Market Market Trends

ΙΕΛΚΑ: Πώς κινήθηκαν οι τιμές των προϊόντων τον Μάιο

Για πρώτη φορά, οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν μειώσεις, οι οποίες κατά μέσο όρο ανέρχονται σε 1,25%, τον Μάιο του 2024 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, για πρώτη φορά οι 14 από τις 23 κατηγορίες καταγράφουν μείωση. Αναλυτικότερα, από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

  • Η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερ μάρκετ τον Μάιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του 1,25% (έναντι +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).
  • Η μεταβολή του Μαΐου σε σχέση με τον Απρίλιο οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μαΐου και ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών:

Βούτυρα και αυγά: -7,50%
Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -5,62%
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -4,04%
Τυροκομικά: -3,97%
Αλκοολούχα ποτά: -3,74%

Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα.

Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις:

Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: 5,85%
Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: 4,42%
Έτοιμα γεύματα: 3,13%
Τροφές και είδη για κατοικίδια: 3,05%
Νερά και αναψυκτικά: 2,79%

Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 14 κατέγραψαν μείωση και οι 9 αύξηση.


Οι λόγοι που αναφέρονται για τη σταθεροποίηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ είναι οι εξής:

  1. Αποκλιμάκωση πληθωρισμού: Οι τιμές στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων σταθεροποιούνται λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων, των οικονομιών κλίμακας και της οργανωτικής/τεχνολογικής ετοιμότητάς τους.
  2. Καλύτερες καιρικές συνθήκες: Οι καλύτερες καιρικές συνθήκες τον Μάιο 2024 συμβάλλουν στη μείωση του κόστους στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά σε σύγκριση με το 2023.
  3. Προσφορές και εκπτώσεις: Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ είναι περισσότερες λόγω της εποχής του Πάσχα, επηρεάζοντας τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  4. Κυβερνητικές παρεμβάσεις: Υπάρχουν αυστηροί κανονισμοί για τις προωθητικές ενέργειες σε περίπτωση ανατιμήσεων, όπως απαγόρευση των εκπτώσεων.
  5. Αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών: Οι τιμές των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές μειώνονται, επηρεάζοντας θετικά τις τιμές στα σούπερ μάρκετ.
  6. Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων: Η γρήγορη κυκλοφορία αποθεμάτων συμβάλλει στη γρήγορη αναπλήρωσή τους και στη σταθερότητα των τιμών.
  7. Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας: Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων στις μεγάλες αλυσίδες, επηρεάζοντας τις τελικές τιμές.