Export World news

Βρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο: Προβλήματα για τους εξαγωγείς λόγω της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα

Σύμφωνα με την επίσημα έρευνα του Βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου (BCC), πάνω από το μισό (55%) των εξαγωγέων στη Βρετανία αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα λόγω των συνεχών επιθέσεων των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία τα οποία περνούν την Ερυθρά Θάλασσα. Το Επιμελητήριο κάνει λόγο για αυξήσεις κόστους έως και 300% στα κοντέινερ και καθυστερήσεις υλικοτεχνικής υποστήριξης έως και τέσσερις εβδομάδες.

Οι Χούθι, που ελέγχουν σχεδόν όλη τη βόρεια Υεμένη, εξαπολύουν από τον Νοέμβριο του 2023 επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, ιδίως όσων κατ’ αυτούς «συνδέονται» με το Ισραήλ, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους, εν μέσω του πολέμου του Ισραήλ με τη Χαμάς.

Αμερικανικές και βρετανικές δυνάμεις πραγματοποίησαν επιδρομές προ ημερών στοχεύοντας 18 στόχους των Χούθι σε οκτώ ξεχωριστές τοποθεσίες στην Υεμένη, ως απάντηση στις επιθέσεις των ανταρτών.


Η έρευνα

Στην έρευνα του Επιμελητηρίου έλαβαν μέρος 1.087 εταιρίες, με τον επικεφαλής εμπορικής πολιτικής του BCC, William Bain, να τονίζει πως όσο δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιπτώσεις για τη βρετανική οικονομία θα είναι όλο και χειρότερες.

«Η έρευνα αυτή μας δείχνει με άμεσο τρόπο τον αντίκτυπο που έχει στην βρετανική οικονομία η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Όσο περισσότερο διαιωνίζεται αυτή η κατάσταση, τόσο ο τομέας των εξαγωγών θα υποφέρει. Είναι δεδομένο ότι ορισμένοι κλάδοι της οικονομίας είναι πιο εκτεθειμένοι από άλλους, αλλά όλες οι εταιρίες αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Η βρετανική οικονομία είδε πτώση στις εξαγωγές της το 2023 και με τη διεθνή ζήτηση για εμπορεύματα να μειώνεται, η κυβέρνηση θα χρειαστεί να δώσει οικονομική στήριξη στις εταιρίες τον Μάρτιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Bain.

Το Επιμελητήριο επισημαίνει ότι το πρόσθετο κόστος δεν έχει ακόμη αντικατοπτριστεί στο συνολικό ποσοστό πληθωρισμού της Βρετανίας, αλλά «όσο περισσότερο συνεχίζει η κατάσταση, τόσο περισσότερο οι πιέσεις στα κόστη θα αρχίσουν να αυξάνονται»

Σύμφωνα με το BCC, ένα πλεόνασμα μεταφορικής ικανότητας φορτίου βοήθησε να αντιμετωπιστούν εν μέρει οι δυσκολίες που προκλήθηκαν από αυτές τις επιθέσεις και από το γεγονός ότι πολλοί μεταφορείς αναγκάστηκαν να αποφύγουν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα και αντ’ αυτού να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας για να μεταφέρουν τα φορτία τους.

Το Επιμελητήριο διευκρινίζει ότι οι συνολικές βρετανικές εξαγωγές μειώθηκαν πέρυσι και, δεδομένης της «χαμηλής παγκόσμιας ζήτησης», το BCC καλεί την κυβέρνηση να παρέμβει και να παράσχει ενισχύσεις στον προϋπολογισμό του Μαρτίου.