Export Greek news

Μείωση για τις εξαγωγές ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας για πρώτη φορά μετά από 9 χρόνια

Μετά από 8 χρόνια και συγκεκριμένα για πρώτη φορά ύστερα από το 2015 υπήρξε μείωση για τις ελληνικές εξαγωγές ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής – Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης ο πληθωρισμός ήταν η αιτία που υπήρξε μείωση της ζήτησης για ρούχα στις αγορές των ελληνικών προϊόντων.

«Πρόκειται για την πρώτη φορά μετά το 2015, που έχουμε πτώση στις ελληνικές εξαγωγές. Ο βασικός λόγος είναι ο πληθωρισμός. Έχει περιοριστεί η ζήτηση για ρούχο, καθώς οι καταναλωτές στην Ευρώπη έχουν πιο ανελαστικές ανάγκες να καλύψουν από το να βάλουν καινούργια ρούχα στη ντουλάπα τους» ανέφερε στο ΑΠΕ. Επιπλέον όπως συμπλήρωσε η ένδυση – κλωστοϋφαντουργία είναι ο πρώτος κλάδος που υφίσταται την πίεση όταν υπάρχει κάποια κρίση, αλλά και ο πρώτος που ανακάμπτει, με ορμή ελατηρίου, όταν η κατάσταση βελτιωθεί.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΠΕΕ, η αξία των ελληνικών εξαγωγών ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας κατέγραψε πέρυσι μείωση κατά 22,8% και διαμορφώθηκε στα 1,8 δισ. ευρώ, όταν για το 2022 η αξία τους είχε διαμορφωθεί στα 2,35 δισ. ευρώ. Οι εξαγωγές ενδυμάτων διαμορφώθηκαν σε 859 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 22,5%, ενώ εκείνες της κλωστοϋφαντουργίας μειώθηκαν κατά 10,9% στα 509 εκατ. ευρώ. Μειωμένες κατά 33,4% και οι εξαγωγές του βαμβακιού οι οποίες «έκλεισαν» στα 450 εκατ. ευρώ.

Κατά τον κ. Ασλανίδη, η μεγάλη μείωση στην αξία των εξαγωγών βάμβακος δεν σχετίζεται τόσο με ποσότητες, όσο με τιμές. Το 2022 η μέση τιμή στο βαμβάκι ήταν πολύ υψηλή και το 2023 έπεσε κάθετα. Επιπρόσθετα, η Τουρκία που είναι από τους κύριους εισαγωγείς ελληνικού βάμβακος, βιώνοντας και αυτή μειωμένη ζήτηση, επέλεξε να αξιοποιήσει πρώτα τα δικά της αποθέματα βαμβακιού, αντί να κάνει εισαγωγές.

Στην ένδυση, οι εξαγωγές πλεκτών ενδυμάτων αντιπροσωπεύουν το 57% της αξίας εξαγωγών ενδυμάτων. Το 80% της αξίας εξαγωγών ενδυμάτων κατευθύνεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το αντίστοιχο ποσοστό για την κλωστοϋφαντουργία ανέρχεται σε 71% και για το βαμβάκι σε 8,5%.

Μείωση καταγράφηκε παράλληλα το 2023 και στις εισαγωγές. Η αξία των εισαγωγών της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας ανήλθε σε 3,3 δισ. σημειώνοντας μείωση 9,2%. Η μείωση στις εισαγωγές ενδυμάτων ανήλθε σε ποσοστό 9,4%.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της ΣΕΠΕΕ η αρνητική αυτή εικόνα δεν αφορά μόνο την ελληνική αγορά, αλλά γενικά τις αγορές της Ευρώπης. «Πρόκειται για μια δύσκολη φάση και χρειάζεται χρόνος για να επανέλθει η ομαλότητα. Ίσως στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 η εικόνα να αρχίσει να ομαλοποιείται, όχι μόνο σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, αλλά και τα επιτόκια, οδηγώντας σε αύξηση της κατανάλωσης, σε μια περίοδο που πέραν του πληθωρισμού και άλλοι παράγοντες πιέζουν την ευρωπαϊκή (αλλά και την ελληνική) ένδυση-κλωστοϋφαντουργία.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι κυρώσεις στη Ρωσία, που έχουν στερήσει στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις εξαγωγές δισ. ευρώ προς τη ρωσική αγορά, ο προστατευτισμός στις ΗΠΑ, αλλά και το γεγονός ότι η μεγάλη κινεζική αγορά «ζητά» κατά κύριο λόγο επώνυμα ρούχα πολυτελείας, τα οποία πχ, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν δυσκολία να προσφέρουν, είναι κάποιοι από τους παράγοντες».