Exhibitions Exhibitions News Let's Talk

Γιάννης Καρβέλας: Αποκαλύπτει τα μυστικά για να αναγνωρίσουμε το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο

Με την 10η ΕΞΠΟΤΡΟΦ να είναι έτοιμη να υποδεχθεί τους επισκέπτες της από το Σάββατο 3 Φεβρουαρίου έως την Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2024, στο MEC Παιανίας, το Export Greece είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον olive oil expert κ. Γιάννη Καρβέλα για τα μυστικά του ελαιόλαδου.

Ο κ. Γιάννης Καρβέλας, είναι σύμβουλος επιχειρήσεων ελαιόλαδου, πιστοποιημένος Pro Olive Oil Expert, εισηγητής σεμιναρίων για το ελαιόλαδο και επιθεωρητής συστημάτων υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων. Φέτος έχει αναλάβει μία καινούργια ενότητα της έκθεσης, αυτή του Olive oil bar.

O κ. Καρβέλας συμβουλεύει τους καταναλωτές να αγοράζουν τυποποιημένο, επώνυμο ελαιόλαδο,  και να διαβάζουν σωστά την ετικέτα και να αποφεύγουν το χύμα λάδι.

Ενώ επισημαίνει πως οι παραγωγοί που θα θελήσουν να τυποποιήσουν το λάδι που παράγουν, θα πρέπει να εκπαιδευτούν, να γνωρίζουν το νόμο, να δίνουν σημασία στην ετικέτα  και κυρίως να εμπιστευθούν τους ειδικούς που θα τους καθοδηγήσουν.

Μόνο έτσι το ελληνικό ελαιόλαδο θα βρει τη θέση που του αρμόζει στη διεθνή αγορά.

 – Γιατί είναι σημαντικός ο ρόλος του olive oil expert;

Ο ρόλος των επαγγελματιών που έχουν εκπαιδευτεί στην οργανοληπτική αξιολόγηση, την εφαρμογή ορθών πρακτικών σε όλα τα στάδια, καθώς και στις απαιτήσεις της νομοθεσίας και των διεθνών προτύπων είναι ιδιαίτερα σημαντικός διότι μπορούν να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους σε ιδιώτες και εταιρείες του χώρου του ελαιόλαδου, ειδικά σε όσους θέλουν να ασχοληθούν εμπορικά.

Ποια είναι τα σημαντικότερα λάθη που κάνουμε;

Το ότι χαρακτηρίζουμε το «εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο», λαμβάνοντας υπόψη μόνο την οξύτητα.  Στο ελαιοτριβείο παράγεται «παρθένο ελαιόλαδο» και χρειάζεται οργανοληπτική αξιολόγηση μαζί με χημικές αναλύσεις προκειμένου να αξιολογηθεί ως εξαιρετικό παρθένο. Δηλαδή να βρούμε οργανοληπτικά τις θετικές ιδιότητες (φρουτώδες, πικρό και πικάντικο) χωρίς καμία αρνητική ιδιότητα (μούργα, ταγγό, κρασώδες, μεταλλικό, μουχλιασμένο). Σύνηθες είναι το φαινόμενο να δοκιμάζουμε αυθαίρετα χαρακτηρισμένα ως εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα και επειδή υπάρχει ανίχνευση αρνητικής ιδιότητας θα πρέπει να καταταγούν σε άλλη κατηγορία. Ταυτόχρονα πρέπει να είναι και εντός ορίων σε συγκεκριμένες χημικές αναλύσεις και όχι μόνο στην οξύτητα.

Το δεύτερο μεγάλο λάθος είναι τα πολλά σφάλματα στις ετικέτες των συσκευασιών, ιδιαίτερα από νέους παραγωγούς/ τυποποιητές.

– Τι πρέπει να γνωρίζουμε και τι να προσέχουμε όταν διαλέγουμε ένα εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο;

Οι οδηγίες είναι ξεκάθαρες για τους αγοραστές:

α) να προσέχουν την ετικέτα του εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου που πρόκειται να αγοράσουν όπου, εκτός της ονομασίας πώλησης του προϊόντος και των πληροφοριών για την κατηγορία του ελαιόλαδου, πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφεται και ο αλφαριθμητικός αριθμός έγκρισης της μορφής EL-40-_ _ _ o οποίος είναι χαρακτηριστικός της μονάδας τυποποίησης,

β) να αποφεύγουν την αγορά ελαιόλαδου από πλανόδιους και ανώνυμους πωλητές και

γ) να αγοράζουν επώνυμο συσκευασμένο για μεγαλύτερη ασφάλεια.

– Σε ποια θέση θεωρείται πως βρίσκεται το ελληνικό εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο στις προτιμήσεις των καταναλωτών του εξωτερικού;

Είμαστε η 3η – 4η χώρα παραγωγής στον κόσμο και υπάρχουν αγορές που δεν μας ξέρουν ως παραγωγό χώρα, γιατί δυστυχώς οι εξαγωγές μας κατά τουλάχιστον 80% είναι με χύδην (χύμα) προϊόν το οποίο τυποποιούν άλλοι, κυρίως Ιταλοί. Οι εξαγωγές τυποποιημένου είναι αυξημένες όπου υπάρχει Ελληνικό στοιχείο σε συσκευασίες των 5lt, ενώ είναι πολύ μικρή η παρουσία μας στις εμπορικές συσκευασίες των 250-750ml.

Νέες προσπάθειες προσπαθούν με κάποια επιτυχία να το αλλάξουν αυτό, αλλά ακόμη έχουμε πολύ δρόμο και μεγάλο ανταγωνισμό.

-Τι θα συμβουλεύατε έναν παραγωγό που θέλει να γίνει τυποποιητής;

Να μάθει. Να εκπαιδευτεί. Να γνωρίσει και να εφαρμόσει τις ορθές πρακτικές σε όλα τα στάδια από το χωράφι ως την τυποποίηση. Να γνωρίσει και να εφαρμόσει τη νομοθεσία, ειδικά στην ετικέτα όπου γίνονται πολλά λάθη. Να εκμεταλλευτεί τα εκατομμύρια τουριστών στη χώρα μας και να τους γνωρίσει το προϊόν του μέσα από επισκέψιμους χώρους και γευσιγνωσίας.

Πάνω από όλα να συνεργαστεί με ειδικούς για να πετύχει όλα αυτά.