Export Greece Market Δεν υπάρχει ενιαία αγορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Τεράστιες οι διαφορές στις τιμές
Market Special Report

Δεν υπάρχει ενιαία αγορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Τεράστιες οι διαφορές στις τιμές

Πολύ δύσκολα μπορεί να πιστέψει κανείς ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση εφαρμόζεται η ενιαία αγορά, την στιγμή που οι Ολλανδοί πληρώνουν 70% περισσότερο από τους Γερμανούς για ένα μπουκάλι Coca-Cola, όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του το Politico.

Σύμφωνα με την υπουργό Οικονομίας της Ολλανδίας Micky Adriaansens, ότι οι Ολλανδοί πελάτες εξαπατώνται καθώς ξοδεύουν περισσότερα από τους Γερμανούς γείτονές τους για τα top brands προϊόντων σοκολάτας και παγωτών.

Coca-Cola, Nutella και Magnum από… «χρυσάφι» στην Ολλανδία

Το υπουργείο Οικονομίας σε έρευνα που διεξήγαγε πέρυσι διαπίστωσε πέρυσι ότι ένα μπουκάλι Coca-Cola του 1 λίτρου κοστίζει 1,08 ευρώ στη Γερμανία και 1,83 ευρώ στην Ολλανδία ενώ ένα βαζάκι Nutella κοστίζει 2,79 ευρώ για τους Γερμανούς καταναλωτές και 3,02 ευρώ για τους Ολλανδούς. Ένα κουτί παγωτά Magnum κοστίζει 3,73 ευρώ στη Γερμανία και 5,22 ευρώ στην Ολλανδία.

Όμως δεν είναι μονάχα οι Ολλανδοί αγοραστές αυτοί που πληρώνουν ακριβότερα. Πέρυσι ο πρωθυπουργός της Τσεχίας, Petr Fiala βιντεοσκόπησε τον εαυτό του στην πλατφόρμα X συγκρίνοντας την τιμή των 1,49 ευρώ στη Γερμανία για ένα μπουκάλι Coca-Cola 1,5 λίτρου με την τιμή των 1,33 ευρώ στην Τσεχία για ένα μπουκάλι του 1 λίτρου. Όσον αφορά την Nutella, τα 750 γραμμάρια κόστιζαν  4,58 ευρώ στη Γερμανία ενώ στην Τσεχία τα  600 γραμμάρια κόστιζαν 6,87 ευρώ.

 Η Vanessa Turner της ευρωπαϊκής οργάνωσης καταναλωτών BEUC σε δηλώσεις της ανέφερε πως: «Από τη σκοπιά των καταναλωτών, αυτό δεν θα έπρεπε να συμβαίνει σε μια ενιαία αγορά, τα μέλη μας ανησυχούν πολύ για τις τιμές των τροφίμων, ιδίως σε περιόδους κρίσης κόστους ζωής».

Αναπόφευκτες οι διαφορές στις τιμές

Πάντως μόνο εύκολο δεν είναι να υπάρξει ενιαία αγορά τροφίμων όταν υπάρχουν μεγάλες διαφορές στα εισοδήματα στην ΕΕ. Αρκεί κανείς να σκεφτεί πως οι Βούλγαροι, οι Σλοβάκοι και οι Ρουμάνοι έχουν μόλις το ένα τρίτο του μέσου διαθέσιμου εισοδήματος των κατοίκων του Λουξεμβούργου.

Τα προϊόντα πωλούνται συχνά φθηνότερα στις φτωχότερες χώρες, και μέχρι πρόσφατα οι χώρες αυτές έπαιρναν επίσης λιγότερα: μικρότερες συσκευασίες ή χειρότερη ποιότητα, ένα ζήτημα για το οποίο οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης διαμαρτυρήθηκαν έντονα την τελευταία δεκαετία, εξασφαλίζοντας τη δράση της ΕΕ κατά των τροφίμων “διπλής ποιότητας”.

Οι τιμές των τροφίμων έχουν επανέλθει στο επίκεντρο της συζήτησης μετά τις απότομες αυξήσεις στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και τις ανησυχίες για τον “πληθωρισμό της απληστίας”, με τις αυξήσεις των τιμών να ξεπερνούν τον πληθωρισμό ή να παραμένουν υψηλές ακόμη και όταν το υποκείμενο κόστος μειωνόταν.

Η Micky Adriaansens, υπουργός Οικονομίας και Κλιματικής Πολιτικής της Ολλανδίας βλέπει ένα διαφορετικό χάσμα σε όλη την Ευρώπη, όπου οι τιμές των τροφίμων είναι χαμηλότερες σε χώρες με μεγαλύτερες αγορές οι οποίες όμως μπορούν να υποστηρίξουν αρκετές αλυσίδες τροφίμων με επιθετικό μάρκετινγκ που μειώνουν το κόστος. Για παράδειγμα Lidl και Aldi της Γερμανίας ή τις Carrefour και Auchan της Γαλλίας. «Βλέπουμε ότι, ειδικά όταν εξετάζουμε τις μεγαλύτερες χώρες όπως η Γερμανία ή η Γαλλία, χώρες όπως η Ολλανδία, οι μικρότερες χώρες, έχουμε μειονέκτημα όσον αφορά ορισμένα προϊόντα», τόνισε.

Ο αγώνας μετατοπίζεται τώρα στην ενιαία αγορά για τα τρόφιμα που πωλούνται σε επίπεδο χονδρικής, ή πώς οι κατασκευαστές σκοπεύουν τα προϊόντα που πωλούνται σε μια χώρα να παραμένουν στη χώρα αυτή.

Ένας στόχος μπορεί να είναι να μπει εμπόδιο στους λιανοπωλητές τροφίμων να αγοράζουν προϊόντα εκεί όπου είναι φθηνότερα για να τα μεταπωλούν σε πλουσιότερες χώρες, όπου τα εμπορικά brands θα μπορούσαν να τα χρεώνουν ακριβότερα.

Αυτό ονομάζεται παράλληλο εμπόριο και είναι κάτι που δεν αρέσει στους κατασκευαστές οι οποίοι μπορεί να το αποτρέψουν με τη χρήση ετικετών που κατευθύνουν ένα προϊόν για ορισμένα έθνη αλλά όχι για άλλα ή με τη χρήση διαφορετικών μεγεθών συσκευασίας για κάθε αγορά.

Η Micky Adriaansens επισημαίνει ότι τα ολλανδικά σούπερ μάρκετ περιορίζονται στο να αγοράζουν από ορισμένους χονδρέμπορους και δεν μπορούν να αγοράζουν από φθηνότερους προμηθευτές στη Γερμανία.

Πρόστιμα στον ορίζοντα

Η Κομισιόν έχει αναφερθεί στα οφέλη του παράλληλου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένων των εξοικονομήσεων έως και 14 δισ. ευρώ για τους καταναλωτές. Οι αρχές επιβολής του ανταγωνισμού έχουν επιβάλλει πρόστιμα στη βελγική ζυθοποιία AB InBev επειδή εμπόδισε την πώληση φθηνότερης ολλανδικής μπύρας στο Βέλγιο και στη Mondelēz επειδή παρεμπόδισε τις πωλήσεις σοκολάτας, μπισκότων και καφέ.

Η Ολλανδή υπουργός Οικονομίας θέλει να προχωρήσει περαιτέρω με μια “απαγόρευση των διακρίσεων στην ΕΕ” για το εμπόριο μεταξύ επιχειρήσεων, που θα αντιμετωπίζει τους εδαφικούς περιορισμούς εφοδιασμού, σημείωσε. Η Adriaansens έλαβε την υποστήριξη άλλων οκτώ  χωρών σε μια συνάντηση την περασμένη εβδομάδα για νέους κανόνες που θα εμποδίζουν τους εμπόρους και τους πωλητές να εμποδίζουν τα σούπερ μάρκετ να προμηθεύονται αγαθά από εκεί που είναι φθηνότερα.

Η Κομισιόν υποσχέθηκε μια διερευνητική έρευνα για να δει τι μπορεί να γίνει. Ωστόσο, η επίτροπος Ανταγωνισμού Margrethe Vestager δήλωσε στους υπουργούς ότι «το θέμα του εδαφικού περιορισμού της προσφοράς είναι αμφιλεγόμενο».

Η European Brands Association ανέφερε ότι η τιμολόγηση δεν είναι απλή και αντικατοπτρίζει τους τοπικούς κανόνες και το κόστος για τη συσκευασία, τη μεταφορά και τους φόρους. Επισημαίνεται επίσης ότι οι έμποροι λιανικής πώλησης είναι τελικά υπεύθυνοι για τον καθορισμό της τιμής που πληρώνουν οι καταναλωτές και απολαμβάνουν την ισχύ στην αγορά που τους επιτρέπει να χρεώνουν ορισμένους πελάτες περισσότερο. «Εξακολουθούν να υπάρχουν διαφορετικοί κανόνες σε διάφορες χώρες, οι οποίοι θα πρέπει να αξιολογούνται, καθώς και διαφορετικές οικονομικές καταστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.

Τι αναφέρει ο κ. Ιωάννης Λιανός, πρώην επικεφαλής της ελληνικής αρχής ανταγωνισμού

Η αποκάλυψη αυτών των διαφορών και η δημοσίευση των τιμών μπορεί να κάνει τη διαφορά, δήλωσε ο καθηγητής νομικής του University College του Λονδίνου, Ιωάννης Λιανός, ο οποίος στο παρελθόν ήταν επικεφαλής της ελληνικής αρχής ανταγωνισμού. «Αυτό αυξάνει το ενδιαφέρον των φορέων χάραξης πολιτικής και οι καταναλωτές θα είναι πιο ευαισθητοποιημένοι» ανέφερε, ενώ  πρόσθεσε: «Αλλά αυτό δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Και το πρόβλημα είναι ότι η ενιαία αγορά πρέπει να λειτουργεί».

Exit mobile version