Enterprise Greece Exhibitions Let's Talk

Μπέττυ Αλεξανδροπούλου (Enterprise Greece): Η Ελλάδα πρέπει να κεφαλαιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, καθώς θεωρείται η πατρίδα της Μεσογειακής διατροφής

Η κορυφαία έκθεση τροφίμων και ποτών στον κόσμο, η Αnuga 2023, ολοκληρώθηκε με τεράστια επιτυχία. Από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της έκθεσης ήταν η Ελλάδα, η οποία ήταν στην πρώτη πεντάδα εθνικών συμμετοχών από όλο τον κόσμο, καθώς και το εθνικό περίπτερο που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece) όπου φιλοξένησε εταιρείες οι οποίες κάλυπταν όλο το εύρος του κλάδου.

Το Export Greece είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με την Εντεταλμένη Σύμβουλο και Εκτελεστικό Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Enterprise Greece κ. Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, σχετικά με τις εντυπώσεις από την έκθεση, το μέλλον του κλάδου των τροφίμων και ποτών της χώρας μας αλλά και για τις νέες δράσεις από την Enterprise Greece.

– Πείτε μας τις εντυπώσεις σας από την Anuga 2023. Τι θα κρατούσατε από την έκθεση;

Η εθνική συμμετοχή στη ANUGA 2023, που διοργανώθηκε από την Enterprise Greece, ήταν η πλέον εντυπωσιακή των τελευταίων ετών, και μια από τις κορυφαίες της φετινής διοργάνωσης. Η παρουσία της Ελλάδας στην ANUGA, απέδειξε ότι καταφέρνουμε συλλογικά να αντιμετωπίζουμε τις κρίσεις, μετατρέποντάς τις σε ευκαιρίες! 

Οι εταιρείες του κλάδου παρουσίασαν στο μεγαλύτερο εμπορικό γεγονός της χρονιάς, τα εξαιρετικά ελληνικά προϊόντα που αποτελούν τη βάση της μεσογειακής κουζίνας,  παγκοσμίως γνωστή για τις φυσικές, θρεπτικές και απολαυστικές γεύσεις της. Υπήρχε μία τεράστια ποικιλομορφία προϊόντων τροφίμων, όπως εκλεκτό παρθένο ελαιόλαδο και ελιές,  γαλακτοκομικά προϊόντα, εξαιρετικής ποιότητας μέλι, βότανα, υψηλής διατροφικής αξίας αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, έως αλίπαστα και άλλα είδη μεσογειακής διατροφής. Το Εθνικό περίπτερο μαγνήτισε τους διεθνείς εμπορικούς επισκέπτες, οι οποίοι επέδειξαν έντονο ενδιαφέρον για τα ελληνικά προϊόντα, γεγονός που επιβεβαιώθηκε και από τον αριθμό των εμπορικών επαφών που πραγματοποιήθηκαν.  

Πέρα από την ποιότητα και τη μοναδικότητα των ελληνικών προϊόντων, αυτό που επίσης έκανε εντύπωση, ήταν η αναπτυξιακή δυναμική της εγχώριας βιομηχανίας, η ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους και η συνεχώς αυξανόμενη ανταγωνιστικότητά τους. Οι ελληνικές εταιρείες διαφοροποιούνται, εξελίσσονται και καινοτομούν,  ως προς το ίδιο το προϊόν, τις μεθόδους παραγωγής, και ως προς τη συσκευασία. Την τελευταία δεκαετία έχουμε πολλά παραδείγματα επιχειρήσεων του κλάδου, οι οποίες έχουν αποσπάσει σημαντικά μερίδια αγοράς στο εξωτερικό, συνδυάζοντας τη χρήση των παραδοσιακών πρώτων υλών στην παραγωγή, με καινοτόμες ενέργειες μάρκετινγκ και πρωτοποριακές συσκευασίες. Ήταν εμπνευσμένο να δω τις εταιρείες μας να διεκδικούν θέση στο παγκόσμιο αυτό διατροφικό γεγονός, προβάλλοντας τις προϊοντικές και γαστρονομικές παραδόσεις μας.

Με τις ελληνικές εταιρείες να κάνουν ρεκόρ συμμετοχής μπορείτε να μας πείτε πόσες συμμετείχαν μέσω του Enterprise Greece στην Anuga και τι δείχνει αυτό για τον κλάδο των τροφίμων και ποτών της χώρας μας;

Ο κλάδος των τροφίμων και των αγροτικών προϊόντων αποτελεί πρωταγωνιστή των εξαγωγικών κλάδων της χώρας, με ισχυρή παρουσία στις διεθνείς αγορές. 

Το 2022, οι εξαγωγές τροφίμων & ποτών έφτασαν τα 8,1 δισ. ευρώ, για πρώτη φορά στην ιστορία, με αύξηση 17,6% έναντι του 2021. Η Ευρώπη απορρόφησε σχεδόν το 80%, των εξαγωγών του κλάδου (6,5 δισ. ευρώ), ενώ το 1ο εξάμηνο του 2023 κατευθύνθηκε στην Ευρώπη το 67% των ελληνικών εξαγωγών το (12,14 δισ. ευρώ) αύξηση 6,5% σε σχέση με το 2022.

Ειδικά η Γερμανία, η χώρα διεξαγωγής της ANUGA, αποτελεί τον δεύτερο κατά σειρά εξαγωγικό προορισμό των ελληνικών τροφίμων παγκοσμίως, απορροφώντας 1,073 δισ. ευρώ (13,3% των συνολικών εξαγωγών τροφίμων), μετά την Ιταλία. Το δε διάστημα 2020 – 2022, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων στη Γερμανία σημείωσαν αξιοσημείωτη αύξηση της τάξης του 20%.

 Στο πλαίσιο αυτό, δε θα μπορούσαμε φυσικά να λείπουμε και από τα μεγαλύτερα εκθεσιακά γεγονότα. Με δεδομένο ότι οι Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις αποτελούν έναν οργανωμένο τρόπο προβολής των ελληνικών προϊόντων και των εξαγωγικών επιχειρήσεων σε διεθνείς αγορές, η ενίσχυση των εθνικών εξαγωγών, η υποκίνηση του ενδιαφέροντος του κοινού, η ανάπτυξη του εμπορίου, και η γνωστοποίηση της καινοτομίας σε κάθε τομέα της παραγωγικής δραστηριότητας, αποτελεί βασικό μας μέλημα. 

Κατ’ επέκταση, όπως σε κάθε διοργάνωση έτσι και το 2023, η Enterprise Greece έδωσε δυναμικό παρών στην ANUGA, καθώς αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις τροφίμων και ποτών στον κόσμο. Το εθνικό περίπτερο μοιράστηκε σε πολλές αίθουσες: 10.2 Fine Food | 10.1 Γαλακτοκομικά | 4.2 Κατεψυγμένα | 2.2 Αρτοποιείο | 8.2 Ποτά και φιλοξένησε 123 εταιρείες που όπως προανέφερα, κάλυπταν όλο το εύρος του κλάδου. Η Ελλάδα φέτος, κατέλαβε την 5η θέση μεταξύ των 7.800 εκθετών από 118 χώρες που έδωσαν το «παρών» στη μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών στον κόσμο.

Με στόχο τη διερεύνηση εμπορικών συνεργασιών, αλλά και πιθανών επενδυτικών συνεργειών, πραγματοποιήθηκε πληθώρα επιχειρηματικών συναντήσεων μεταξύ ελληνικών και αλλοδαπών επιχειρήσεων, τόσο ανεξάρτητα, όσο και μέσω της ειδικά διαμορφωμένης ηλεκτρονικής πλατφόρμας που λειτούργησε για πρώτη φορά φέτος σε συνεργασία με το Enterprise Europe Network. Συνολικά, πραγματοποιήθηκαν 19.000 επιχειρηματικές συναντήσεις, κυρίως στα booths των συμμετεχουσών εταιρειών, αλλά και σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο ελληνικό περίπτερο.

Η χώρα μας πρέπει να κεφαλαιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, καθώς θεωρείται πατρίδα της Μεσογειακής διατροφής. Ενημερωμένοι καταναλωτές απ’ όλο τον κόσμο, στρέφονται σε μοντέλα υγιεινής διατροφής και τρόπου ζωής, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ζήτηση των ποιοτικών ελληνικών προϊόντων και κατ’ επέκταση και οι εξαγωγές. 

Η φετινή συμμετοχή εστίασε στην ανάδειξη της ποιότητας των πρώτων υλών της ελληνικής γης, την αναπτυξιακή δυναμική της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και στη δυνατότητά της να προσελκύει διεθνείς αγοραστές για την κάλυψη των καταναλωτικών τους προτιμήσεων,  ενισχύοντας έτσι περαιτέρω το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, τόσο στην ευρωπαϊκή, όσο και στην παγκόσμια αγορά.

Η αποστολή της Enterprise Greece, με τον Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Ντύσσελντορφ, Βασίλη Κοΐνη και τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρη Αυγενάκη.


– Τι έχει να κερδίσει ο Έλληνας παραγωγός από τη συμμετοχή του σε τέτοιες εκθέσεις;

Οι Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις είναι ένας οργανωμένος τρόπος προβολής των ελληνικών προϊόντων και των εξαγωγικών επιχειρήσεων γενικότερα. Σκοπός τους, είναι η προώθηση των ελληνικών προϊόντων σε διεθνείς αγορές για την ενίσχυση των εξαγωγών, η δικτύωση των επιχειρήσεων, η υποκίνηση του ενδιαφέροντος του κοινού, η ανάπτυξη του εμπορίου, και η γνωστοποίηση της καινοτομίας σε κάθε τομέα της παραγωγικής δραστηριότητας.

Η συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, προσφέρει πολυάριθμα οφέλη, γι’ αυτό άλλωστε αποτελεί μέρος της εμπορικής στρατηγικής τους.

Κατ’ αρχάς, η συμμετοχή σε μια Διεθνή Έκθεση, τους παρέχει την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους σε ένα στοχευμένο κοινό που ενδιαφέρεται για τον κλάδο και έχει και τις απαραίτητες γνώσεις περί των προϊόντων, τις τάσεις του κλάδου διεθνώς, τις καταναλωτικές προτιμήσεις, αλλά και τον ανταγωνισμό. Τους παρέχει επίσης δυνατότητες δικτύωσης και αλληλεπίδρασης με ένα ευρύ φάσμα επαγγελματιών, δυνητικών αγοραστών, προμηθευτών και συνεργατών. Η συμμετοχή τους σε μια εμπορική έκθεση, ειδικά τέτοιου βεληνεκούς, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την προβολή της επωνυμίας της εταιρείας τους. 

Οι εμπορικές εκθέσεις είναι ιδανικός χώρος για την παρουσίαση νέων προϊόντων ή υπηρεσιών, καθώς υπάρχει συγκεντρωμένο κοινό που επιθυμεί να μάθει για τις τελευταίες καινοτομίες. Ταυτόχρονα, οι εκθέτες έχουν τη δυνατότητα να συλλέξουν στοιχεία επικοινωνίας από τους επισκέπτες και δυνητικούς πελάτες. Επιπλέον, συμμετέχοντας σε  παράλληλες εκδηλώσεις, ενημερώνονται για εξελίξεις και ενισχύουν την τεχνογνωσία τους. 

Συμπερασματικά θα έλεγα, ότι η συμμετοχή σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις είναι εξαιρετικά ωφέλιμη για την ανάπτυξη μιας εξαγωγικής επιχείρησης, καθώς ανοίγει πόρτες σε νέες αγορές, διευκολύνει την απευθείας αλληλεπίδραση με τους πελάτες της επιχείρησης και την απόκτηση πληροφοριών που μπορεί να μην είναι εφικτό μέσω άλλων καναλιών.

– Υπάρχουν νέες δράσεις σχετικά με την εξωστρέφεια και την καινοτομία για τις ελληνικές επιχειρήσεις; Ποια τα σχέδια της Enterprise Greece ώστε τα ελληνικά προϊόντα να αποκτήσουν μία θέση στις διεθνείς αγορές;

H Enterprise Greece έχει σχεδιάσει και παρέχει ένα ολοκληρωμένο, συνεκτικό πρόγραμμα υπηρεσιών, δράσεων και εργαλείων, το οποίο ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εξαγωγικών μας επιχειρήσεων και εστιάζει στην παροχή υπηρεσιών, μέσω τριών πυλώνων:

  • Δικτύωση: αφορά σε εξειδικευμένες υπηρεσίες δικτύωσης ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων με ξένους αγοραστές και καταναλωτές, μέσω της συμμετοχής τους, ή/και γενικότερα της εθνικής συμμετοχής σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, παγκόσμιας εμβέλειας διοργανώσεις ως ευκαιρία προβολής της χώρας, επιχειρηματικές αποστολές, ψηφιακές/υβριδικές πλατφόρμες, εξειδικευμένες εκδηλώσεις, καθώς και συναντήσεις B2Bs. H εκθεσιακή συμμετοχή πλαισιώνεται πάντα από δράσεις προώθησης και δικτύωσης, ώστε να μεγιστοποιείται το αποτέλεσμα της συμμετοχής των εξαγωγικών επιχειρήσεων. 
  • Εκπαίδευση και Ενδυνάμωση: αφορά σε προγράμματα εκπαίδευσης, ενδυνάμωσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων σε εξειδικευμένες θεματικές που υλοποιούνται μέσω της Enterprise Greece Exports Academy και απευθύνονται σε όλες τις εξαγωγικές ή δυνητικά εξαγωγικές επιχειρήσεις. Πέραν αυτών, υλοποιούνται προγράμματα εξαγωγικής επιτάχυνσης για καινοτόμες επιχειρήσεις που επιθυμούν να διεισδύσουν σε διεθνείς αγορές. 
  • Συμβουλευτική και Ενημέρωση: αφορά στη διαχείριση και διεκπεραίωση αιτημάτων των εξαγωγικών εταιρειών μέσω συνεδριών εξατομικευμένης συμβουλευτικής  προς νέους ή/και δυνητικούς εξαγωγείς, αλλά και ενημερωτικές υπηρεσίες και εκδηλώσεις, μέσω των οποίων παρέχεται χρήσιμη και έγκυρη ενημέρωση για στρατηγικές αγορές – στόχους και συγκεκριμένους κλάδους/ προϊόντα.  

Η Enterprise Greece δεν επαναπαύεται και διερευνά καινοτόμες δράσεις  προώθησης των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, η Εταιρεία έθεσε στην υπηρεσία των Ελλήνων Εξαγωγέων μια νέα, πρωτοποριακή, διαδικτυακή πλατφόρμα. Το Export Help Desk στοχεύει στην ενημέρωση των εξαγωγικών μας επιχειρήσεων με χρήσιμες πληροφορίες για την εξαγωγική τους δραστηριότητα, όπως: διαδικασίες, αγορές, εξαγωγική δυναμική, καθεστώς εισαγωγής και κανονισμούς και επιπλέον παρέχει στοιχεία εισαγωγέων και διανομέων του εξωτερικού, προκειμένου οι ελληνικές επιχειρήσεις να ενισχύσουν την παγκόσμια παρουσία τους.  Στην ουσία, είναι α) μία σύγχρονη online συμβουλευτική υπηρεσία αλλά και β) πηγή ενημέρωσης των ελληνικών εξαγωγικών και εν δυνάμει εξαγωγικών επιχειρήσεων που προσφέρει πληροφορίες μέσω εναλλακτικών καναλιών (τηλέφωνο, email, web interface, ηλεκτρονικές φόρμες, κ.λπ.), αντλώντας στοιχεία του Διεθνούς Κέντρου Εμπορίου (ITC), της Eurostat, της ΕΛΣΤΑΤ και εγνωσμένων βάσεων  δεδομένων (Kompass, Hoovers, Kompass Public Tenders, Euromonitor-Passport και Export Potential Map), τα οποία επεξεργάζεται και εξάγει χρήσιμα συμπεράσματα υπό μορφή έρευνας γραφείου (desk research). 

Η Enterprise Greece – ο εθνικός φορέας προσέλκυσης επενδύσεων και προώθησης εξαγωγών, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εξωτερικών – πρωτοστατεί της συντονισμένης προσπάθειας της ελληνικής πολιτείας να στηρίξει τις εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις. 

Άποψη από το εθνικό περίπτερο στην Anuga 2023.