Market

Μασούτης: Οι νέες κινήσεις και η επέκταση στη Νότια Ελλάδα – Τζίρος άνω του 1,1 δισ. αναμένεται το 2023

Ως «χρονιά-ορόσημο» χαρακτήρισε το 2023, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Μασούτης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε στη Θεσσαλονίκη, καθώς οι πωλήσεις για το τρέχον έτος αναμένεται να αγγίξουν το 1,1 δισ. ευρώ, γεγονός που αποτελεί απόδειξη για την αλλαγή «πίστας» στο επίπεδο της Δ. Μασούτης ΑΕ.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μασούτης, «φέτος η εταιρεία μετά από 47 χρόνια λειτουργίας θα ξεπεράσει το σημείο του 1 δισ. ευρώ, ένα βήμα που θεωρούμε απαραίτητο για να μπορεί μια αλυσίδα να έχει τον όγκο και τη δυναμική για να είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικός».

Οι προκλήσεις του περασμένου έτους

Σχετικά με τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η εταιρεία την περυσινή χρονιά, τα στελέχη της εταιρείας αναφέρθηκαν στον πόλεμο της Ουκρανίας, στην αύξηση του ενεργειακού κόστους το οποίο ανέβηκε κατά 17 εκατ. ευρώ και διαμορφώθηκε στα 33 εκατ. ευρώ για το 2022, καθώς και στο καλάθι του νοικοκυριού το οποίο άγγιξε σε κόστος τα 6 εκατ. ευρώ.

Όπως δήλωσαν στελέχη της εταιρείας, οι ανατιμήσεις της προηγούμενης περιόδου άγγιξαν το 13% από τους προμηθευτές, ενώ στους πελάτες της «Μασούτης» πέρασε το 9%, με το υπόλοιπο να το απορροφά η εταιρεία. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο ο διευθυντής αγορών της εταιρείας, Γρηγόρης Παπαδόπουλος  «αυτό το καταφέραμε με ένα επιθετικό πλάνο προώθησης που έφτασε το 15%-20% του τζίρου μας ανάλογα με την κατηγορία».

Σχετικά με το πόσο κόστισε το «καλάθι του νοικοκυριού» υπολογίζεται περίπου στα 6 εκατ. ευρώ. Επιπλέον στο 1 εκατ. ευρώ εκτιμάται το κόστος των εκπτώσεων και των παροχών προς τους πληγέντες της Θεσσαλίας όπου η «Μασούτης» παρείχε έκπτωση 20% για δύο εβδομάδες στα καταστήματα της Θεσσαλίας, ενώ έδωσε νερά, χυμούς και σνακ στα σχολεία της περιοχής.

Οι νέες επενδυτικές κινήσεις της «Μασούτης»

Από την αρχή του 2022 μέχρι και σήμερα στο δίκτυο της «Μασούτης»  έχουν προστεθεί 17 καταστήματα σε Αττική, Βόρεια Ελλάδα και Κυκλάδες, ενώ τον Νοέμβριο θα ανοίξει το Grand Μασούτης στη Γλυφάδα και θα ακολουθήσουν άλλα δύο καταστήματα σε Λαμία και Πάτρα μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Στο πλαίσιο του επενδυτικού της πλάνου ύψους τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο, η εταιρεία εστιάζει σε νέα καταστήματα άνω των 2.000 τ.μ. σε ό,τι αφορά την ενίσχυση της παρουσίας της στην Αθήνα. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται το νέο κατάστημα Grand της Γλυφάδας, το οποίο πρόκειται να ανοίξει το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου, επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης.

Επιπλέον, σε πολύ αρχικό στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση του μεγάλου σχεδίου της «Μασούτης» για τις Τρεις Γέφυρες, όπου δρομολογείται άνοιγμα καταστήματος το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Το συγκεκριμένο σχέδιο περιλαμβάνει σε δεύτερη φάση και οικιστικό πλάνο με την ανέγερση δύο πολυκατοικιών εννέα ορόφων στο ίδιο οικόπεδο. Το νέο κατάστημα μαζί με το οικιστικό κομμάτι, στο πλαίσιο του οποίου θα δημιουργηθούν περίπου 110 διαμερίσματα προς πώληση, φέρνει τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου άνω των 40 εκατ. ευρώ.

Μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένεται να ανοίξουν επίσης τουλάχιστον δύο ακόμη καινούργια καταστήματα μικρότερου μεγέθους στη Λαμία και στην Πάτρα.

Παράλληλα, η «Μασούτης» δεν αποκλείει το άνοιγμα νέων καταστημάτων σε περιοχές της ηπειρωτικής και της νησιωτικής Ελλάδας, λέγοντας ότι οι επενδύσεις σε όλη την ελληνική επικράτεια εντάσσονται στη φιλοσοφία της.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε σχετική ερώτηση για το αν υπάρχει πρόβλεψη να ανοίξουν καταστήματα και στο εξωτερικό σε χώρες όπως η Κύπρος και η Βουλγαρία, τα στελέχη της εταιρείας ανέφεραν πως ο νούμερο ένα στόχος είναι η ανάπτυξη της «Μασούτης» εντός συνόρων σε όλη την Επικράτεια και συνεπώς δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή βλέψεις για κάποια επενδυτική κίνηση στο εξωτερικό.

Τα περιθώρια ανάπτυξης στην Αττική 

Αρκετά μεγάλα είναι τα περιθώρια ανάπτυξης στην Αττική όπου η «Μασούτης» έχει ακόμη μικρό μερίδιο αγοράς (ανέρχεται στο 2,2%). Η εταιρεία ζυγίζει τις επιλογές της και εξετάζει νέα καταστήματα κυρίως σε περιοχές της Δυτικής Αττικής όπως το Αιγάλεω, το Περιστέρι, η Πετρούπολη κλπ.  Μεγάλο ζήτημα πάντως αποτελεί, σύμφωνα με τα στελέχη της αλυσίδας, η δυσκολία να βρεθούν οι κατάλληλοι χώροι στην Αθήνα.

Παράλληλα στις σκέψεις της «Μασούτης» είναι και η ανάπτυξη νέων logistics centers που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με το μεγάλο κέντρο logistics που διαθέτει στη Θεσσαλονίκη, ένα από τα μεγαλύτερα στα Βαλκάνια.

Ο τουρισμός και το Αιγαίο

Ακόμα ένας στόχος της «Μασούτης» είναι να αναπτύξει ακόμα περισσότερο τη δυναμική της και το δίκτυο της στα νησιά του Αιγαίου. Η περιοχή έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αλλά και μεγάλη δυναμική, ειδικά λόγω του αυξανόμενου τουρισμού που ενισχύει τις πωλήσεις. Φέτος ήταν η πρώτη χρονιά όπου η πλήρης διαχείριση της αλυσίδας «Βιδάλη» ήταν στα χέρια της «Μασούτης». Υπενθυμίζεται πως πρώτα η «Βιδάλης» είχε περάσει στον ΣΥΝΚΑ.  Σημειώνεται πως στη Χαλκιδική (αντίστοιχα επίπεδα τουρισμού με το Αιγαίο) που διαθέτει μεγάλο δίκτυο καταστημάτων τα ποσοστά ανάπτυξης των πωλήσεων ήταν υπεριδπλάσια του μέσου όρου ανάπτυξης πωλήσεων της αλυσίδας (18%) για φέτος.

Τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας

Ο κύκλος εργασιών της «Διαμαντής Μασούτης ΑΕ» διαμορφώθηκε για το 2022 στα 924 εκατ. ευρώ καταγράφοντας άνοδο 6,5% σε σχέση με το 2021.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Μασούτης, δήλωσε «Το 2023 πάει πολύ καλύτερα απ’ ό,τι περιμέναμε. Ξεκινήσαμε τη χρονιά με χαμηλότερο στόχο γιατί είχαμε πολλές επιφυλάξεις. Ίσως να δούμε μια υστέρηση στον όγκο πωλήσεων αλλά τα πράγματα πήγαν αρκετά καλά με τη βοήθεια των νέων καταστημάτων στις Κυκλάδες και την Κέρκυρα», υπογράμμισε ο κ. Μασούτης, σημειώνοντας πως ο στόχος του τζίρου για φέτος έχει μπει στα 1,1 δισ. ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η ΣΥΝΚΑ στην Κρήτη που είναι ξεχωριστή εταιρεία, στην οποία η Δ. Μασούτης συμμετέχει με 50%.

Ο κ. Θεόδωρος Γεροστεγιούδης, Γενικός Διευθυντής Δ. Μασούτης Α.Ε

Αναφερόμενος στα αποτελέσματα του 2022, ο Θοδωρής Γεροστεργιούδης, γενικός διευθυντής της Δ. Μασούτης ΑΕ, ανέφερε πως η κερδοφορία συμπιέστηκε πέρσι λίγο κάτω από το 1% του κύκλου εργασιών λόγω του υψηλότερου κόστους της ενέργειας και των μεταφορών αλλά και της προσπάθειας της αλυσίδας για συγκράτηση των τιμών.

Όπως ανέφερε ο κ. Μενέλαος Μπουφίδης, ο Οικονομικός Διευθυντής της εταιρείας το ενεργειακό κόστος από τα 16 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021 εκτοξεύθηκε στα 33 εκατ. ευρώ. Η φετινή κερδοφορία επέστρεψε σε επίπεδα άνω του 1% του κύκλου εργασιών όμως η διοίκηση απέφυγε να πραγματοποιήσει κάποια πρόβλεψη καθώς υπάρχει έντονη μεταβλητότητα και αστάθμητοι παράγοντες που την επηρεάζουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα μέτρα στήριξης στην Θεσσαλία – που η εταιρεία Μασούτης ξεκίνησε πρώτη – και που έως σήμερα ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ.

Εξαγορές 

Σύμφωνα με τον κ. Μασούτη, «οι εξαγορές είναι κάτι που μας ενδιαφέρουν. Από τον μικρότερο μέχρι τον μεγαλύτερο. Αλλά πάντα είμαστε πάντα μετρημένοι στα μέτρα μας» ενώ προέβλεψε  ταυτόχρονα συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Επίσης θέλοντας να διαψεύσει τη φημολογία ότι συζητούσε με το αμερικανικό fund CVC, τόνισε πως δεν γνωρίζει καν τη διοίκησή της ενώ σε σχετικό ερώτημα για το αν υπάρχει ενδιαφέρον εξαγοράς της ΑΒ Βασιλόπουλος ανέφερε:

«Εμείς δεν είπαμε ποτέ ότι θα κάνουμε κάτι το οποίο είναι πέρα από τις δυνάμεις μας. Αν θα προκύψει κάτι θα το ζυγίσουμε εκείνη τη στιγμή είναι στα μέτρα αν είναι στα μέτρα μας και μπορούμε να το αντέξουμε οικονομικά και οργανικά βλέπουμε και το παρακολουθούμε. Δεν υπάρχει κάτι αυτή τη στιγμή που να έχουμε μπροστά μας».

Οι νέες τεχνολογίες που χρησιμοποιεί η 

Το Κέντρο αποθήκευσης και διανομής της «Μασούτης» είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής στην Ελλάδα και από τα μεγαλύτερα στα Βαλκάνια. Προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες αποθήκευσης, διανομής και διασφάλισης ποιότητας.  Οι εγκαταστάσεις 62.000 τ.μ. σε ένα οικόπεδο 145.000 τ.μ. με προσωπικό 660 άτομα και ιδιόκτητο στόλο 70 φορτηγών ψυγείων, διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία της.

E-TOW με τεχνολογία RFID

Για τα συσκευασμένα είδη: Αποθήκευση και διαχείριση ξηρού φορτίου, φορτίων κατάψυξης, συντήρησης και υγρής ψύξης.
Υπηρεσίες: Συσκευαστήριο κρέατος, αποθήκευση και διαχείριση φρουτολαχανικών.

SAP

Μια μεγάλη επένδυση της εταιρείας αποτελεί το νέο λογισμικό σύστημα SAP στους τομείς Financial, Material, Inventory, Purchasing, Retail Pricing, Promotions και Rebates. Ο στόχος είναι απλοποιήσει και να εκσυγχρονίσει τη δομή του πληροφοριακού συστήματος, να μεγιστοποιήσει την αποδοτικότητά του και την ασφάλεια των δεδομένων. Τα αποτελέσματα χρήσης του SAP έχουν να κάνουν με ψηφιοποίηση δεδομένων και αυτοματοποίηση διαδικασιών, εντός και
εκτός εταιρείας. Επίσης βελτίωση παραγωγικότητας σε όλες τις εργασίες που απαιτούν συνεργασία και ανταλλαγή πληροφοριών με προμηθευτές και συνεργάτες. Ψηφιοποίηση δεδομένων και αυτοματοποίηση διαδικασιών. Μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας με την
μείωση κατανάλωσης χαρτιού, εξοικονόμηση πόρων και  δημιουργία θέσεων εργασίας.

DATA CENTER

Όλα τα δεδομένα και οι υπηρεσίες του σύγχρονου πληροφοριακού συστήματος της εταιρείας βρίσκονται στα 2 ιδιόκτητα Data Center που πληρούν τις πιο αυστηρές προδιαγραφές υψηλής διαθεσιμότητας και ασφάλειας. Εφεδρικά συστήματα χρησιμοποιούνται για όλες τις ζωτικές λειτουργίες τους αλλά και ένα σύγχρονο σύστημα αδιάλειπτης παρακολούθησης των κρίσιμων ενδείξεων τους. Το κάθε ένα Data Center λειτουργεί ως αντίγραφό του άλλου διασφαλίζοντας την επιχειρησιακή συνέχεια της εταιρείας.

R&D

– Η εταιρεία βασίζει την εξέλιξη της στη συστηματική και μεθοδική έρευνα. Για τον σκοπό αυτό διατηρεί στα κεντρικά γραφεία της ένα φυσικό εικονικό κατάστημα το οποίο προσομοιώνει όλες τις λειτουργίες καταστήματος με σκοπό τις αποτελεσματικές δοκιμές κάθε καινούργιας υπηρεσίας.

Για την Μασούτης η έρευνα συνεχίζεται και σε επιστημονικό επίπεδο. Συμμετέχει ενεργά σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα σε έργα όπως «πλοήγηση τυφλών σε σούπερ μάρκετ e-vision» και «σύστημα αξιολόγησης διαφημίσεων με την χρήση neuromarketing».

To 1o supermarket στην Ελλάδα φιλικό για άτομα με οπτική αναπηρία

– Σε αυτό το σούπερ μάρκετ τα άτομα με οπτική αναπηρία έχουν αυτονομία τόσο κατά την περιήγησή τους στο κατάστημα (περιπατητική προσβασιμότητα), όσο και κατά τη διαδικασία επιλογής προϊόντων από το ράφι (προϊοντική προσβασιμότητα). Η περιπατητική προσβασιμότητα εξασφαλίζεται με την επισήμανση με έντονο κίτρινο χρώμα των κύριων σημείων του καταστήματος -είσοδος, χερούλια πορτών, ψυγείων, τουαλέτας κλπ.-, την εγκατάσταση οδηγού όδευσης στο πάτωμα ολόκληρου του καταστήματος, οπτικοακουστικό χάρτη μπροστά από τη reception του καταστήματος, όπου με τη χρήση γραφής μπράιγ και με τη βοήθεια ενός στιλό φωνητικής ανάγνωσης δίνεται μια νοητική κάτοψη ολόκληρου του καταστήματος.


Η προϊοντική προσβασιμότητα εξασφαλίζεται με απτικά στα καρτελάκια τιμών κάθε προϊόντος και τη χρήση εφαρμογής σε smartphone για αναγνώριση των προϊόντων-επωνυμία, τιμές, προσφορές- προσφέροντας τη δυνατότητα με απλά βήματα να λαμβάνονται τα πιο σημαντικά δεδομένα για κάθε κωδικό που
υπάρχει στο κατάστημα μέσω φωνητικού σήματος.

Self – shopping

Νέος τρόπος αγορών προσαρμοσμένος στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή που αναζητά αυτονομία και ταχύτητα. Ο χρήστης είτε με το κινητό του μέσω της εφαρμογής masoutis app, είτε με ένα scanner που προμηθεύεται κατά την είσοδό του στο κατάστημα, κάνει τις αγορές του και ταυτόχρονα σκανάρει τα προϊόντα που επιλέγει.

Κατά την διαδικασία του σκαναρίσματος έχει τη δυνατότητα να δει την τιμή κάθε είδους και οποιαδήποτε εκπτωτική ενέργεια υπάρχει στο συγκεκριμένο προϊόν.
Στο τέλος των αγορών του  εμφανίζεται η πλήρης λίστα προϊόντων που έχει εισαγάγει στο καλάθι του, το συνολικό κόστος των προϊόντων μετά τις εκπτώσεις, όπως και οι πόντοι που κερδίζει στη mascard του.

Σκανάροντας το τελικό qr της συναλλαγής σε ειδική οθόνη που βρίσκεται στην έξοδο του καταστήματος, πληρώνει ανέπαφα με κάρτα και η απόδειξη αποστέλλεται στο email του χωρίς να χρειαστεί να περάσει από φυσικό ταμείο του καταστήματος.

Λειτουργεί πιλοτικά στο κατάστημα Grand Μασούτης Θέρμης με στόχο την άμεση λειτουργία του και σε άλλα καταστήματα του δικτύου.