Export Special Report World news

Περιορίζει τις εξαγωγές γραφίτη η Κίνα – Το αντίκτυπο στην παγκόσμια αγορά

Περιορισμούς και στις εξαγωγές γραφίτη ανακοίνωσε η Κίνα με την κίνηση αυτή να προκαλεί νέες αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο καθώς ο γραφίτης  αποτελεί το νούμερο 1 υλικό για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. Από εδώ και πέρα το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας θα ζητά ειδικές άδειες εξαγωγών για τρεις διαφορετικές ποιότητες γραφίτη, επικαλούμενο λόγους «εθνικής ασφάλειας».

H κίνηση έρχεται λίγες ημέρες αφότου η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν, αυστηροποίησε τους περιορισμούς στις εξαγωγές εξελιγμένων αγωγών στην Κίνα.

Η Κίνα είναι ο κορυφαίος παραγωγός και εξαγωγέας γραφίτη στον κόσμο. Επίσης, διυλίζει περισσότερο από το 90% του παγκόσμιου γραφίτη σε υλικό που χρησιμοποιείται σχεδόν σε όλες τις μπαταριές ηλεκτρικών οχημάτων, και συγκεκριμένα στο αρνητικά φορτισμένο τμήμα μιας μπαταρίας.

Όπως δήλωσε ο Kien Huynh, εμπορικός διευθυντής της Alkemy Capital Investments , η οποία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη έργων στον τομέα των ενεργειακών μεταβατικών μετάλλων «αυτή η τολμηρή και απροσδόκητη κίνηση της Κίνας στον γραφίτη μας αιφνιδίασε, καθώς έφτασε πολύ νωρίτερα από ό,τι θα μπορούσε κανείς να προβλέψει». Το Πεκίνο απαιτεί πλέον άδειες εξαγωγής σε μια εποχή που πολλές ξένες κυβερνήσεις αυξάνουν την πίεση στις κινεζικές εταιρείες για τις βιομηχανικές πρακτικές τους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ζυγίζει την επιβολή δασμών στα ηλεκτροκίνητα οχήματα κινεζικής κατασκευής, υποστηρίζοντας ότι επωφελούνται άδικα από επιδοτήσεις. Επίσης, η κυβέρνηση των ΗΠΑ νωρίτερα αυτή την εβδομάδα διεύρυνε τους περιορισμούς στην πρόσβαση των κινεζικών εταιρειών σε ημιαγωγούς, συμπεριλαμβανομένης της διακοπής των πωλήσεων πιο προηγμένων τσιπ τεχνητής νοημοσύνης που κατασκευάζει η Nvidia.

Την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν συζήτησε για τα κρίσιμα ορυκτά με αξιωματούχους της ΕΕ, στο πλαίσιο μιας ευρείας σειράς διαπραγματεύσεων.

Οι περιορισμοί της Κίνας στον γραφίτη είναι παρόμοιοι με εκείνους που επιβλήθηκαν από την 1η Αυγούστου για δύο μέταλλα που κατασκευάζουν τσιπ, το γάλλιο και το γερμάνιο. Οι περιορισμοί μείωσαν πρόσφατα τις εξαγωγές αυτών των μετάλλων και εκτόξευσαν τις τιμές εκτός της χώρας. Η δράση εντείνει τις προσπάθειες των ανθρακωρύχων εκτός Κίνας να υλοποιήσουν έργα γραφίτη, ενώ οι προσπάθειες για την εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων θα ενταθούν επίσης.

«Αυτό που λέει η Κίνα στη Δύση με αυτή την απόφαση είναι ότι δεν πρόκειται να σας βοηθήσουμε να κατασκευάσετε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πρέπει να βρείτε τον δικό σας τρόπο για να το κάνετε αυτό», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Northern Graphite (NGC.V) Hugues Jacquemin, αναφέρει το Reuters. 

Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε ότι η κίνηση σχετικά με τον γραφίτη «συμβάλει στη διασφάλιση της ασφάλειας και της σταθερότητας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και της βιομηχανικής αλυσίδας και συμβάλλει στην καλύτερη διασφάλιση της εθνικής ασφάλειας και των συμφερόντων».

Πρόσθεσε επίσης ότι δεν στόχευε καμία συγκεκριμένη χώρα. Οι κορυφαίοι αγοραστές γραφίτη από την Κίνα περιλαμβάνουν την Ιαπωνία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία και τη Νότια Κορέα, σύμφωνα με τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων.

Οι νέοι περιορισμοί

Σύμφωνα με τους νέους περιορισμούς, η Κίνα θα απαιτήσει από την 1η Δεκεμβρίου οι εξαγωγείς να υποβάλλουν αίτηση για άδεια μεταφοράς δύο τύπων γραφίτη, συμπεριλαμβανομένου του συνθετικού γραφίτη υψηλής καθαρότητας, υψηλής σκληρότητας και υψηλής έντασης και του φυσικού γραφίτη σε νιφάδες και των προϊόντων του.

Τρεις τύποι «ιδιαίτερα ευαίσθητων» ειδών γραφίτη βρίσκονταν ήδη υπό προσωρινό έλεγχο, δήλωσε το υπουργείο Εμπορίου, και περιλαμβάνονται στον νέο κατάλογο. Παράλληλα, έπαυσε τους προσωρινούς ελέγχους σε πέντε λιγότερα ευαίσθητα είδη γραφίτη που χρησιμοποιούνται σε βασικές βιομηχανίες όπως ο χάλυβας, η μεταλλουργία και τα χημικά. Με την αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες τρέχουν να κλειδώσουν προμήθειες από το εξωτερικό της Κίνας, με τον κίνδυνο της έλλειψης να παραμονεύει.

«Με αυτόν τον νέο περιορισμό των εξαγωγών γραφίτη, οι νοτιοκορεατικές επιχειρήσεις που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα για τις εισαγωγές γραφίτη θα πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις, όπως ορυχεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή την Αυστραλία, αλλά αυτό θα αυξήσει πιθανότατα την επιβάρυνση του κόστους για πολλούς», δήλωσε ο Kang Dong-jin, αναλυτής της Hyundai Motor Securities.

Το υπουργείο Εμπορίου της Νότιας Κορέας αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι πραγματοποίησε συνάντηση με τους κατασκευαστές μπαταριών και υλικών για το πώς θα αντιδράσουν στους περιορισμούς των εξαγωγών.

«Η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας θα επικοινωνήσει στενά… για να αποφευχθούν διαταραχές της παραγωγής στον τομέα των μπαταριών ιόντων λιθίου», δήλωσε ο υπουργός βιομηχανίας της Νότιας Κορέας Ahn Duk-geun.

Ο κορυφαίος κυβερνητικός εκπρόσωπος της Ιαπωνίας Hirokazu Matsuno δήλωσε ότι η χώρα σχεδιάζει να ρωτήσει την Κίνα σχετικά με τις «επιχειρησιακές πολιτικές» των νέων μέτρων και θα «λάβει τα κατάλληλα μέτρα» εάν παραβιάζουν τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Οι μετοχές των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας αυξήθηκαν μετά την ανακοίνωση.

Άγνωστο το αντίκτυπο των περιορισμών

Σύμφωνα με το Reuters, oι αναλυτές δήλωσαν ότι δεν είναι σαφές πόσο μεγάλο αντίκτυπο θα έχουν βραχυπρόθεσμα τα νέα μέτρα για τον γραφίτη.

«Αυτός ο έλεγχος δεν αποτελεί πλήρη απαγόρευση και δεν υπήρξε σημαντικός αντίκτυπος σε καμία βιομηχανία κατά τη διάρκεια του προηγούμενου προσωρινού ελέγχου», δήλωσε ο Ιβάν Λαμ, ανώτερος αναλυτής της Counterpoint Research.

Οι εξαγωγές είναι πιθανό να αυξηθούν πριν από την 1η Δεκεμβρίου, δήλωσε ο Echo Ma, αναλυτής της Rystad Energy, ειδικά σε χώρες με καθιερωμένες βιομηχανίες μπαταριών όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Η Κίνα έχει μειώσει την εξόρυξη φυσικού γραφίτη τα τελευταία χρόνια για να προστατεύσει το περιβάλλον, αυξάνοντας αντ’ αυτού την παραγωγή συνθετικού γραφίτη από το 2021. Η συνθετική μορφή – η οποία παράγεται χρησιμοποιώντας ένα υποπροϊόν της διαδικασίας διύλισης πετρελαίου – αντιπροσωπεύει πλέον το 70% της παραγωγής της Κίνας, σύμφωνα με την Mysteel.

Οι μεταλλωρύχοι των ΗΠΑ δήλωσαν ότι η κίνηση της Κίνας υπογραμμίζει την ανάγκη η Ουάσινγκτον να διευκολύνει τη δική της διαδικασία εξέτασης των αδειών. Σχεδόν το ένα τρίτο του γραφίτη που καταναλώνεται στις Ηνωμένες Πολιτείες προέρχεται από την Κίνα, σύμφωνα με την Alliance for Automotive Innovation, η οποία εκπροσωπεί εταιρείες της αλυσίδας εφοδιασμού αυτοκινήτων. «Έχει περάσει καιρός για τις ΗΠΑ να στηριχθούν στους τεράστιους ορυκτούς μας πόρους και να δημιουργήσουν τις ασφαλείς, υπεύθυνες αλυσίδες εφοδιασμού ορυκτών που τόσο επειγόντως χρειαζόμαστε», δήλωσε ο Rich Nolan, επικεφαλής της εμπορικής ομάδας National Mining Association.