Export World news

Πόσο έχει επηρεαστεί το λιμάνι του Πειραιά λόγω της κατάστασης στο Σουέζ – Τι συμβαίνει με κοντέινερ, ναύλους και ασφάλιστρα

Με τις ανατιμήσεις του κόστους των εμπορευμάτων λόγω του αυξημένου κινδύνου διέλευσης από τη Διώρυγα του Σουέζ, να γίνονται αισθητές σε όλο τον κόσμο, η Ελλάδα και το λιμάνι του Πειραιά δεν γινόταν να μείνουν ανεπηρέαστα.

«Αυτή τη στιγμή, περίπου, 200.000 κοντέινερ δεν έχουν έρθει στον Πειραιά λόγω του αποκλεισμού (της διώρυγας του Σουέζ) και ουσιαστικά αυτό που υποχρεώνονται τα πλοία αυτά είναι να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, κάτι που σημαίνει 15 έως 20 μέρες καθυστέρηση»  όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου σε δηλώσεις του. Ο πρόεδρος δήλωσε ότι η καθυστέρηση αυτή εκτός από τον μεγαλύτερο χρόνο παράδοσης έχει επιπτώσεις και στο κόστος μεταφοράς σημειώνοντας ότι κάθε κοντέινερ επιβαρύνεται πλέον με 6.000 δολάρια αλλά και αυξημένα ασφάλιστρα.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι αν δεν βρεθεί άμεσα λύση, υπάρχει κίνδυνος αφενός για μεγάλες καθυστερήσεις και άρα έλλειψη προϊόντων και αφετέρου για μεγάλη αύξηση των τιμών των εισαγόμενων προϊόντων λόγω της επιβάρυνσης στα ναύλα αλλά και στα ασφάλιστρα. Όπως εξήγησε, το 40% των εισαγωγών της χώρας μας προέρχονται από την Ασία και αφορούν κυρίως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, ρουχισμό κ.ά.

Επιπτώσεις πιθανόν να υπάρξουν και στις τιμές των καυσίμων, όπως ανέφερε, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό του πετρελαίου που φτάνει στην Ευρώπη περνάει από τα στενά του Σουέζ.

«Η αύξηση και ο πληθωρισμός θα είναι παντού» σημείωσε ο κ. Χατζηθεοδοσίου

Β. Κορκίδης: Μειωμένες κατά 15% οι εισαγωγές κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά το πρώτο 15ήμερο του Ιανουαρίου

Αντίστοιχες ήταν οι δηλώσεις και του κ. Βασίλη Κορκίδη, σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα, με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, να αναφέρει πως οι εισαγωγές κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά έχουν μειωθεί κατά 45% το πρώτο 15ήμερο του Ιανουαρίου. «Αυτή τη στιγμή 200.000 κοντέινερ κάνουν τον περίπλου της Αφρικής – γιατί το 67% των πλοίων αποφεύγει να περάσει το Σουέζ. Δεν τους ασφαλίζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα εμπορεύματα αυτά θα έρθουν με καθυστέρηση δύο εβδομάδων ενδεχομένως να ξεφορτώσουν σε άλλα λιμάνια και να πληρώσουμε επίναυαλo να έρθουν στον Πειραιά με μικρότερα πλοία» τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Κορκίδης σημείωσε σχετικά με τα προϊόντα που απασχολούν τους καταναλωτές πως: «Εάν έπρεπε να εκτελωνίσουμε σήμερα αυτά τα προϊόντα μιλάμε για ένα κόστος κόστος 10% επιπλέον». Συγκεκριμένα ανέφερε πως πρόκειται για προϊόντα ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων, υποδημάτων και ηλεκτρικών συσκευών και αυτό συμβαίνει εξαιτίας της παράκαμψης των πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ».

Παγκόσμιο πρόβλημα η αύξηση των ναύλων και των ασφάλιστρων

Αυτή τη στιγμή το κόστος μεταφοράς έχει τριπλασιαστεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως ένα για να μεταφερεί ένα «40ρι» κοντέινερ από εκεί που κόστιζε περίπου 1.800 δολάρια, σήμερα το κόστος του αγγίζει τα κοστίζει 6.100 δολάρια.  Οι πρώτες καθυστερήσεις ήδη έχουν αρχίσει και εμφανίζονται σε πρώτες ύλες που προέρχονται από τις αγορές της Ασίας. Επιπλέον παράγοντες της αγοράς μιλούν για νέο καπέλο σε δεκάδες προϊόντα που μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και το 10%.

Αντίστοιχα το πρόβλημα είναι μεγάλο και με την αύξηση των ασφάλιστρων, με τα πλοία που επιλέγουν να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα να έρχονται αντιμέτωπα με αυξήσεις έως και 10 φορές πάνω.

Η θέση της Κίνας – Ανησυχία στο Πεκίνο

Η Κίνα απευθύνει ανοικτό κάλεσμα προς όλες τις πλευρές ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα, με τους ειδικούς να αναφέρουν πως οι επιθέσεις των Χούθι, απειλούν τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Ο Γιν Γκανγκ, ένας Κινέζος εμπειρογνώμονας σε θέματα Μέσης Ανατολής, δήλωσε ότι αν και οι δυνάμεις των Χούθι δεν είχαν επιτεθεί σε κινεζικά εμπορικά πλοία, η διακοπή είχε αυξήσει το κόστος αποστολής και προκάλεσε «τεράστιες απώλειες» για τις κινεζικές εταιρείες.

«Η ναυτιλιακή διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας έχει μεγάλη σημασία για τα κινεζικά εμπορικά πλοία», δήλωσε ο Γιν. «Αν και οι αποστολές από χώρες όπως η Κίνα μπορεί να είναι ασφαλείς, το κόστος μεταφοράς έχει αυξηθεί. . . είναι πολύ κακό για την Κίνα».

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, o δείκτης Shanghai Containerized Freight την περασμένη εβδομάδα αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2022, αντανακλώντας το αυξημένο κόστος αναδρομολόγησης πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική.

Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας, η κρατική Cosco, αναγκάστηκε να αναδρομολογήσει πλοία μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ο Stefan Angrick, αναπληρωτής διευθυντής και ανώτερος οικονομολόγος της Moody’s Analytics, αυξάνοντας το κόστος για τους εξαγωγείς και προκαλώντας καθυστερήσεις. «Σε μια εποχή που η οικονομία στο εσωτερικό δεν φαίνεται να είναι σε καλή κατάσταση, νομίζω ότι είναι δίκαιο να πούμε ότι είναι ένας ανεπιθύμητος αντίθετος άνεμος», δήλωσε ο Angrick.

Η έκκληση που απηύθυνε η Κίνα έχει ιδιαίτερη σημασία, λόγω της εξάρτησης του Ιράν από το Πεκίνο.