακα
Δάφνης
Δραπετσώνας
Θησείου (ΑΘ 18)
Θρακομακεδόνων
Κ.Ε.Μ.Π. Παραδείσου Αμαρουσίου
Καλαμακίου
Καλλιπόλεως
Καματερού
Κουμουνδούρου (ΑΘ 49)
Κυψέλης (ΑΘ 13)
Λενορμάν
Μεταμόρφωσης Αττικής
Μητροπόλεως (ΑΘ 54)
Νεάπολης Αθηνών (ΑΘ 14)
Νέας Ερυθραίας
Νέας Φιλαδέλφειας
Νίκαιας
Περάματος Πειραιά
Πλατείας Καισαριανής
Χαϊδαρίου
Χολαργού
Θεσσαλονίκης
ΒΙ.ΠΕ.Θ.
Συκιών
Ιωνίας
Πανοράματος
Αγίας Τριάδας (ΘΕΣ 11)
Πυλαίας
Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης
Πανεπιστημιούπολης (ΘΕΣ 17)
Αχαΐας
Πάτρας 3
Δωδεκανήσου
Ρόδου 2
Ιωαννίνων
Ιωαννίνων 2
Λασιθίου
Ιεράπετρας
Χανίων
Χανίων (Κ.Δ.)
Για τα υπόλοιπα «λουκέτα» στην περιφέρεια, αυτά αναστέλλονται για τρεις μήνες, προκειμένου να εξεταστεί περαιτέρω το πλάνο και να εξηγηθεί η αναγκαιότητα των παρεμβάσεων.


