Export World news

Κίνα: Στην παγκόσμια κορυφή των εξαγωγών αυτοκινήτων για το 2023

Η Κίνα κατάφερε να εκθρονίσει την Ιαπωνία από την κορυφή της κατάταξης με τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αυτοκινήτων στον κόσμο για το 2023, όπως επιβεβαίωσαν τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από την ιαπωνική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων (Jama).

Σύμφωνα με τη Jama, οι Ιάπωνες κατασκευαστές εξήγαγαν 4,42 εκατ. αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία το 2023 (+16%).

Την ίδια στιγμή οι κινεζικές εξαγωγές αυτοκινήτων διαμορφώθηκαν πέρυσι στις 4,91 εκατ. μονάδες (+57,9%), σύμφωνα με την κινεζική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων (CAAM), ή ακόμα και στις 5,22 εκατ. μονάδες, σύμφωνα με τις κινεζικές τελωνειακές υπηρεσίες (+57%) και με βάση τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν νωρίτερα αυτό τον μήνα. Ένα στα τρία οχήματα που εξήχθη από την Κίνα ήταν ηλεκτρικό (1,77 εκατ. μονάδες, +67,1% σε ετήσια βάση).

Η αλλαγή στα ηνία

Η Ιαπωνία ήταν η χώρα με τις μεγαλύτερες εξαγωγές αυτοκινήτων στον κόσμο από το 2017. Όμως εδώ και αρκετό καιρό γνώριζε πως φέτος η Κίνα θα την ξεπεράσει στις εξαγωγές.

Η σημασία αυτής της ανακατάταξης είναι σε κάθε περίπτωση κάτι που πρέπει να το δει κανείς στις σωστές του διαστάσεις, καθώς οι Ιάπωνες κατασκευαστές παράγουν δύο φορές περισσότερα οχήματα στα εργοστάσιά τους στο εξωτερικό (17 εκατ. μονάδες το 2022) απ’ ό,τι στο ιαπωνικό αρχιπέλαγος. Ενώ οι Κινέζοι κατασκευαστές διαθέτουν προς το παρόν λίγα εργοστάσια στο εξωτερικό.

Για τέταρτη συνεχή χρονιά, ο ιαπωνικός κολοσσός Toyota, ήταν η μεγαλύτερη παγκοσμίως αυτοκινητοβιομηχανία με βάση τον όγκο πωλήσεων, σηματοδοτώντας ένα νέο ιστορικό ρεκόρ (11,2 εκατ. οχήματα που πωλήθηκαν) σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.

Αθέμιτος ανταγωνισμός;

Η μεγάλη άνοδος των Κινέζων κατασκευαστών δημιουργεί ανησυχίες στην Ιαπωνία, όπου οι εγχώριοι κατασκευαστές υστερούν στα 100% ηλεκτρικά οχήματα, όπως και στις χώρες της Δύσης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άνοιξε τον περασμένο Σεπτέμβριο έρευνα για τις φερόμενες ως παράνομες επιδοτήσεις του Πεκίνου σε Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, που κατηγορούνται για αθέμιτο ανταγωνισμό από την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων.

Το θεαματικό άλμα των κινεζικών εξαγωγών αυτοκινήτων «οδηγεί σε εντάσεις στο εμπόριο» όπως αυτές μεταξύ των χωρών της Δύσης και της Ιαπωνίας τη δεκαετία του 1980, σχολίασε πριν από κάποιους μήνες ο Κρίστοφερ Ρίχτερ, αναλυτής της CLSA.

Η κινεζική εταιρία-πρωταθλητής ηλεκτρικών οχημάτων BYD –που έγινε Νο1 στον κόσμο στα ηλεκτρικά οχήματα μπροστά από την αμερικανική Tesla ήδη αναπτύσσει με γρήγορους ρυθμούς την παραγωγή της στο εξωτερικό. Η BYD, για παράδειγμα, ανακοίνωσε στα τέλη Δεκεμβρίου την κατασκευή ενός εργοστασίου στην Ουγγαρία για να στοχεύσει στην ευρωπαϊκή αγορά και έχει ήδη αντίστοιχα σχέδια για αλλού στον κόσμο, από τη νοτιοανατολική Ασία έως τη Βραζιλία.

Εξαγωγές στη Ρωσία

«Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί να μην γενικεύουμε και να μην λέμε ότι μόνο οι κινεζικές μάρκες είναι αυτές που εξάγονται», δήλωσε ο Του Λε, διευθυντής της κινεζικής εταιρίας ερευνών Sino Auto Insights σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Η Tesla διαθέτει ένα γιγάντιο εργοστάσιο στη Σανγκάη, το οποίο χρησιμοποιεί για να πουλά όχι μόνο στην κινεζική αγορά, αλλά και στο εξωτερικό.

«Οι παγκόσμιοι κατασκευαστές θεωρούν επίσης την Κίνα κόμβο εξαγωγών, λόγω της ποιότητας των προϊόντων που κατασκευάζονται εκεί και των πλεονεκτημάτων σε ό,τι αφορά τον κόστος (στην Κίνα) σε σχέση με την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ», δήλωσε ο Του.

Η Ρωσία και το Μεξικό ήταν οι δύο βασικές αγορές για τις εξαγωγές της κινεζικής βιομηχανίας οχημάτων το 2023, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της σε ηλεκτρικά οχήματα αφορούσε την Ευρώπη και τη νοτιοανατολική Ασία.

Οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων προς τη Ρωσία κατέγραψαν εκρηκτική αύξηση μετά την εισβολή στην Ουκρανία από τη Μόσχα το 2022, ενώ οι διεθνείς κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας έχουν αναγκάσει τους κατασκευαστές της Δύσης και της Ιαπωνίας να αφήσουν στην άκρη αυτή τη σημαντική αγορά.